Bukefalos 28 år!

Däckdimensioner

Magiana

Trådstartare
Jag behöver köpa två nya däck till bilen, men det uppstod ett dilemma angående däckstorleken. Enligt bilens uppgifter ska storleken vara 215/55R16 men det är inte det som sitter på fälgarna nu. De som sitter på är 10 mm smalare (205/55 ZR 16).

Om jag köper originalstorlek, passar dessa på de befintliga fälgarna?

Och vad betyder Z i däckinformationen på de befintliga däcken?
 
Jag behöver köpa två nya däck till bilen, men det uppstod ett dilemma angående däckstorleken. Enligt bilens uppgifter ska storleken vara 215/55R16 men det är inte det som sitter på fälgarna nu. De som sitter på är 10 mm smalare (205/55 ZR 16).

Om jag köper originalstorlek, passar dessa på de befintliga fälgarna?

Och vad betyder Z i däckinformationen på de befintliga däcken?

Brukar prata med däckfirman, de har bra och relevanta svar. Och vettiga priser.
 
Fast hur ska du få dem på fälg? Ofta är det inte särskilt fördelaktigt att köpa via nätet om du inte har väldigt bra deal med de som lägger på dem.
Lämna in dem till någon som kränger däck (och balanserar). Jag gjorde det förra gången jag köpte däck online. Det kostade 600 kronor för 4 stycken. Märkesverkstaden tog det dubbla. Så man får ju ringa runt så man vet vem man ska åka till. Man lär ju inte komma undan kostnaden för att få däcken på fälgen oavsett var själva däcken inhandlas.
 
Lämna in dem till någon som kränger däck (och balanserar). Jag gjorde det förra gången jag köpte däck online. Det kostade 600 kronor för 4 stycken. Märkesverkstaden tog det dubbla. Så man får ju ringa runt så man vet vem man ska åka till. Man lär ju inte komma undan kostnaden för att få däcken på fälgen oavsett var själva däcken inhandlas.

Men de som lade på dem kan väl sälja dem? Vår däckfirma är inte intresserade av att lägga på däck köpta på annat ställe, så de tar ordentligt betalt, vilket jag förstår.

För oss skiljer det inte mycket mellan att köpa online, hämta, lämna, betala för att lägga på fälg, balansera och låta sätta dem på bilen. Max 150 kr.
 
Men de som lade på dem kan väl sälja dem? Vår däckfirma är inte intresserade av att lägga på däck köpta på annat ställe, så de tar ordentligt betalt, vilket jag förstår.

För oss skiljer det inte mycket mellan att köpa online, hämta, lämna, betala för att lägga på fälg, balansera och låta sätta dem på bilen. Max 150 kr.
Jag får ringa runt för att få reda på priserna. Verkstaden jag anlitade förut hade samma pris för att kränga däck oavsett om jag köpt dem genom verkstaden eller köpt dem online.

(Det är ett jävla skit att behöva ha bil :yuck:)
 
Jag behöver köpa två nya däck till bilen, men det uppstod ett dilemma angående däckstorleken. Enligt bilens uppgifter ska storleken vara 215/55R16 men det är inte det som sitter på fälgarna nu. De som sitter på är 10 mm smalare (205/55 ZR 16).

Om jag köper originalstorlek, passar dessa på de befintliga fälgarna?

Och vad betyder Z i däckinformationen på de befintliga däcken?
Mät bredden på fälgen sen finns det tabeller på internet över vilka däcksbredder som passar.
 
Problemet är bara att man skall mäta från innersidan av fälgkanten har jag för mig, men det kanske står instansat på fälgen?
 
Jag hade samma "problem" på min gamla bil. Jag ringde märkesverkstaden och frågade om däcken i den rekommenderade storleken skulle passa mina fälgar, och det skulle de. Sen köpte jag däcken betydligt billigare online och bytte på verkstad som hade samarbete med onlineföretaget där jag köpte däcken. Sparade många tusenlappar då jag köpte däcken på rea online, och då valde jag dyra märkesdäck som blivit bäst i test.

Nu har jag dock bil via privatleasing och kommer aldrig mer köpa bil igen. Saknar inte alla bekymmer och kostnader som min gamla bil orsakade. :angel:
 
Jag köpte mina nya sommardäck på däckonline o så kränger skroten i Mariestad om dom.
Ang storleken så köpte jag samma som redan satt på sommarfäljarna 215/55/16
Mekonomen kränger också om men var dyrare än skroten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp