Bukefalos 28 år!

Chinchilla-frågor

CoNo

Trådstartare
Halloj!

Jag har en kompis som haft problem med att skapa en Bukis så hon får låna min användare till ett inlägg :D

Hon ska ev. köpa en chinchilla, och har lite grundläggande frågor till er, då det stått lite olika på olika sidor. Kanske hon kan bli lite klokare här :p

1. Vad brukar en chinchilla kosta? Vet att det är olika från färg till färg men ni kanske kan ge lite exempel?
2. Kan man ha två likakönade i samma bur (hona+hona) eller behöver man ha en hona och en hane? Dom kanske rentav inte behöver burkamrat?
3. Vad är minsta burmått? Andra bra tips vad gäller buren? (Inredning, osv.)
4. Aktiveras de på något speciellt sätt? Eller är det mys som gäller?
5. Är det olika temperament på de olika färgerna?
6. Är honan eller hanen lättast att få tam? Om man endast behöver en chinchilla, vilket kön skulle ni rekomendera då?
7. Vad kostar en kastrering/är det ens aktuellt?
8. Övriga råd?

Frågvis haha :angel:
:bow:
 
Sv: Chinchilla-frågor

Nu har jag inga egna chillor, men planerar att skaffa och har läst på en del. Svarar på det jag vet, ett hett tips är att gå in på www.chinchilla.se och läsa allt man kan komma över samt kontakt uppfödare för mera hjälp! :)

1. Vad brukar en chinchilla kosta? Vet att det är olika från färg till färg men ni kanske kan ge lite exempel?
Jag känner en uppfödare som tar 4-500.- st för sina standardgråa. Har sett chinchillor som kostat mellan 400 och 1500. Väldigt olika beroende på vilken färg man är ute efter.

2. Kan man ha två likakönade i samma bur (hona+hona) eller behöver man ha en hona och en hane? Dom kanske rentav inte behöver burkamrat?
De är tydligen ganska kräsna med kamrater och vanligast är att man har antingen 2 systrar, mor och dotter eller hona och hane i samma bur. Av vad jag förstått avråder man från att ha 2 hanar i samma bur, men jag är tveksam till att ha flockdjur ensamma så jag vet inte riktigt vad jag tycker om det.

3. Vad är minsta burmått? Andra bra tips vad gäller buren? (Inredning, osv.)
Chinchillor kräver en del utrymme och enligt sjv's regler ska minimi-måtten vara minst 70 cm hög och den kortaste sidan får inte understiga 40 cm. Har man mer än chilla kan jag tycka att det är en relativt liten bur. De vill ha mycket höjd.

4. Aktiveras de på något speciellt sätt? Eller är det mys som gäller?
De behöver rätt mycket motion och få komma ut ur buren och springa på golvet och leka, men de mår inte bra av att vara utomhus.


I övrigt så ska man tänka på att chillor lever länge och att de är nattlevande.
Det är viktigt att de äter rätt, fel foder är vanligaste orsaken till sjukdomar hos chillor.
Kolla upp om det kan vara en idé att skaffa vet.vårdsförsäkring. Det är ofta mycket billigare i jämförelse med hur mycket en operation går på. Tror att premien ligger på ca 300.-/år inom agria. Självrisken ca 600.-

Hoppas du fick svar på lite av det du undrade.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: tuaphua
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 416
Senast: Dopy
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp