Dagen efter träning/tävling

N

nixa 324

Hur gör ni med era hästar dagen efter träning/tävling? Får de vila då eller rider ni som vanligt? En del tycker att man måste rida sin häst dagen efter, så att de inte blir stela? Stämmer detta?
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Brukar ta ut dem och jobba loss dem ordentligt de får aldrig stå dan efter ett hårt pass.
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Jag skrittar ut en sväng och joggar henne lite i paddocken/manegen en liten stund :)
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Min häst står ALDRIG efter tävling.

Brukar trimma lite lätt eller tömköra dan efter. Tömkörningen har jag märk fungerat grymt bra efter tävlingsdagen så blir oftast det.

Jag har alltid ridit hästarna efter tävlingsdagen och tycker att dom blir stela annars.
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Rider ett något lättare och kortare pass för att jobba igenom dem lite, och sen rider ut en sväng.
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Gör ni detta för att hästen inte ska bli stel då?
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

när min lilla polle har gått hårt så skrittar jag dan efter å så får hon ledigt dagen efter skritten
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Dagen efter ett träningspass eller en tävling brukar jag checka av hur hästen mår för övrigt ibåde kropp och själ innan jag bestämmer vilken sorts träningspass han är i behov av..
När han gått som hårdast så brukar jag dagen efter gå på någon mils promenad med hästen. :)
Mycket rogivande och en chans att få umgås på ett annat vis än annars.
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Nu är ju min häst såpass ung att hon inte går några hårdare pass ännu, men jag försöker att rida eller promenera en sväng i lagom engagerad skritt så att hon får sträcka igenom kroppen lite.

När det så småningom blir tal om hårdare ridpass kommer jag att försöka fokusera på att hon arbetas mjukt och lösgörande dagen efter.

Gör detta för att undvika träningsvärk och för att bevara känslan lite till nästa pass.
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Dagen efter ett hårt träningspass brukar jag promenera med hästen.
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Jag joggar min häst dagen efter träning/tävling och sen får den ev. stå dagen efter det.
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Då min häst jobbat hårt en dag så tar jag en lång skritt dagen efter. Gärna med mycket kliva ordentligt i skogen och med tempo!.. Kanske lite trav på långa tyglar. Långa tyglar så de får sträcka ut på kroppen. hellst ska inte min tjej stå alls. Så "vilodagar" vill jag hellst skritta henne 30 minuter oxå. Nu blir det vilodagar då jag inte alltid hinner rida.
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

jag brukar göra lite olika. för det allra mesta brukar jag skritta dagen efter i kuperad terräng. eller också promenerar jag med honom. han brukar gilla när jag går med honom men ibland går inte det. nu på vintern blir det så halt och djup snö så jag kan inte åg med honom. iofs har jag broddar under skorna men i snön hjälper inte det.

ibland brukar jag också rida lite dressyr dagen efter för att mjuka upp. då skrittar jag mest och flyttar lite, böjer osv.

men som sagt; han gillar mest promenader:p
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

jag låter inte heller hästen stå dagen efter ett ansträngande pass. även hästar kan ju få "träningsvärk" och då är det antagligen skönt även för dom att "gå ur mjölksyran" ur musklerna eller vad man ska säga :crazy:
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

För att motverka träningsvärk och stelhet.
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Jag skrittar ut mina på en skogsrunda och avslutar med lite joggande på volten.

Har prövat lite olika tex att låta de stå dagen efter men det som fungerat bäst är defenitivt att skritta/jogga!
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

Jag brukar skritta ut dagen efter hård träning/tävling
 
Sv: Dagen efter träning/tävling

gör inget speciellt,ibland vilar hon och ibland rider jag ut,rider aldrig dressyr dagen efter dressyrträning men. Hon blir inte stel av att vila dagen efter!
men hon vilar aldrig helt utan hon skrittas alltid en stund.
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 066
Senast: Grazing
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
658
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp