Bukefalos 28 år!

'Delad' dressyrgjord

Corax

Trådstartare
Hästen går med en ETL-gjord idag, mest för att hennes föregångare hade den gjorden. Jag tror att den här skulle kunna gå med vad som helst runt magen egentligen men jag gillar att tänka på mekanik/ergonomi.

Hur som. Hästen har en lång virvel precis mitt under gjorden på bröstbenet. Jag har vid ett par tillfällen märkt att det blivit lite tuggat och skorvigt just där.
Nu efter klippning blev hon väldigt känslig och fick en reaktion (på gummiplattan???)så virvel är helt hårlös och skorvigt samt huden flaggar järnet runt om.
Så ffa skulle jag behöva hitta en gjord som frilägger virveln men kan hålla sadeln på plats ordentligt då sadelläge/gjordläge diffar väldigt mycket.
Vad har ni för erfarenhet av de billigare varianterna eller kan en fårskinnsklädd (el imitation)hålla allt på plats? Alternativt klä ETL:en med fårskinn?
 
Jag har denna:
1605852360958.jpeg

Funkar jättebra 😊
 
Jag har kikat på den men undrar lite om den lyckas sitta kvar där den ska med tanke på att hon har sadelläget tio cm längre bak.
Min häst har ett ganska okomplicerat sadelläge så har inte så mkt input där. Men jag tycker denna gjord är rätt förlåtande. Den är rejäl och ändå smidig så rätt flexibel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp