Bukefalos 28 år!

"Dåligt försäljningsstall" ?

T

trullslitenmedtuff

Hej.
har lite funderignar kring ett stall som jag var med mina kompisar & red i, det är ett försäljningsstall men just nu cirka 8 hästar & ponner, stallet var ett half om halft omgjort gris/ko stall (?) med 5 boxar i,
tjejen som äger & driver stallet har satt ihop en shettis & en d-ponny i en halvstor box, en c-ponny i ngt. som liknar en stor spilta, men använder det som box, den stora hästen (1.80 cm.) har en egenbox likaså en anna d-ponny, på baksidan i en utbyggnad, som nog har används som garage åt traktor eller ngt. så står 2 till c/d-ponnysar.
Ingne av boxarna har vatten automater, utan hon använder grisarnas gammla betong vatten skålar att fylla på i ibland, det får dåligt hö ( har sett mögel i det.) & inget kraft, kanske lite krossad havre ng. gång om hon tkr. dem är lata, hagen är ganska bra, stor & rymlig, där dem går hela dagarna, oftast är vatten hinken tom & dem får bara ordentligt md mat på morognen (5 skottkärror) & lite hö på kvällen, det ligger stora stenar i alla boxar för att täcka över vattenhål, hon är skitsnål med halmet, typ 2-3 balar till 7 hästar & hovarnas kvalite är = obefintlig, den minsta ponnyn, har "tappat" ungefär 1/3 av hoven & hon säger jämt
"jag ska ringa hovslagaren, jag har inte råd nu m.m."
Hon har 3 träns & 3 bett till 7 olika hästar & 2 urdåliga sadlar.
mina kompisar som red där innan jag földe med upp ahr fösökt få henne att köpa mer utrustning & bättre, men det enda hon köpte va ett nytt bett.., alla hästar är importerade & dem är inte alls i konditon & har så mkt. muskler när dem kommer, hon vill att vi skall "göra dem fina & rida till dem" så att hon kan sälaj dem dyrt.
30.000 för en d-ponny som inte kan ngt. typ, kan galoppfattning, knapt bära sig 5 år gammal.
en annan kompis till mig & hennes mamma funderar p åatt anmäla henne, tycker ni att det en bra ide? eller vad skulle ni ha gjort ?
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

Jag skulle anmäla!
Har man inte råd att ta hand om sina hästar ordentligt så ska man inga ha! Det är ju knappast nåt hon kan räkna med att tjäna några pengar på, för det låter som det är det hon är ute efter.
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

Jag tycker absolut att du ska anmäla.
Det är alltid bättre att överlåta sådant till proffs (det får man ju hoppas att de är om de jobbar med djurskydd), så kanske hon åtminstone förstår att hon faktiskt MÅSTE rätta till hästarnas situation omgående. Att inte anmäla är inte att göra en tjänst, tvärtom. Det är ju tragiskt när människor skaffar så många djur utan att ha råd att ge dem den vården som de har rätt till.
Lycka till /Jezz
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

Men herregud, det är väl inget att fundera på - ANMÄL!!!!!!
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

har man inte råd med vettig utrustning, ordentliga rymliga boxar/spiltor, bra foder och hovslagare ska man hålla sig till my little ponys
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

tänklte väll detta, anmälning skall ske !
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

Men VARFÖR i hela friden rider NI hästarna då om dom nu är vanskötta?? Tycker absolut att du bör anmäla ägaren, men ni är ju inte speciellt mkt bättre själva som rider dom....
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

Mycket av det du skriver betyder INTE att hästarna är misskötta.
De verkar ju få gå ute i stor hage, och att de inte får kraftfoder betyder inte att de får för lite mat.
Att man har fler hästar än träns betyder inte heller att djurskyddsinspektören blir arg....:smirk:
Det är inte förbjudet att använda ombyggda byggnader som stall, bara måtten stämmer.

Att du tycker hästarna är dyra är inte heller nåt som de lider av....
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

Jag reagerade på det här:
har satt ihop en shettis & en d-ponny i en halvstor box
utan hon använder grisarnas gammla betong vatten skålar att fylla på i ibland
det får dåligt hö ( har sett mögel i det.)
oftast är vatten hinken tom & dem får bara ordentligt md mat på morognen
det ligger stora stenar i alla boxar för att täcka över vattenhål, hon är skitsnål med halmet
hovarnas kvalite är = obefintlig, den minsta ponnyn, har "tappat" ungefär 1/3 av hoven & hon säger jämt
"jag ska ringa hovslagaren, jag har inte råd nu m.m."
Jag tycker inte detta är en beskrivning av god hästhållning.
Att inte djurskyddsinspektören blir "arg" över utrustningen betyder inte att hästarna mår bra av:
3 träns & 3 bett till 7 olika hästar
Och bara två sadlar till alla dessa hästar, för jag antar att alla inte är identiska, tycker jag kan klassas som misskötsel, (om nu inte sadlarna är bomfria?).
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

Vad heter hon och var ligger det? Du kan skicka pm om du inte vill gå ut med det....
 
Sv: "Dåligt försäljningsstall" ?

Anmält än? *Lite nyfiken* :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 282
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 743
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 257
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp