Bukefalos 28 år!

Danmark och import..... -ojdå!

Girasol

Trådstartare
Har de senaste veckorna mailat flitigt med en säljare i Danmark av en unghingst som vi varit väldigt intresserad av.
Säljaren har lovordat hästen samt mailat bilder etc.
Vi sa att om den stämmer med beskrivning så kommer vi lördag 6/5 och köper honom, förutsatt att han klarar vet.bes.
Inga problem.... På fredagskvällen får vi ett mail att nu har vet. varit här och hon har inget att anmärka vare sig ang. exportbes. eller på benen (vilket vi var mest intresserade av)
Sagt och gjort vi åker iväg tidigt då vi har 42 mil enkel resa framför oss. Kommer fram och vad får vi se!!!!!?????:confused:

Ett ök!!!:eek: :eek: :eek: :cry:

Han var omusklad, ointresserad och nu till det värsta! Han hade bockhov höger fram!!!:devil:
Så kraftig, varig mugg båda bak att det gått upp till rasp en bra bit över hasorna:mad: till det var det ju lymfangitvarning.
Höger bak hade han en 3-gradig hälta.
Då han var totalt ointresserad vare sig av oss, transporten utanför hagen eller stoet i hagen!!!! så kan man ju fundera på vad ett blodprov skulle visa.
När vi påtalar bristerna så rycker säljaren bara på axlarna och är totalt oförstående.

Vi ber att få titta på vet.papperna och vi får se dom. Inte fan var där en fullständig bes. Enkom en export/utförsel dvs andning, hjärta, lungor och smittfri typ. Utan kommentar hästens dåliga skick. Den var ju inte resbar! Undrar vart den veterinären fick sin leg.?
Hon försökte alltså blåsa oss!

Talade om för vederbörande att i sverige betalar man inte för hästar i sånt här skick. -Dom får man gratis såvida de ej redan är slaktade eller svenska hästars värn gjort en insats. Dessutom blir du med fog anmäld till djurskyddet.
Åhå?

Hon var helt säker på att när vi nu åkt så långt så nog ville vi ha hästen till rabatterat pris.
Minen då vi tackade för oss och satte oss i bilen och åkte hem med tomt släp ;)


*1. vis av erfarenheten skulle vi stått på oss om att vederbörande fått söka upp nån med fax och faxa vetintyget innan avfärd.

*2 ska göra en liten skrivelse till djurskyddsministeriet i danmark:devil:

*3 det är ju inte alla som tar bil och släp till danmark för att köpa godis i skåne :D
 
Senast ändrad:
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

Usch, säger jag bara, vilka människor det finns! Stackars häst... Hoppas att djurskyddet i Danmark åker ut och tar sig en liten titt.
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

Jag gjorde precis som du i höstas men till skillnad att vi kom hem med en prins:love:
Hade inte sett en bild på honom änns utan fick gå på kåringsresultatet. Det går med andra ord att köpa danskt godis i Skåne. Vi möttes innan Öresundsbron.
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

Var med om samma sak förra helgen, fast vi for inte riktigt lika långt. :devil:

Men jag förstår verkligen inte hur säljare tänker i ett sånt fall... man har pratat, sett bilder och nån filmsnutt och det verkar ÄNTLIGEN som om man har hittat något......och så får man syn på något som knappast liknar en häst!
Tror de att man ska köpa den av medhästlighet eller vad?-visst det är inte lätt att åka ifrån, men ett samtal senare känns det bättre :cool:

:( Frustrerad... kommer nog aldrig hitta en bra häst...
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

Ja man lider ju med hästen. Nästan så man ville ge ett skambud och "rädda" den stackaren. Men näe jag har tröttnat på att städa efter andra. En sjuk häst är betydligt dyrare i drift än en frisk.
Den här har ju redan förlorat sin användbarhet då han hade ganska kraftig bockhov , hoven såg ut som en stylta!

Men visst -jag led och lider oerhört med hästen :cry:


Vad är det för häst du letar efter? *nyf*
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

Väluppfostrad trevlig hbl valack mot dressyr... Du själv, sysslar du med avel eftersom du letar unghingst?
Det är inte så lätt som man tror det här med att köpa ny häst!
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

men borde du inte sett på bilderna att den hade bockhov?
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

Jag gick på samma nit men köpte tyvärr hästen ändå...önskar att jag hade varit stark nog att bara vända och åka hem. Men men...man lär av sina (i det här fallet, DYRA) misstag...
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

Bilderna vi fått var inte så jättefina. bla. så var det kort där han betade etc. Nåt foto syntes inte hovar+ kota, men vi tyckte vi fått en vink om att det var detta vi var ute efter.
Ska kanske tillägga att fotona inte var nya utan tagna förra året -men han var fortfarande lika tunn och valpig.

Nåja, man lär sålänge man lever.:crazy: och nog blev vi visare.
Kommer bla. alltid kräva klinikbesiktning som faxas över med tydlig namnundersrift av veterinär.

Grunnar en del på hur vet kunde släppt igenom den. Kanske h*n aldrig var å kollade hästen, utan skrev iallafall? -men så kan det väääl inte vara:eek:
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

Girasol skrev:
Grunnar en del på hur vet kunde släppt igenom den. Kanske h*n aldrig var å kollade hästen, utan skrev iallafall? -men så kan det väääl inte vara:eek:
Eller at hesten som ble besiktiget var en annen enn den du kom for å kjøpe?
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

hästhandlarjävel skrev:
men borde du inte sett på bilderna att den hade bockhov?

Och hur svårt är det för en oseriös säljare att skicka en bild på en helt annan häst, eller att fixa eventuella "skavanker" i photoshop?? :angel:
 
Sv: Danmark och import..... -ojdå!

har funderat på det också....

Nåväl ger inte upp... sökandet går vidare.
 

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 462
Senast: Keb71
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
2 920
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp