Bukefalos 28 år!

Dålig i pälsen - råd tack

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla.

Har en Basenjitik som börjar bli lite dålig i pälsen. På hennes vita partier så börjar hon bli lite tunn och rosa. Inget jätteallvarligt men tillräckligt för att man ska reagera och få bort det.

Vi bytte foder för ett tag sedan av den enkla anledningen till att det slutade säljas i butiken som vi handlar i och den säljs inte i vår djurbutik. Vi gick då över till Pedigree torrfoder då vi har använt oss av den förut till min andra hund utan problem. Tror det beror på maten så från och med idag så har vi bytt foder. den här gången till nutra nuggets som vi fick rekommenderat.

Hunden mår bra är pigg och glad för övrigt utan det är bara pälsen. min andra hund (dvärgschnauzer,svart) visar ingenting

Har ni några tips på vad man kan göra för att förbättra pälsen?
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Mina hundar har alltid varit fin i pälsen och de äter färskfoder. Mellanåt får de laxolja i maten.
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Ok. Laxolja? vart kan man få tag i det?

Färskfoder köper jag någon gång ibland. Tänderna på min andra hund hålls i mycket bättre skick när hon äter torrfoder. Dvärgschnauzern päls har det aldrig varit några problem med utan det är bara på basenjin.

Tack för svaret
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Det finns på de flesta välsorterade djurbutiker.
Jag köper mitt på Oliver´s petshop, en nätaffär. Mycket prisvärd och man beställer och sen kör de hem till en och ställer på bron :) (över ett visst belopp, tror det är 300kr)

Mina hundar har ätit färskfoder i många år och de får märgben + tuggben att rensa tänderna med och de är fina i mun. Jag ger dem även sånt där tandpulver, katterna äter det också men jag har glömt bort vad det heter.
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

jag tycker att min hunds päls blir väldigt fin när han äter standardt och har lite rapsolja på. men allra finast blir den på färskfoder!

han har dålig pälskvalitet (pga kastrering?), och klarar inte alls "lågbudgetfoder". vi har provat flera fodersorter och olika tillsatser men för oss funkar alltså standardt bäst av torrfodren.
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Halvt kl*
Jag har också standardt till mina. Fast extran, funkar jättebra på min labrador/RR (kastrerad hane på 3 år) han har alltid varit lite tunn men är fin i hull och päls nu. Däremot så funderar jag att byta på lilltiken, hon är 9 mån. rhodesian ridgeback. Bytte från RC till Standardt när hon var ca 6 mån, då Rc:n inte funkade bra. Men nu upplever jag liknande pälsförändringar. Hon har också blivit tunnare i pälsen och torrare i huden. Slickar och kliar sig en del.
Funderar på att byta till Magnussons M&B då det verkar bra.
//Amanda
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Pratade med uppfödaren igår och hon hade en hund till som intye alls var släkt med min som visade samma symptom. Hennes teori är att det är den kalla vintern som orsakar det här.
Ska testa att ge henne lite extra B-vitamin ihop med det nya fodret.

Ska ändå inhandla laxolja ska upp till vår djurbutik idag och kika lite.

Tack så mycket för era svar :)
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Det kommer jag ihåg att min uppfödare nämnde också, B-vitamin vid pälsbyte gjorde dem gott. Vanlig shy-feder (stavning) som man ger till häst :)
Det ger vi även hästen när han sätter igång med att byta päls.

Lycka till
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Det låter ju faktiskt rimligt! Med tanke på att hon har mycket tunnare päls än min andra hund. Får inhandla shy feeder till henne :)

Fiffi1: Hur mycket ska man ge? Hon är RR tik på 9 mån väger ca 30 kg,eller står det på förpackningen?

Vilken bra tråd! :)
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Normalt så ska man ju inte ge en massa extra om ens hund äter ett komplett foder. Mina får laxolja pga att min ena är kvalsterallergisk och det ska göra gott att komplettera med det, huden blir inte så torr.
B-vitamin kan man ge under en tid då djuret byter päls elller är ur kondition av något anledning.
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket man ger då jag inte gjort det själv, mina har inte problem med pälsbyte mm.
Det står säkert hur mycket man ger vid 300 kg häst på flaskan och hur mycket den ska ha sen får man halvera tills man kommer till den vikt ens hund har. Överflödigt B-vitamin kissas ut men det är ju bättre att ge mängd som de ska ha.

På gammelhästen så ger vi hög dos i början för att sedan minska när man ser att det gör verkan. Han fixar inte pälsbyte utan extra b-vitamin, han blir otroligt trött och ur gängorna. Men det är ju en häst och inte en hund, dumt att jämföra. :D
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Ja jag började ju fundera på varför jag inte själv tänkte på B-vitamin när uppfödaren sa detta :D

Ger ju det extra till min häst då hon blir lite stingslig/kittlig vid pälsbyte för att underlätta

Tack alla för era råd och tips :D
 
Sv: Dålig i pälsen - råd tack

Foder kan man diskutera i evighet. Det ena passar bättre än det andra till den egna hunden. Till att börja med så bör man hålla sig ifrån lågprisfoder eftersom de oftast inte är världens bästa. Sen kan man prova sig fram med olika typer av foder. Det finns med kyckling, lamm, oxkött och olika slags fisk. Vissa hundar kan vara känsliga mot fisk (kan få klåda). Fungerar inte det ena så är det bara att byta fabrikat och kanske även byta t ex kyckling mot lamm eller något annat innehåll. Så finns det foder med vete, ris eller enbart grönsaker och andra växter. Man måste hålla fast vid ett foder minst ett par månader för att se någon skillnad just när det gäller päls. Om man märker dessförinnan att magen inte är ok så byter man givetvis tidigare för då fungerar just det fodret inte till den hunden.

Jag ger mina Purina Pro Plan lamm o ris och de har utmärkta korthåriga pälsar.

När det är riktigt kallt vintertid, som det periodvis har varit denna vintern, och man ska vara ute länge eller hunden ska vara stilla så bör man ta på täcke/tröja. Om man har på dem "kläder" mer eller mindre alltid så kan det påverka så att pälsen blir tunnare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 191
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min svärmor har två frallor, den ena 7år och den andra strax över 1. Alice, unghunden, har ätit dåligt sedan hon kom. Svärmor har...
2
Svar
24
· Visningar
2 600
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Djungel som det är i hundmatsvärlden för en inte så kunnig så skulle jag behöva lite råd från buke. 1. Min första undran är, ni som ger...
Svar
11
· Visningar
1 704
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp