chihuahua- tankar

Cornelia

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av chihuahua, hur funkar det att ha en sådan tillsammans med hundar av andra raser? Jag menar, en vavva är ju alltid minst .....:)
Är den ömtålig, blir lätt omkullsprungen osv? Är så nyfiken på denna lilla tuffa vovve, har träffat några och de har varit så underbara!
 
Sv: chihuahua- tankar

Ni som har erfarenhet av chihuahua, hur funkar det att ha en sådan tillsammans med hundar av andra raser? Jag menar, en vavva är ju alltid minst .....:)
Är den ömtålig, blir lätt omkullsprungen osv? Är så nyfiken på denna lilla tuffa vovve, har träffat några och de har varit så underbara!

Jag har två små darlings här hemma :) Ställer ut mycket och tränar agility med ena. (Lydnad går han hyfsat på men det är inte så poppis så han behöver bara vardagsträningen nu, agility va roligare tydligen :) .)

De är ju lite olika ömtålig beroende på hur stora de är- min ena är en pytte på 13 hg, den andra väger 2,8 kg. Den lille är ju klart mindre robust då han är mindre än hälften så stor. Jag skulle inte ha dem ensamma med en stor ras även om det kan gå bra (mina funkar ju bra med leonbergern på min avatar) men det är ju lätt hänt att de blir trampade vid lek osv. Däremot har de lekt mkt bra med italiensk vinthund men de kändes inte så tunga å farliga direkt :D Så beroende på rasen de ska vara med skulle jag säga.

Underbar ras men man ska veta vad man är ute efter för typ av hund och välja uppfödare noga, mer än på många raser tror jag för det finns så många som gett sig in i leken för att tjäna pengar.
 
Sv: chihuahua- tankar

Tack för svar!
Hur är det med skogspromenader, bor på landet och går i skogen väldigt mycket.
 
Sv: chihuahua- tankar

Oh mina älskar det och jag vet flera som har två raser som intygar att har man en chi och en stor hund är det chin som fortfarande är pigg när man kommer hem :D Min minsta orkar dock inte lika mkt så om man har ett riktigt aktivt liv skulle jag inte satsa på en miniminiliten vavva. Jag som rör mig mycket skulle inte köpa en så liten igen, men min större orkar allt känns det som :)
 
Sv: chihuahua- tankar

Blir den lätt omkullsprungen etc? Jag svarar nej, det är verkligen jättesvårt att få en vavva att leka eller interagera med en annan ras än andra vavvor, eller möjligtvis hundar i ungefär samma storlek. Min skulle aldrig i livet få för sig att leka med en labrador eller liknande. Hon leker knappt med min Jack Russell Terrier som hon känt sedan JRT var valp. Men träffar hon en annan vavva nog banne mig leker hon som aldrig förr. :)

Min går jättegärna långa promenader i skogen. Dock är hon lite petig med hur underlaget ser ut. Hon är en liten princessa på ärten och skulle inte "förnedra" sig genom att gå över stock och sten. Stigar går dock bra. Har man med henne ut och plockar blåbär tex brukar hon sätta sig på en stubbe och så sitter hon där tills man går vidare.

Jag har tränat både lydnad och agility med min och det är helt klart agilityn som är roligast. Men som sagt, hon har lite diviga tendenser och det är ibland svårt att motivera henne varför hon ska göra en viss sak.
 
Sv: chihuahua- tankar

Underbar ras men man ska veta vad man är ute efter för typ av hund och välja uppfödare noga, mer än på många raser tror jag för det finns så många som gett sig in i leken för att tjäna pengar.
Man ska ju vara medveten om att de gamla uppfödarna som varit med ett tag är väldigt konservativa också. Tex har flera protestlistor gått runt mellan oss uppfödare inför den nya standarden där öppenfontaneller inte är tillåtet.

Jag tycker att vavvorna ska vara en sund och trevlig ras utan problem, därför var jag glad när den nya standarden kom. Självklart är de som har avelshundar med öppen fontanell sura och rädda att tappa ansiktet nu. Deras internationella champions har numera så stora felaktigheter att de inte är värda ett piss egentligen.

Skulle jag köpa en till chihuahua nu hade jag letat fram en person som inte har 20-30 st hundar hemma hos sig, vilket många gamla uppfödare har. Jag hade också valt en som tänker på luftstrupen, fontanell och bäckenstrukturen. De får inte bli för smala bak!

Kort nos är viktigt för mig, precis som stupande panna, men jag hade inte köpt en valp med sådär monsterstora huvuden som vissa fått de senaste 10 åren.

Nya uppfödare är inte alls sämre än vad de som är gamla i gemet är. Snarare är det så att de har kommit in och ser på rasen med nya ögon och vågar kritisera det som varit fel i en relativt liten klubb där alla känner alla.

Med mina 10 år med vavva har jag hållit på med vavva snäppet längre än de som kommit de senaste 5 åren. Dock ligger man ju i lä vad gäller kunnandet av linjer mm som de som hållit på i 35 år har. Men samtidigt spelar det ingen roll nu när vi tagit in så mycket vavvor från andra länder, vilket behövdes för att späda ut de svenska generna.
 
Sv: chihuahua- tankar

Ser inte riktigt var jag skrivit att en viss tid i uppfödning avgör om man är bra eller ej? Det finns ju för och nackdelar med alla. Ju äldre man är i gamet ju mer erfarenhet har man förhoppningsvis, och desto mer konservativ löper man åxå risk att bli. Jag skulle inte döma ut alla som hållit på länge bara för att- vilket det känns som att du gör (ska du då döma ut dig själv åxå om tio år?), och jag skulle inte heller döma ut alla nyare bara för att. Jag håller fast vid det jag skrev som du uppenbarligen inte gillade, jag tror att man ska vara noga med val av uppfödare (som vid alla hundköp) och att det imho nog kan finnas lite fler nötter bland småhundsuppfödare.
 
Sv: chihuahua- tankar

Ser inte riktigt var jag skrivit att en viss tid i uppfödning avgör om man är bra eller ej?
Det var att vissa gett sig in i leken för att tjäna pengar. Det var ju knappast för 10 år sedan som man fick bra betalt för chihuahua-valpar, utan det kom 2003-2004 någonting, alltså inte för så länge sedan.

Tittar man på antalet nya kennelnamn som reggas inom vavva så är det många som reggats de senaste 5 åren. Massor faktiskt!

Därför drog jag paralleller mellan uppfödare som gör det för pengarnas skull och de som gör det för att de älskar rasen och vill göra den bättre.

I dagens läge är det inte alls så lätt att sälja chihuahua-valpar som det en gång var, så idag har de flesta som födde upp av "fel" anledningar slutat.

Jag håller fast vid det jag skrev som du uppenbarligen inte gillade, jag tror att man ska vara noga med val av uppfödare (som vid alla hundköp) och att det imho nog kan finnas lite fler nötter bland småhundsuppfödare.
Det var ingenting jag ogillade. Jag skrev bara vad jag tyckte och vad jag har för erfarenheter!

Och sen är det ju så att man alltid ska välja en så bra uppfödare som möjligt när man köper valp. Det säger ju knappast någon någonting emot.
 
Sv: chihuahua- tankar

Ok :)

Har en fråga, du behöver ju inte svara om du inte känner för d såklart. Du verkar ju gilla nya ändringarna (jag kan mkt väl ha fel där, bara kändes så) och det jag personligen inte gillar är det nya om sporrarna. Vad tror du om det? Tänker du amputera valpar du får med sporrar framöver?

(Obs bara nyfiken & intresserad! )
 
Sv: chihuahua- tankar

Sporrar på frambenen ser jag egentligen inte som ett stort problem i aveln, då är ju fontanellen och luftstrupen värre. Jag har faktiskt aldrig fått en valp med sporrar på frambenen. Fick en valp i våras med sporrar bak dock och de tog uppfödaren som köpte valpen bort.

Hade jag fått en valp med sporrar fram hade jag sålt den som den varit och låtit köparen ta det egna beslutet, om jag inte skulle behålla valpen, då hade jag plockat bort dem. Mina hundar är ute i skog och mark mycket och jag vill inte ha blödande hundar.
 
Sv: chihuahua- tankar

Blir den lätt omkullsprungen etc? Jag svarar nej, det är verkligen jättesvårt att få en vavva att leka eller interagera med en annan ras än andra vavvor, eller möjligtvis hundar i ungefär samma storlek. Min skulle aldrig i livet få för sig att leka med en labrador eller liknande. Hon leker knappt med min Jack Russell Terrier som hon känt sedan JRT var valp. Men träffar hon en annan vavva nog banne mig leker hon som aldrig förr. :)

Det där stämmer inte in på min chi alls :p han leker med alla hundar, en av hans lekkompisar är en stor huskey, och även en golden och en schäfer blandning :D och för att inte glömma katten. Fasst omkullsprungen blir han ytterst sällan då han är kvick som em vässla :p
 
Sv: chihuahua- tankar

lite OT
men på tal om vavva tankar, denna lille hämtar jag hem nästa vecka :love:
30021565.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 235
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp