Dagens tre halleluja moments

Status
Stängd för vidare inlägg.
färdtjänst.jpg


Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort eftersom jag inte åt särsklda mediciner, genomgått en godkänd körkortsuppkörning och skaffade då bil... och dum som jag var, förnyade jag inte färdtjänsten då på treårsdagen....

Men sedan blev jag sämre med höfter, syn och annat och mamma, pappa, morfar, min farbror och bror fick många gånger skjutsa mig när jag skulle någonstans. Jag som lider av stort myndighetsförakt tydligen.... :( var uppe på rådhuset i Örebro... där "alliansens" korridorer sa... "oj, du har visst hamnat mellan stolarna". Jag var uppe på länstrafiken och rev omkull två broschyrställ och hade en kryckkäpp i varsin papperskorg när jag försökte ta mig fram... Men färdtjänsten kom sedermera med sitt svar.... Enär politikernas riktlinjer är luddiga kan vi inte enligt läkarintygen och din ansökan, se att du är i behov av färdtjänst... Jag var med i de lokala tidningarna, radio och lokal-TV... fick nej i tingsrätten och skickade vidare till Svea Hovrätt men fick inte ärendet upptaget.

På den tiden kommunen skötte färdtjänsten, kom tjänstemännen HEM till den som ansökte om färdtjänst och man gick runt huset, tittade på hur rörlig personen var, hur långt det var till bussen och om personen kunde ta sig på och av bussen... och läste inte enbart rakt upp och ner från läkares intyg och färdtjänstansökan, som länstrafiken gör idag. De ser inte till personen. Jag åkte på eget bevåg till länstrafikens kontor med permobilen. Men fick inte plats i hissen, utan vinglade då som sagt upp med kryckkäpparna i stället, som jag egentligen inte kunde gå mer än 2-3 meter med, från permobil till café, eller restaurangbord. :)

När jag då fick kontakt med kurator, tog det 3 veckor så hade jag både färdtjänst och parkeringstillstånd eftersom jag börjat köra bil igen, efter gråstarrsåtgärd och lite andra höftledsreparationer. Om DET är myndighetsförakt från min sida, så undar jag vad som sägs om föraktet mot funktionshindrade i samhället. Om man som byråkratisk tjänsteman har svårt att läsa politiska lagar och riktlinjer som funnits sedan 1988... kanske man skulle kontakta politkerna och fråga vad som menas, eller be sin arbetsgivare om kompetensutveckling i sin yrkesroll.

Samt att ta sig tiden att möta personen som söker hjälp öga mot öga och inte enbart läsa 7 sidors läkarintyg, samt 2 sidors ansökningshandlingar och tala i telefon med personen 2 minuter....
Från början hade jag enbart min ryggmärgsskadeläkares sjukintyg... men ett par år senare, hade jag även bifogat intyg från ortobed, ögonläkare, neuroläkare, neurokirurg. Varje intyg kostade mig 250 kronor... Så mitt färdtjänsttillstånd den gången blev ganska dyrköp historia för mig.

Den här gången med treårsförnyelse räckte det med ett intyg från sjukgymnast... och 9 månaders väntetid...

Nästa gång, ska jag komma ihåg att skicka ansökan midsommar 2025, så kanske jag hinner få förnyat tillstånd till november 2025
 
Senast ändrad:

vintersol.jpg


Väntat på välbehövlig resa sedan 2019... Men här är ju förklaringen pandemin och att fler som är i sämre skick än mig, förmodligen behöver resan bättre än mig.

Kostnaden blir 3000 kronor plus ordinarie hyra, el och övriga räkningar hemma och en månads kattpensionat. Men men, den dagen den sorgen.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp