Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

gylle

Trådstartare
Håller på att klura på hur jag skall lösa att dela av en del av vår stora loge så att småttingarna och den gamla som kommer att gå ute dygnet runt kan använda den som skydd mot de förhatliga bromsarna. Problemet är att jag inte kan sätta upp något "fast" då vi måste kunna ta ner det bla när halmen skall upp på loftet (storbalar med lastare). Det är gjutet golv så om man skulle lösa det med stolp så måste ju det bilas upp och sättas i någon form av stolphållare där stolparna går att sticka i och plockas upp enkelt. Samtidigt känns det som mkt otäckt om någon klåfingrig lyckas plocka upp en stolp snacka om benbrytar hål det blir då.
Idag satt jag och funderade och tittade på våra "lösa" stolpar vi använt när småmonsterna var lite väl rymningsbenägna vid in och uttag. De är alltså vanliga stolpar fastsatta i bildäck på fälg med isolatorer för elband.
Började då fundera kan man använda dessa och helt enkelt låta elen på staketet gå in i logen ? Utrymmet de kommer att ha i logen är 7 x 11 m med 4 meters port som ingång. Så det blir ju gott om plats till de som skall gå där (2 åringar och ett vuxet fullblod). Men kan det funka med elen där inne eller är det bara att glömma det alternativet direkt ?? Någon som har något annat tips på smart avdelning som är enelt att plocka bort vid behov ?
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

Borde väl gå bra bara de respekterar tråden och har tillräckligt stor plats.
Fast jag har nåt i bakhuvudet om el inomhus så frågan är om det räknas som inomhus eller om det bara är en tillfällig lösning och då går det bra?
Äsch vad dåligt minne jag har. Men det kanske går att kolla på nån sida?
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

Jag skulle nog inte ha gett mig in på att dela av ett ändå såpass litet utrymme med elband. Det skulle kännas rätt osäkert om det utbryter div. gruffel därinne att de trasslar in sig i det.

Man kan bygga stående stolpar mellan golv o tak med 2 fyrkantsbitar längs med, som bildar ett spår. Och likadant på nästa stolpe.

Sen plockar man ner brädor emellan uppifrån och fyller upp till lämplig höjd, och fäster sista brädan.

Då kan man lätt plocka bort brädväggen igen när man inte behöver den.

Eller, så finns det jättelika flyttbara metallanordningar för kor, som man kan bygga vilka formationer man önskar, som moduler. Tom. boxar.
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

I den logen är det inte ens att fundera på att förankra något i taket, är modell jättehög ca 10 meter hög där avdelningen skall stå.
Problemet med typ lösa gallermoduler är ju det samma som med annat att förankra det 11 meter fristående mitt i logen kräver ju nog en rejäl förankring i golvet om det handlar om saker utan ström i, blir ju lätt använt till att klia sig emot annars och styrkan i en häst som kliar sig mot något gör ju att påfrestningen blir mkt stor. Där kom min tanke med elbandet in iom att det vet dom ju att man inte skall röra och därav utsätts inte det för någon belastning, min första tanke var att man kunde sätta trä mellan dessa stolpar men kom snabbt på att det välter de ju ganska enkelt, tyvärr.
Knepigt det där vad man skall använda, blir väl till att hyra en liten nätt borr och bila upp golvet, känns bara väldigt onödigt då detta bara skall vara en provisorisk lösning denna sommaren.
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

Det där om el inne dök även upp i mitt huvud, men undrar om det inte bara gäller att man inte får ha det i box (finns ju de som använt det till hingstar som klättrar osv) och det är sådan användning som är förbjuden men vet som sagt inte får väl försöka leta lite info.
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

Jag vet att folk delar av sina logar för kossor med elband så det borde väl gå bra om de inte bråkar nåt alldeles förfärligt.
De uppskattar nog att ha nånstans att gå.
Min stallägare ska bygga nåt ute i hagen, hon är en klippa
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

Jag vet inte vad som gäller för lösdrift men det ringer en klocka i mitt bakhuvud om att det finns en regel som förbjuder användning av elband (med eller utan el?) som helt eller del av boxvägg.

Detta för att hästarna skall vara trygga i sin box och inte känna sig trängd.


Jag vet som sagt inte om detta verkligen är en regel och isåfall vad den säger om lösdrift.

Om jag var du skulle jag sattsa på att bygga ett rejät trästaket som bilas upp med sig själv, eller fundera på om du inte kan använda hela utrymmet till lösdrift?

Kan du inte bygga något i stil med kravallstaket/staket man har på musikkonserter för att hålla fansen borta från scen? Fast med smalare mellanrum mellan springorna.
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

Jag vet inte om jag hade vågat lämna dem utan tillsyn i detta.
Det jag tänker på mest är naturligtvis att de kan fastna på något sätt. Men sedan tänker jag på brandrisken. Hur ser det ut på logen? Hur blir det i sommar? Det är ju lätt hänt att det slår gnistor kring eltrådar.
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

Kan du inte sätta trästolp i bildäck ? Eller göra uppochnervända T gjorda trästolp och sen ha de och spika i trästaket på ? Iom att det är träslanor/bräder så är det ju mer stadigt men ändå så att du kan ta bort träbrädorna och flytta stolpen när du behöver hela utrymmet... Om man dessutom skaffar HÖGA stolp som man har mer än två rader bräder på så blir det ju mindre "risk" att de ens försöker sej på staketet...
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

Det går utmärkt om hästarna fungerar bra ihop.
En granne har det så, men utan el på banden inne i logen. Hästarna respekterar dom ändå.

Vi använder 1/4-trästolp i bilhjul (går åt två eller tre) vid tillfälliga stängslingar, och det är en ypperlig lösning.

LIA
 
Sv: Dela av loge för lösdrift med elband ? Funkar det ??

Vi hade så i våran loge som vi använde som lösdrift och det fungerade jättebra.

Vill man inte ha el så sätter du helt enkelt en trästolpe i ett bildäck alt en hink med cement i och har en bra och fast stolpe utan att behöva borra eller fästa något i golvet. Sedan gör du bara ett fäste i stolpen där du kan sätta i en bräda, ett sånt fäste som du bara lägger ner brädan i så att man kan lyfta upp den utan att krångla. Hoppas du förstår vad jag menar....

Gör några såna stolpar och du har ett bra och fast staket som är lätt att flytta på. Om man vill undvika att dom kliar sig mot avskärmingen så kan man fästa elband längst upp, dom vet ju att man inte ska röra elband redan och lär du ge fan i staketet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp