Bukefalos 28 år!

Chipmärkning!!!

M

maxa

Nu ska russen i stallet märkas och då tänkte jag passa på att märka min häst. Men jag vet inte hur man ska gå till väga? hon är bara två år, connemara. Ska man märka henne, eller behövs inte det? Hur går det till? jag fattar ingenting... :confused: :confused: Hjälp!!
 
Än så länge behöver man inte chipmärka hästarna, det vill säga det finns ingen lag om det men jag tycker att chipmärkning är "bra att ha". :)
 
Läste någonstans att hästar födda 1997 och senare skall vara chipmärkta när de slutmäts. Det betyder alltså att din ändå måste märkas innan hon fyller 8, så varför inte göra det med en gång? :)
 
Det är än så länge bara på förslag! Inget som är bestämt än med andra ord.

Själv gjorde jag så att jag passade på att chipmärka min ponny när jag hade chansen att göra det för en hundralapp för ett par månader sen, i samband med mätning. Billigare än så lär man inte få gjort det sen!
 
om du är rädd om din häst tycker jag att chipmärkning är en bra ide... då kan du bevisa att hästen verkligen är din! för det finns faktiskt de som stjäl hästar! *har hänt min kompis* :mad:
 
Enligt den information jag fått och enligt den information som t ex Ridsport förmedlar så SKA ponnyer som mäts i framtiden vara chippade, annars får de inget mätintyg? DVs inget förslag, utan BESLUT?

Ang chipning i övrigt (till trådstartaren) så har jag chipmärkt valacken. Fölet skulle också chipmärkts men hon är ju så hysteriskt stickrädd så jag ska göra det när hon sövs. Men för mig var valet att chippa LÄTT då jag har araber, ochs kimlar dessutom. Och sådana går det tretton på dussinet av liksom.

Dessutom känns det som en enorm trygghet att om hästen kommer på villovägar så kan polisen spåra mig som ägare via chipet. Av samma anledning är greyhounden och katten örontatuerade.

Och det är en väldigt liten kostnad det handlar om att få dem chippade.
 
Nej det är inget beslutat ännu. Sverige vill ha det så, men andra har protesterat. Så det är fortfarande öppet! På Ridsports hemsida kan man lätt få det intrycket att det är något bestämt, men det är det som sagt inte. Bl.a. England har överklagat, så vi får väl se.

Vet inte varför de skriver som de gör? Kanske de hoppas att allt fler chipmärker sina ponnyer och så kanske de då kan använda det som påtryckning i stil med "se här, så här många är chippade redan"...vem vet?

Själv tycker jag det är en utmärkt idé!
 
Okej, jag har bara läst det i 'pappersRidsport' men där stod det typ som att "Och tänk på att de måste vara chippade vid mätning så att du inte kommer med en ochippad och int får ditt intyg". Absolut inte ordagrant citerat, men det var andemeningen.

Får hålla tummarna att det går igenom, jag är en förespeåkare av obligatorisk chipmärkninga av ALLA hästar. Då komemr man ifrån 'röntgenfusk' och sådana saker med, och det blir mycket svårare att sälja en häst utan papper med hänvisning att papprena 'kommit bort' för då läser man bara chippet och kan ta ut nya papper etcetera.
 
Får hålla tummarna att det går igenom, jag är en förespeåkare av obligatorisk chipmärkninga av ALLA hästar. Då komemr man ifrån 'röntgenfusk' och sådana saker med, och det blir mycket svårare att sälja en häst utan papper med hänvisning att papprena 'kommit bort' för då läser man bara chippet och kan ta ut nya papper etcetera.

Precis min tanke! Och vi är nog inte ensamma längre... ;)
 
Jag fick höra av mätkvinnan som var ute att de ska vara chippade om något år för att få slutmätas. på henne lät det som det var ett klart beslut och det har jag även hört från flera håll. jag chippar alla mina hästar oavsett kön o ålder. Fölen chippas när de idkollas och de vuxna chippas vartefter det finns tillgängliga chip. Ska chippa nu i veckan de 3 sista vuxna om det inte blir föl i stället :rofl:
 
Ta med hästens pass då den ska märkas.
Chipmärkaren kollar att det är rätt häst, dvs att konturdiagrammet stämmer. Chipet sätts in med hjälp av en liten "spruta", i halsmuskeln strax nedanför mankammen på vänster sida. Sen klistras en lapp med chipets nummer in i passet + på en chipmärkningsrapport, som du sen ska skicka in till din registrator. Ett tagelprov tas också för eventuell senare kontroll vid behov.
 
Jo märk henne och skicka sen allt med REK till MB, det tar lite tid att få tillbaka. Jätteskönt att ha det gjort!

Min chippades förra året i februari, har inte haft några problem med det alls och inte ens massörerna känner det eller veterinären för den delen.
 
Min chippades förra året i februari, har inte haft några problem med det alls och inte ens massörerna känner det eller veterinären för den delen.

Min är chippad i augusti förra året och det märks inte heller en när massören knådar. I början kände man dock en liten knöl (retad vävnad?) men nu går det inte att lokalisera det med fingrarna. Helt i sin ordning mao =)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 548
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: Sassy
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp