Dålig i magen - mask?

mkh

Trådstartare
Skrev en tråd för en månad sen om att min hund varit dålig i magen av och till hela hösten:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1019144&highlight=l%F6sskit''

Hon är fortfarande inte bra :crazy: Har provat att ge henne ett snällt foder (Eukanuba senitive digestion), men det har inte blivit nån skillnad. Nu har hon dessutom börjat tappa vikt, och jag tycker även att pälsen börjar bli glesare (vilket verkligen inte behövdes!). Viktminskningen skulle ev till viss del kunna bero på foderbytet, eftersom Eukanuban innehåller mindre fett än Standardt, fast jag tror inte det beror enbart på det då hon börjat smalna av redan innan jag bytte.

Pratade med en veterinär igår (eller djursjukvårdare antar jag att hon var) som sa att det kunde vara mask (iofs efter en ledande fråga från mig :angel:), så jag gick och köpte maskmedel (Drontal) och gav henne det tillsammans med maten igår kväll. Ca fyra timmar senare spydde hon upp all maten...

Kan det ha varit en reaktion på maskmedlet? Hon har aldrig tidigare spytt upp mat sådär, dock har hon spytt ibland när magen varit tom. Antar att maskmedlet också kom upp, även om jag inte såg några tabletter däri. För inte kan det ha hunnit tagits upp på så kort tid? Särskilt som maten hon fick samtidigt kom upp halvsmält.

Har nån härinne erfarenhet av mask på hund? Vilka symptom har hunden haft? Känns som att det är lite logiskt att det skulle vara mask eftersom det har kommit successivt men jag vet inte...Har aldrig haft en hund med mask innan så jag har egentligen inte så stor koll på symptom och så.

Vad skulle ni göra, prova att avmaska igen med ett annat preparat, skicka in träckprov för analys (med sånt "Kolla masken"-kit) för att se om det kan vara mask eller helt enkelt åka till veterinären på en gång? Tänker att det första dom lär göra ändå är att kolla efter parasiter... :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig i magen - mask?

Om det var min hund skulle jag kontakta veterinären först. Inte hålla på och laborera mer själv.
 
Sv: Dålig i magen - mask?

Köp en kolla masken så har du ju iaf uteslutit den biten innan ett vet besök.
Tror att du kan skicka avföringsprover till SVA själv med om du vill.
Kika på deras hemsida och ring dem i morgon, de kan svara på dina frågor.
 
Sv: Dålig i magen - mask?

Både Cebbe och Zoria har haft mask som valpar. Det märktes för det var mask i avföringen. *ryser* Jag skulle nog ringa veterinären och fråga vad dom tycker, och nämna det med träckprov och så. Och det skadar väl aldrig att göra ett sådant prov oavsett.

Hon kanske är allergisk mot något eller så? Min kompis hund var känslig mot någon form av smutsigt protein eller vad det nu var, han gick ner i vikt, var lite smådålig i magen, och fick tillslut som hårlösa prickar på huvudet. Hur som helst så kan det kanske vara bra att kolla upp innan det går så långt kanske? Jag har inte haft problem med magarna på mina hundar (om dom inte käkat lite smarrig jord eller så ;) ), däremot med undervikt som du ju vet. :crazy:
 
Sv: Dålig i magen - mask?

Jag kom åt en tangent innan jag hade skrivit klart och fick sen inte redigera.

Drontal ska inte ge några biverkningar om man ger det i samband med mat. Om man misstänker att det gör det så ska man kontakta veternär. Så står det på bipacksedeln. Jag har aldrig haft några problem när jag avmaskat min hund efter Danmarksresor med Drontal.

Hundar, valpar framför allt, kan magra om de har väldigt mycket mask. I så fall blir de även lite rundare om magen, som i så fall är full med mask som tar näringen ifrån hunden.

Om det var min hund hade jag kontaktat veterinären nu direkt.
 
Sv: Dålig i magen - mask?

jag passade en hund för flera år sedan som var dålig i magen, eftersom han skulle vara hos mig i minst 4 månader gick jag till vet efter ca 2 veckor, direkt sa han att jag skulle avmaska, och han hade rätt, efter ca 1 vecka var hunden bra i magen. Visst en kolla masken eller ett vetbesök först, men detta var inte ovanligt enligt vetten, att bara magen blev dålig vid mindre maskangrepp.
 
Sv: Dålig i magen - mask?

Svarar alla.

Hon är ju smalare men inte supermager, och inte alls bukig. Dock så är hon ju en whippet, och jag vet inte om de ens med god vilja kan bli bukiga :p.

Har funderat på om hon kan vara allergisk mot nåt (villintevillintevillinte), men tänker att jag borde utesluta mask innan jag börjar oroa mig för det. Mask är liksom mitt drömscenario just nu (om nu mask nånsin kan nämnas i samma mening som 'dröm' :p), det är ju lätt att återgärda, och isf skulle jag kunna gå tillbaka till Standardt och inte hålla på att krångla. Så håll tummarna för att hon 'bara' har mask!

Var och köpte ett 'kolla masken'-kit nyss, dock är det onsdag idag och det står att man inte ska posta det på torsdag-söndag eftersom det riskerar att bli liggande på posten över helgen :( Surt, vill liksom ha svar NU så vi kan få slut på det här och vovve slipper må dåligt. Eller törs man chansa på att om lådan töms på torsdag fm så kommer det fram på fredag?

Skulle svaret vara negativt blir det raka vägen till veterinären (ibland är det skönt att i princip bo på Ultuna, bara att knalla ner ;))!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 598
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 383
Hästvård Hej! Min häst har under dagen sparkat mot magen. Vid 15-tiden när han var i hagen såg jag att han sparkade mot magen några gånger...
Svar
5
· Visningar
2 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp