Dammigt hö!

S

StallFlickan

Som sagt vet ju alla att dammigt hö inte är bra för hästar. I vårt stall så får v hö av bonden de ingåri stallhyran å en dag när dom hade lagt in nytt hö så var det helt dammigt av det å bara man rörde det så stod man i ett rök av damm å det tänkte då jag inte ge till min hät :crazy: men stallägarna sa att de hade stått i en lada med en korn maskin å att det bara var Damm från korn som vart i maskinen men det är ju fortfarande dam eller?? Vad tror du är det farligt damm eller är det ok med sånt da??
 
Damm är inte bra för hästen. Det är oftast mögelsporer som sätter sig i hästens lungor. Det kan ju så klart vara små partiklar av något annat (t.ex. mjöl från en foderkross), men dammigt hö är oftast mögligt. Efter några år med dammigt hö/dammig miljö börjar din häst hosta. Sen får du diagnosen bronkit ev en veterinär, därefter blir hästen sakta men säkert oanvändbar, eller så får du lägga en förmögenhet på mediciner eller hokus-pokus-kurer. Ungefär var tionde häst som avlivas avlivas p.g.a. luftvägsproblem. Skillnaden mot t.ex. botulism är att det inte är så dramatiskt, det smyger sig sakta men säkert på. Se till att hästens foder är dammfritt, eller så dammfritt som möjligt. OM man bara kan välja på dammigt hö kan man lindra besvären genom att blötlägga höet i en balja i ca 20-30 min, då yr inte dammet omkring i hästens luftvägar iallafall. Låt inte höet ligga i vatten för länge (t.ex. över natt), då kan andra små kryp börja växa.

Så; försök hitta finare hö, eller om bonden är sur, blötlägg.
 
Ok tack så mycket för svaret men dom har faktist tagit dit nytt hö nu när dom väl fick se hur dammigt de var som tur är :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 295
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 044
Foder & Strö Flytta och bytt stall. Vilket så klart leder till foderbyte. Hade med ensilage från gamla stallet så att man kunde blanda. Men nu är se...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp