Bukefalos 28 år!

Cykelpump med manometer

Daff

Trådstartare
Jag hade punka på cykeln en morgon och tänkte att jag skulle försöka fixa det själv. Tidigare har jag haft sambo som fixat eller lämnat in det på verkstad men eftersom jag byter mellan vinter- och sommardäck så kommer jag att spara lite pengar på att kunna fixa det själv.

Jag har iaf lagat slangen och fått tillbaka däcket men nu förstår jag inte hur jag ska läsa av manometern på cykelpumpen jag har köpt och Google är inte till någon hjälp.

Pumpen kommer från biltema och det följde inte med någon bruksanvisning. Jag tycker det går ganska trögt att pumpa in mer luft men jag kan samtidigt trycka ihop däcket så det känns som att det fortfarande är för lite luft. Enligt däcket ska det pumpas upp till 4,5 bar.

Så här ser pumpen ut:

27515

Hur läser jag av manometern? Jag antar att det är de inre svarta siffrorna som jag ska titta på (dom går från 0-7). Efter en inpumpning så ligger mätaren på 4,5 men jag kan fortfarande utan problem "trycka däcket platt" och efter en stund har mätaren sjunkit till noll.

Betyder det att det fortfarande läcker luft någonstans? Eller är det något fel på mätaren? Eller ska man kunna trycka däcket platt när det är nog pumpat?

Jag känner mig som ett pucko just nu och vill helst bara slänga ut skiten genom ett fönster.... :meh:
 
1. Den svarta visaren visar aktuellt tryck. Den röda följer med den svarta till max, sedan faller den svarta tillbaka, medan den röda fortfarande visar max. Du ska alltså titta på den svarta visaren.

2. Din manometer visar tryck på ett flertal olika skalor. Du får kolla vilken färg enheten 'bar' är skriven med.

3. Din bild är lite otydlig på hur själva tavlan ser ut - men det ser ut som 'bar' är den yttre röda skalan, och 4.5 bar blir då ungefär 'klockan ett', som då den svarta visaren ska nå upp till.

Med reservation för att det är bara pump och inte manometer du avbildat.
 
1. Den svarta visaren visar aktuellt tryck. Den röda följer med den svarta till max, sedan faller den svarta tillbaka, medan den röda fortfarande visar max. Du ska alltså titta på den svarta visaren.

2. Din manometer visar tryck på ett flertal olika skalor. Du får kolla vilken färg enheten 'bar' är skriven med.

3. Din bild är lite otydlig på hur själva tavlan ser ut - men det ser ut som 'bar' är den yttre röda skalan, och 4.5 bar blir då ungefär 'klockan ett', som då den svarta visaren ska nå upp till.

Med reservation för att det är bara pump och inte manometer du avbildat.


Tack för ditt svar! Ska kika närmare på det när jag sitter med pumpen imorgon :)
 
Är du säker på att luften går in i däcket? Låter inte så på din beskrivning. Om du pumpar flera gånger på raken, vad händer då? Det ska vara ett visst motstånd men det ska inte ta stopp i pumpen.

Med 4,5 bar i däcken ska däcken vara riktigt riktigt hårda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp