Bästa sms-appen

Wille

Trådstartare
Vilken ska man ha? Den jag har funkar ju inte varken till att ta emot mms eller skicka mms utan att krångla med någon inställning jag inte hittar i telefonens inställningar.

Appen ska vara gratis. Den ska inte heller samla en massa data om mig och inte heller ha reklam.
 
Vilken ska man ha? Den jag har funkar ju inte varken till att ta emot mms eller skicka mms utan att krångla med någon inställning jag inte hittar i telefonens inställningar.

Appen ska vara gratis. Den ska inte heller samla en massa data om mig och inte heller ha reklam.
Varför ännu en app? Du har ju sagt att du tycker appar är krångligt och även att du gar lite minne i telefon.
 
Glömde citera.
Screenshot_20240428_174655_Permission controller.jpg


Min sms-app skickar och tar emot sms/mms till alla andras standard sms-app oavsett de har android eller iPhone (inte till whatsapp/messenger eller andra "special") så gissningsvis nej, alla appar kräver inte att alla andra har exakt samna app.
 
Den som följde med telefonen ser ut som en blå pratbubbla. Om jag klickar på den heter den Google Messages. Den funkar alltid för mig. Finns att ladda ner från Play-butiken.
 
Visa bifogad fil 144139

Min sms-app skickar och tar emot sms/mms till alla andras standard sms-app oavsett de har android eller iPhone (inte till whatsapp/messenger eller andra "special") så gissningsvis nej, alla appar kräver inte att alla andra har exakt samna app.
Ja alltså det är det jag menar. Skickar du ett sms så tas det ju emot i standardappen oavsett vilken telefon du har.
Men skall du använda 4G/wifi så kräver väl alla att man som sändare mottagare använder samma app?
 
Jag har följande som standard. Den blå med plustecken.
1000000094.jpg

Och den fungerar inte att skicka och ta emot mms med.
 
Ska kag skicka en bild så får jag ett felmeddelande.
1000000105.jpg


Och om jag får ett mms så måste jag klicka på en länk för att komma till Fellos hemsida och skriva in en komplicerad kod. Orkar inte det för jag kommer inte ihåg koden (som står under länken).

Enlig Fello behöver jag göra några inställningar i telefonen för mms, men manual för min lur saknas och manualen för Övriga lurar begriper jag inte.
 
Som jag skrev i den andra tråden så tycker jag att Google messages funkar absolut bäst, den har även varit standard-app på mina senaste telefoner (Huawei, Xiaomi och numera Samsung). Ingen reklam, säker och smidig.

Att undvika all sorts datainsamling är nog nästintill omöjligt idag men för att minimera risken för att ens egen data ska läcka ut (och få grundligare inblick i hur datan används) så är det oftast säkrast att använda sig av en större aktör framför en liten. Vilken typ av datainsamling är det du vill undvika?
 
Som jag skrev i den andra tråden så tycker jag att Google messages funkar absolut bäst, den har även varit standard-app på mina senaste telefoner (Huawei, Xiaomi och numera Samsung). Ingen reklam, säker och smidig.

Att undvika all sorts datainsamling är nog nästintill omöjligt idag men för att minimera risken för att ens egen data ska läcka ut (och få grundligare inblick i hur datan används) så är det oftast säkrast att använda sig av en större aktör framför en liten. Vilken typ av datainsamling är det du vill undvika?
Jag vill inte att folk ska snoka i vad jag diskuterar med andra eller vilka bilder vi skickar (även om det är helt vanliga bilder på t.ex. blommor.)
 
Hm, vi kanske kan hjälpa dig med inställningarna? Om du går in på Inställningar, hur ser det ut där? Vad för alternativ finns?
 
Jag vill inte att folk ska snoka i vad jag diskuterar med andra eller vilka bilder vi skickar (även om det är helt vanliga bilder på t.ex. blommor.)

"Folk" kommer med största sannolikhet inte gå igenom dina meddelanden eller bilder, oavsett app. Exakt vad är det du reagerar på gällande datainsamling hos de appar/företag du kollat på? De flesta har rätt uttömmande gdpr-policys att ta del av numera. Menar inte att förminska din skepsis, jag tycker det är bra att ifrågasätta datainsamling, framför allt eftersom det är ofrånkomligt när vi snackar telefoner.

Eller är det att appen begär tillgång till tex foton, kontakter mm som du reagerar på? Det kommer du inte ifrån oavsett vilken app du väljer (inkluderat +message) eftersom appen behöver datan för att t.ex. skicka iväg ett mms till ett specifikt nummer 🙂
 

Liknande trådar

Hemmet Någon som kan tipsa om en bra app för väckning, eller väckarklocka eller klockradio. Snooze ska vara reglerbart ned till 3 eller 5...
Svar
5
· Visningar
246
Senast: Badger
·
IT & mobiler Hur får man den att sluta visas över hela skärmen? Vilket otyg. Har stängt av allt utom just att få dem (för det vill jag ju) överallt...
Svar
7
· Visningar
543
IT & mobiler Jag har en Samsung A53 och kan inte räkna ut hur jag ska få ljudaviseringar för sms... I inställningar har jag aviseringar för ljud och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: bettysmatte
·
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
364
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp