Bukefalos 28 år!

Den älskade trädgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där varje dag och ser till att de aldrig torkar ut.

Även idag, när orken egentligen inte finns för något, så har jag varit där och tittat. Jag gjorde t.o.m. en liten inspelning och la upp på Insta. Inte för att någon kommer bry sig men det är mer för min egen skull.

Jag har också gått förbi min äkta kvitten idag och noterade att den börjat grönska. Vilken glädje. Rapporterade till mamma.

Gick och tittade till mina andra träd. Inget verkar dött.

Trädgården ger mig glädje när inget annat gör det. Idag har jag legat i sängen till långt efter lunch för jag har inte orkat göra något. Samtidigt som jag ser fram emot att få prover tagna för att kunna utröna vad som är fel, helst så fort som möjligt, så vill jag å andra sidan inte alls få prover tagna. Det är så fruktansvärt skrämmande. Jag vill inte alls, men orkar inte vara så trött heller. Jag har massor jag skulle vilja göra men som inte blir av för att jag är trött. Det kan bli lite här och lite där på sin höjd. Entrerabatten är i alla fall rensad och gödslad. Jag har också börjat rensa lilla finrabatten, som inte är så fin längre sedan jag fick in kvickrot i den. Kommer gräva upp en del plantor och kasta för att bli av med kvickrotsrötterna.

Kommande vecka blir det i alla fall ingen provtagning. Jag har AFU både måndag och tisdag. På onsdag ska jag träffa min kontaktperson för första gången. Torsdag är visst röd dag. Har ingen aning om vad det är då. Fredag är klämdag och mitt boendestöd har semester.

Skulle vilja bli pigg nu på en gång.
 
Senast ändrad:

Vari ligger det jobbiga efteråt? Är det oro inför resultatet eller tanken på proceduren som gjorts?

Resultatet kan ju betyda ett jättesteg framåt för dig, det kanske visar på något som enkelt kan åtgärdas och göra ditt liv enormt mycket bättre. Kolla upp hur Stesolid fungerar, det kanske gör all skillnad om du får det! Jag tänker (igen...) på folk som får lugnande hos tandläkaren (i USA framförallt) och inte minns ett smack av vad som hände, men varit hemskt fnittriga och lulliga på hemväg i bilen (du lär ju få stanna tills du är redig och redo!).

Undrar lite om du kunde ge nån annan typ av prov - urinprov, salivprov? Istället?
Eftersom läkaren misstänker hypotyreos är det mig veterligt blodprov som gäller. Dessutom skulle jag tro att de vill göra den allmänna kollen av blodfetter osv.

Jag tror inte att det är bra att tipsa TS om narkos, urinprov osv som olika sätt att undvika det här, det blir bara ytterligare ett undvikandebeteende som snarare förvärrar hennes oro.

Ser man @Gnists symtomlista så verkar läkaren ha skäl för sin misstanke. Och skulle den stämma så är det ju i högsta grad behandlingsbart. De flesta som får sin sköldkörtelrubbning diagnosticerad verkar inte gräva ner sig i att de har en kronisk sjukdom, de blir tvärtom glada för att ha hittat en behandlingsbar orsak till sina skitjobbiga problem.
 
För att livet är outhärdligt som det är.

Jag kanske har hunnit tänka så mycket på provet att jag inte vet hur det skulle vara möjligt att genomföra. Det är ju jobbigt både före, under och efter. Och så är jag så osäker på Stesoliden. Vården anstränger sig heller inte tillräckligt för att det här ska fungera för mig.
Vad är det angående stesoliden du är osäker på?
 
Vari ligger det jobbiga efteråt? Är det oro inför resultatet eller tanken på proceduren som gjorts?

Resultatet kan ju betyda ett jättesteg framåt för dig, det kanske visar på något som enkelt kan åtgärdas och göra ditt liv enormt mycket bättre. Kolla upp hur Stesolid fungerar, det kanske gör all skillnad om du får det! Jag tänker (igen...) på folk som får lugnande hos tandläkaren (i USA framförallt) och inte minns ett smack av vad som hände, men varit hemskt fnittriga och lulliga på hemväg i bilen (du lär ju få stanna tills du är redig och redo!).

Undrar lite om du kunde ge nån annan typ av prov - urinprov, salivprov? Istället?
Jag kommer ju att ha ett hål i armen!!! Jag står inte ut med det. Kommer inte klara av att räta ut armen eller titta på armen och ha en ständig panik över vad som finns på armen.

Eftersom läkaren misstänker hypotyreos är det mig veterligt blodprov som gäller. Dessutom skulle jag tro att de vill göra den allmänna kollen av blodfetter osv.

Jag tror inte att det är bra att tipsa TS om narkos, urinprov osv som olika sätt att undvika det här, det blir bara ytterligare ett undvikandebeteende som snarare förvärrar hennes oro.

Ser man @Gnists symtomlista så verkar läkaren ha skäl för sin misstanke. Och skulle den stämma så är det ju i högsta grad behandlingsbart. De flesta som får sin sköldkörtelrubbning diagnosticerad verkar inte gräva ner sig i att de har en kronisk sjukdom, de blir tvärtom glada för att ha hittat en behandlingsbar orsak till sina skitjobbiga problem.
Jag kommer inte bli glad eftersom det kommer medföra tortyr resten av livet (provtagningar).

Fetter kan de glömma att kolla. Jag kommer ändå aldrig att ta statiner.

Vad är det angående stesoliden du är osäker på?
Jag vet inte om den verkar för mycket eller för lite. Kanske uteblir effekten helt om jag är stressad innan, vilket jag kommer att vara.
 
Mår så jävla dåligt. Skickade nyss ut boendestödet. Hade inte tålamod med honom. Jag har inga marginaler för att ha tålamod med folk som inte fungerar.
 
Jag kommer inte bli glad eftersom det kommer medföra tortyr resten av livet (provtagningar).

Fetter kan de glömma att kolla. Jag kommer ändå aldrig att ta statiner.
Ingen skulle tvinga dig ta statiner OM du hade högt kolesterol. Men det vet ingen om du har. Ingen vet heller OM du har hypotyreos men du tar ut maximala skräckscenarier över det redan. Det kan ju inte göra annat än förstöra för dig.
 
Jag kommer ju att ha ett hål i armen!!! Jag står inte ut med det. Kommer inte klara av att räta ut armen eller titta på armen och ha en ständig panik över vad som finns på armen.


Jag kommer inte bli glad eftersom det kommer medföra tortyr resten av livet (provtagningar).

Fetter kan de glömma att kolla. Jag kommer ändå aldrig att ta statiner.
Men flr

Jag vet inte om den verkar för mycket eller för lite. Kanske uteblir effekten helt om jag är stressad innan, vilket jag kommer att vara.
Du kommer inte ha ett hål i armen! Kanylen är så tunn att instickstället sluter sig på 1-2 min. Tom när jag lämnar plasma som är en grov kanyl är stället slutet efter 10 min.

Din förmåga att göra hittepå orsaker gör ju allt sämre.

Men för all del, det är frivilligt, du kan säga nej och fortsätta att ha det som du har det nu.
 
Ingen skulle tvinga dig ta statiner OM du hade högt kolesterol. Men det vet ingen om du har. Ingen vet heller OM du har hypotyreos men du tar ut maximala skräckscenarier över det redan. Det kan ju inte göra annat än förstöra för dig.
Jag gör alltid en plan b, c och d för allting.

Och varför skulle det inte vara hypotyreos?
 
Du kommer inte ha ett hål i armen @Wille
Du kommer ha en prick på armen

Stesolid har fungerat utmärkt på mig även när jag varit sjukt rädd och uppjagad innan. Dessutom får jag viss minnesförlust av stesolid vilket gör att jag inte minns det som hände så tydligt.
 
Jag gör alltid en plan b, c och d för allting.

Och varför skulle det inte vara hypotyreos?
För man kan ha alla symptom utan att det är det. Jag har tappat räkningen på hur många ggr de kollat mina sköldkörtelvärden just för de starkt misstänkt det. Men värdena är inte ens i gråzon. Tyvärr, jag hade sett det som en vinst om det varit det - för då hade man kunnat behandla och jag kunnat må bättre
 
Jag gör alltid en plan b, c och d för allting.

Och varför skulle det inte vara hypotyreos?
Det är inte planer du har, det är skräckscenarier. Du har hört om det gamla dåliga ryktet som statiner har och OM du skulle ha höga blodfetter förbereder du dig på ett krig med vården för att få slippa dem (jag fick tjata mig till mina för många år sen)

Det måste inte vara det. Problemet med sköldkörtelrubbningar är att symtomen passar in på så mycket annat också. Många med de symtomen har inte hypotyreos. Om det är det så är det ett positivt besked, får då får man behandling mot trötthet, depression, viktuppgång, hjärtklappning osv.
 
För man kan ha alla symptom utan att det är det. Jag har tappat räkningen på hur många ggr de kollat mina sköldkörtelvärden just för de starkt misstänkt det. Men värdena är inte ens i gråzon. Tyvärr, jag hade sett det som en vinst om det varit det - för då hade man kunnat behandla och jag kunnat må bättre
Jag tänker att det kan ju finnas ungefär en miljard orsaker till att man är trött. Järnbrist. Diabetes. Cancer. Eller någon annan av de tusentals med sjukdomar som finns.
 
Jag tänker att det kan ju finnas ungefär en miljard orsaker till att man är trött. Järnbrist. Diabetes. Cancer. Eller någon annan av de tusentals med sjukdomar som finns.
Japp. Och ibland hittar men inte ens orsaken.
Så det är ju inte alls säkert det är sköldkörteln som är orsaken i ditt fall. Men ett prov på den och lite mer är ju ett väldigt värdefullt första steg
 
Jag kommer ju att ha ett hål i armen!!! Jag står inte ut med det. Kommer inte klara av att räta ut armen eller titta på armen och ha en ständig panik över vad som finns på armen.

.
Ja du kommer ha ett hål i armen NÄR dom tar provet och det behöver du inte titta på och räta ut armen är ju bara under tiden dom tar provet. Men sen efter dom är klara så finns det inte längre något hål för kroppen är fantastisk på att fixa sånna hål så det kommer vara borta före du ens ställt dig upp.
Det kommer finnas ett märke men det är inget hål.

Min syster gjorde nyligen en operation där dom går in i ljumsken . Då behövde hon ligga stilla i 2 timmar efteråt för där fanns det risk för att hålet skulle gå upp igen men ingen stor risk.

Så för dig så är det ingen risk alls för att det ska vara ett hål i armen som kan blöda efter dom är klara.
 
Är så jävla uppstressad. Klarar inte de detaljer som folk delger i den här tråden. Och så ska jag klara av att åka till Örebro snart.

Är så jävla slut.

Ber en bön att bilen ska hålla hela vägen idag.
 
Är så jävla uppstressad. Klarar inte de detaljer som folk delger i den här tråden. Och så ska jag klara av att åka till Örebro snart.

Är så jävla slut.

Ber en bön att bilen ska hålla hela vägen idag.

Skriv ut klart och tydligt vad du vill och inte vill att folk ska skriva. Alla vill väl och är måna om dig, men kan såklart inte veta om det slår fel och tex fel ord används. Det blir lite masochistiskt och destruktivt från din sida att driva de här frågorna framåt. Sätt stopp och beskriv hur du vill ha stöd. Vi vill hjälpa och stötta dig!

Hoppas bilen håller!
 
Skriv ut klart och tydligt vad du vill och inte vill att folk ska skriva. Alla vill väl och är måna om dig, men kan såklart inte veta om det slår fel och tex fel ord används. Det blir lite masochistiskt och destruktivt från din sida att driva de här frågorna framåt. Sätt stopp och beskriv hur du vill ha stöd. Vi vill hjälpa och stötta dig!

Hoppas bilen håller!
Jag vet inte hur jag ska förklara. Kan inte förutse vad folk kommer att säga. Men allt som ger mig otäcka bilder i huvudet är ju jättesvårt att hantera. Jag ser ju framför mig allt som sägs. Läser texten och ser det i bilder. Vill inte se kanyler och sår och sånt.

Tycker för övrigt att även små ytliga sår är jobbiga.
 
Jag vet inte hur jag ska förklara. Kan inte förutse vad folk kommer att säga. Men allt som ger mig otäcka bilder i huvudet är ju jättesvårt att hantera. Jag ser ju framför mig allt som sägs. Läser texten och ser det i bilder. Vill inte se kanyler och sår och sånt.

Tycker för övrigt att även små ytliga sår är jobbiga.

Bra förklaring!
 
Gör fina bilder i huvudet av dina katter, din trädgård, dina blommor. Mera katter! Älskliga och fina. Träng ut alla andra tankar med dem. Vänligt men bestämt.

Ok, jag vet ju att det inte är jätteenkelt men testa. Fina bilder av dina älskade katter i huvudet! De är med dig hela tiden.
 
För man kan ha alla symptom utan att det är det. Jag har tappat räkningen på hur många ggr de kollat mina sköldkörtelvärden just för de starkt misstänkt det. Men värdena är inte ens i gråzon. Tyvärr, jag hade sett det som en vinst om det varit det - för då hade man kunnat behandla och jag kunnat må bättre
Jag är oxå kollad för det flera gånger. Stark misstanke men inga avvikande värden. Tillbaka på ruta ett….
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Igår hade jag boendestödet här. Jag hade inte tänkt över vad vi skulle göra. Det gör jag aldrig. Utan jag ser allt som behöver göras och...
2
Svar
26
· Visningar
1 765
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har länge undrat hur man får fler människor i sitt liv. Det är något jag verkligen behöver. Förlusten av min familj och att jag rent...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 395
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit en soffpotatis. Jag bara sitter och sitter. Eller så ligger jag i soffan. Jag sover ofta runt 11 timmar per dygn. En pigg...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag trodde jag skulle må lite bättre idag än vad jag gjorde igår kväll, men det känns ungefär samma. Idag känner jag möjligen mer...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp