Bukefalos 28 år!

Megs

Trådstartare
Vi har 3 nya jättesöta Degus hemma (de heter Degus på engelska, vet ej om de har annat vardagsnamn på svenska).

Vi har byggt egen stor bur till dem som vi nu håller på att inreda.

Vill gärna ha tips / bilder.

Undrar dessutom om det skulle gå bra att göra egna klätterträd etc till dem eller om man kan ta grenar uteifrån till dem...eller kan det vara giftigt eller "orent" och dåligt för dem (sorten av trä alltså). Vi tycker att utbudet av detta är lite trist i djuraffärerna nämligen och vill inte ha en massa prylar i plast-fejk-trä.
 
Sv: Degus

Degu it is, på svenska också :D

Det går nog bra att göra egna klätterträd. Men gör det av fruktträd. Äpple, päron - sånna saker.
De tycker nog det är roligt om bladen lämnas kvar på grenarna också :D
 
Sv: Degus

Tack!
Vi har inga fruktträd själv hemma men en kompis har...ska fråga om vi får såga ner hans :angel::idea::D

Dessa 3 killar är bara sååååå söta! Vi har bara haft dem i knappt en vecka men är redan väldigt sociala o nyfikna på oss.
Vädigt aktiva och pratar massor. :banana:
 
Sv: Degus

Tack!
Vi har inga fruktträd själv hemma men en kompis har...ska fråga om vi får såga ner hans :angel::idea::D

Dessa 3 killar är bara sååååå söta! Vi har bara haft dem i knappt en vecka men är redan väldigt sociala o nyfikna på oss.
Vädigt aktiva och pratar massor. :banana:

Bilder tack? :love::angel:
 
Sv: Degus

Bildbomb!
IMG_3284.jpg

IMG_3290.jpg


IMG_3304.jpg
 
Sv: Degus

Åh herre jösses vilka sötnosar! :love::love:

Det är något med kosten med degusar väl som de inte ska äta? De kan få diabetes har jag för mig? Har ju gerbiler själv så någ har jag läst på föreningens hemsida? :confused:


Vilka gryn, mössen är ju också jättefina! :love: Din lyllos!
 
Sv: Degus

Då söta degusarna var!
det enda jag vet om de är att jag har för mig att de ska ha rätt rejält stor bur?


Edit: enligt skansenakvariets hemsida tål de inte socker (inkl fruktsocker) och kan om de äter det drabbas av blindhet. Något liknande diabetes.

Ytterligare tillägg: Barrträd är giftigt och även päronträd kan tydligen vara skadligt (blev nyfiken på degu själv och började googla).
 
Senast ändrad:
Sv: Degus

Jag kan rekommendera den här sidan.
Finns en massa information + bilder på helt fantastiska burar och leksaker som nästan ger en lite dåligt samvete över ens egen bur. :o

Grattis till köpet i alla fall, eller vad man säger, degus är verkligen helt fantastiska djur.
 
Sv: Degus

Ja, det där med socker o diabetas har jag hört om. Vi har speciell Degu mat till dem och ger dem grönsaker.
Håller på att leta rätt på någon med äppleträd med för att få en kvist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avmaskning trots nollat träckprov?
  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp