Bukefalos 28 år!

Chinese crested dog/Kinesisk nakenhund

A

AnnaCcc

Hej! Jag och min familj planerar att skaffa en chinese crested (hairless) i sommar och skulle uppskatta om någon vill ge oss lite tips, vad ska man tänka på när man väljer uppfödare och hur "ska" en kines helst se ut på utställning?
Vi skulle också bli tacksamma om någon vill berätta lite om rasens egenskaper, temperament m.m. (Som vi redan vet en del om men vill veta mer). :bump:

Mvh Anna
:rofl:
 
Sv: Chinese crested dog/Kinesisk nakenhund

jag har en nakenhund, han är :love:

sotis.jpg



När jag köpte min hund gick jag på magkänslan. Jag besökte olika uppfödare och kände efter då. Hur jag blev bemött, hur uppfödaren svarade på mina frågor, om uppfödaren själv ställde frågor/hade krav på mig som valpköpare osv...

Det värsta jag var med om var hos en uppfödare "hej, valparna är där uppe på övervåningen".
Så fick jag i stort sett gå upp själv, hittade valparna i ett rum där dom delat av med galler, tre valpar på ca 2kvm. den ena valpen sprang bara i cirklar hela tiden.
De vuxna hundarna var instängda på nedervåningen och skällde konstant.

När jag frågade uppfödaren lite frågor så svara denne "jag vill ha begärt pris, det kanske är högt men jag ställer inga krav på köparen" :crazy: :crazy:

Behöver jag säga att det inte blev någon valp från denna uppfödare?


Hur hunden ska se ut som valp för att bli fin som vuxen vet inte jag heller, jag anser att det är lite av ett lotteri. Dessutom kan en hund få cert ena dagen och åka ut med kv2 andra dagen beroende på domare (har varit med om detta själv).

Tipps är att gå in på rasklubbens hemsida, där finns länkar till massor med uppfödare och då är det ju bara att börja ringa och säga att man är intresserad men vill komma och träffa förräldradjuren först osv om man vill det (det vill alltid jag).

Chineser är som brukshundar i litet format! Det är ingen 24h/dygnet knähund även om dom gäärna kryper upp i knäet på kvällarna! ;)
 
Sv: Chinese crested dog/Kinesisk nakenhund

Hej! :) Tack för ditt svar och dina tips! Jättefin hund du har, vilken kennel är han från?

Usch, vad hemskt hundarna du berättade om måste ha det! Och det som uppfödaren sa "jag ställer inga krav på valpköparna", då vet man ju att hon/han inte bryr sig ett dugg om hur valparna kommer att få det i framtiden... De behandlas ju förresten illa redan hos uppfödaren... Hoppas att valparna de säljer åtminstone får det bra i sina nya hem! :crazy: :cry:

Tack igen för ditt svar! :bow: ;)
 
Sv: Chinese crested dog/Kinesisk nakenhund

Jag har två Chinese Crested Powder Puffar.
Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade de.
De är 9 månader och 1 år, två tikar.
Jag har fått fyra djur i en förpackning och det är hund, katt, fågel och apa.
i en enda mix. Jag får garanterat många skratt om dagen av dessa små pajasar.
Läste någonstans att leva med en kines var som att leva med en clown, och det håller jag fullständigt med om.
Ska se om jag kan lägga in bilder sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Chinese crested dog/Kinesisk nakenhund

Jag har två Chinese Crested Powder Puffar.
Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade de.
De är 9 månader och 1 år, två tikar.
Jag har fått fyra djur i en förpackning och det är hund, katt, fågel och apa.
i en enda mix. Jag får garanterat många skratt om dagen av dessa små pajasar.
Läste någonstans att leva med en kines var som att leva med en clown, och det håller jag fullständigt med om.
Ska se om jag kan lägga in bilder sedan.

Hej, jag har också läst att dom är som små clowner.. :p det är ju så roligt med glada hundar som får en att skratta :D

Tack för ditt svar! :)
 
Sv: Chinese crested dog/Kinesisk nakenhund

Jag har också en kinesisk nakenhund som jag haft sen november 06, innan jag köpte min tös så besökte jag alla hundutställningar jag kunde hitta (och hade möjlighet att besöka) och pratade med många olika uppfödare, bekanntade mig med hundarna lite osv. Sökte även upp olika uppfödares hemsidor och kollade när dom väntade valpar och vilka föräldrar valparna hade, och kollade sedan upp föräldrarna på norska stamtavledatabasen för chinese crested hairless & powder puff. Hittade jag någon kombination som jag tyckte om så kontaktade jag uppfödaren och pratade lite och ställde frågor. Så småningom hade jag "gallrat ur" 2-3 uppfödare som jag var särskilt intresserad av och hade mycket bra kontakt med, de var trevliga och hjälpsamma. När det började närma sig tiden då jag ville skaffa valp så hade de 2-3 uppfödarna blivit till en som jag verkligen ville ha valp ifrån. Men så blir ju ingenting som man tänk sig :angel: ;) Fick nys om att en uppfödare här i närheten, som jag hört mycket gott om, hade en tikvalp till salu. Kontaktade henne och fick komma på besök och där var hon med stort H, min tös, sjövild och glad som bara den :love:
Så henne blev det:
7346869.jpg

Har aldrig ångrat valet av uppfödare och hund, det kändes helrätt även om det inte var en påtänkt uppfödare från början.

Kinesen ja, glad och trevlig hundras. Finns nog många olika sorter, min kompis har två tillbakadragna hundar som INTE vill fram och hälsa på främmande människor medan min hund är den totala motsatsen, ska fram och hälsa på allt och alla och får hon inte det så blir det en massa "pip", hon är JÄMT glad och viftar på svansen. Älskar närhet och att sitta i knäet samt ligga under täcket i sängen. Kyla räds hon inte det minsta lilla om hon bara är påklädd, hakar på på långpromenader i 15-25 graders kyla och kastar sig utan tvekan ut i den djupaste snö hon kan hitta :D
Hos mig kommer det garanterat bli fler kineser i framtiden, har hittat rasen som passar mig perfekt!
 
Sv: Chinese crested dog/Kinesisk nakenhund

Min familj har nu bestämt att skaffa en till hund, eftersom vår hund är van att ha en hundkompis och hon är nu ensam sedan snart ett halvår. Vi har pratat i familjen och kommti fram till att vi vill ha en rätt liten hund och då helst en kinesisk nakenhund. Men jag undrar bara, går det bra att ha en nakenhund tillsammans med en lite större hund. Vi ägen nämligen en Amerikansk bulldog och hon är väldigt stark när hon leker och dylikt. Så därför undrar jag, tror ni att det går bra att ha ihop en kinesisk nakenhund med vår hund? Hon ska ju snart löpa så jag tänkte att hon under under eller efter löpet kanske tar till sig den nya hunden som om den vore hennes valp. Tror ni att det kanske går bra? Behöver lite tips och råd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderar starkt på att skaffa sällskapshund nästa år. Vill ha en lättsam glad liten clown, i huvudsak så är det sällskap och följa med...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 035
Senast: Björk
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 656
Senast: LaMagia
·
Relationer Detta har jag funderat mycket på det senaste. Har själv en pojkvän sen 4år tillbaka, vi har våra duster emellanåt, men inte mer än så...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
11 908
Senast: monster1
·
Hundhälsa Vi håller på att leta en valp, och har fastnat för Chinese crested. Har tittat runt lite och träffat på ett par valpar som känns mycket...
Svar
17
· Visningar
4 545
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp