Bukefalos 28 år!

Den avlidnas önskan

Tanken är ju att skydda barn, men det kan bli helt fel ändå. Yara hade väl sin morbror som vårdnadshavare och de hade tillstånd att ha henne boende hos sig, och ändå gick det så ruskigt illa.
 
@jerseyko
Det är förmyndaren (alltså sambons sons mor) som för sonens räkning bestämmer om han ska gå med på att låta dig leva vidare i ett oskiftat dödsbo. Sedan behövs överförmyndarens samtycke oxå. FB 15:1 och 7. Överförmyndaren är sällan pigg på att gå med på det och sonens mor lär knappast vara det heller.

Det din sambo kan göra är att skriva ett testamente och säga att barnen ska ha lika andelar men att på dotterns lott ska viss egendom hamna och på sonens viss.

Sonens mor har hatat mig sen dag 1 så hon lär göra allt för att förstöra ännu mer. Därför min oro lika så hennes otroligt dåliga sinne för ekonomi.
 
Min mamma gav mig och sambon en timme hos en jurist i julklapp ett år - för att skriva samboavtal och testamente. Vi skrev bland annat in hur jag ville göra om jag dog. Då bodde döttrarna heltid med mig och min sambo och bara varannan helg med sin biopappa. Vi var alla tre överens om att så skulle det helst också fortsätta om jag dött. Nu blev det som tur var aldrig akutellt
 
Bästa sättet att trygga sug som sambo är ju om du och din sambo tecknar varsin fet livförsäkring. Då har du råd att lösa in hans bröstarvingar.
Och ser till att skriva in sambo som förmånstagare, annars går pengarna till barnen. Finns inget barn så är det den avlidnes föräldrar som får allt, sambon fortfarande inget. Så se till att allt blir korrekt enligt lag!
 
Bästa sättet att trygga sug som sambo är ju om du och din sambo tecknar varsin fet livförsäkring. Då har du råd att lösa in hans bröstarvingar.

Tack! Har inte ens tänkt på det och sambon har nog inte ens en försäkring! Ska sätta oss ner och kolla hur hemförsäkringen ser ut, min försäkring och så sambon fixar en!!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tack! Har inte ens tänkt på det och sambon har nog inte ens en försäkring! Ska sätta oss ner och kolla hur hemförsäkringen ser ut, min försäkring och så sambon fixar en!!
Och som sagt, registrera er som sambos hos försäkringsbolaget och sätt den andre som förmånstagare på försäkringen, annars får du ändå inget.
 
@jerseyko
Livförsäkringar är en bra plan. Tänk bara på att sonen kan ha efterarvsrätt i dessa. Alltså att han kommer ha rätt till en viss andel av det boet du efterlämnar efter dig ngn gång i framtiden. Detta är dock juridiskt omtvistat och framförallt så krångligt att många jurister försöker sopa det under mattan.

Att gifta er är en tredje. Det tar inte bort sonens arvsrätt men genom bodelningen så kommer den fattiga utav er få behålla 50 % av det gemensamma boet. Är det den fattiga som dör först så finns det en regel om att den rika i bodelningen kan få behålla allt som denne äger.

Testamente en tredje, som b la skulle kunna innehålla:
1. Ett förordnade om att du (eller din sambo om du dör först) ärver halva arvet (det som inte är laglotter) före både hans son och er gemensamma dotter, men att de har efterarvsrätt när du sedan dör.
2. Att det på lotterna skall hamna viss utpekad egendom. Det är ex bra om huset hamnar på din lott och enbart pengar på sonens.
3. Att sonens arv inversteras och förvaltas utav ngn (utpekad) banks värdepappersavdelning fram till att sonen fyller 18. Mamman kommer m h a överförmyndaren fortfarande få de pengar som är nödvändiga för sonens uppehälle. Men det kommer vara krångligare och ffa så kommer inte hon att förvalta pengarna.
 
@Ninnurur
Jag säger inte emot dig om att det var så det gick till i ditt fall. Men i s f var det inte fullständigt juridiskt korrekt, vilket det sällan är för inblandade aktörer är ofa betydligt mer pragmatiska än så.

Juridiken ser nämligen ut så som lagtexten jag hänvisade till i föregående inlägg. Så länge ni båda är delägare i dödsboet ska den underårige företrädas av en god man. Var ni sambos är du delägare fram tills den punkten att bodelning skett eller det står klart att bodelning inte ska ske.

Samboskapet behöver inte vara registrerat någonstans för att falla inom den juridiska definitionen ”sambo” utan det hela är en bevisfråga. Kan det vara så att du inte påkallade bodelning eftersom du helt enkelt ägde mer utav det som ansågs vara samboegendom? I s f stod det ju snart klart att bodelning inte skulle ske och du slutar vara dödsbodelägare.

KL
Jag kan dock tycka att god man även fortsättningsvis borde vara förordnad för barnet fram till att bouppteckningen är klar, m h a FB 11:2 st 3. Eftersom det finns en inneboende intressekonflikt mellan barnet och vårdnadshavaren i boutredningen även om vårdnadsavaren inte är dödsbodelägare. Å andra sidan så kan det vara ett oförskämt slöseri med barnets pengar om boet är litet.
 
Min mamma gav mig och sambon en timme hos en jurist i julklapp ett år - för att skriva samboavtal och testamente. Vi skrev bland annat in hur jag ville göra om jag dog. Då bodde döttrarna heltid med mig och min sambo och bara varannan helg med sin biopappa. Vi var alla tre överens om att så skulle det helst också fortsätta om jag dött. Nu blev det som tur var aldrig aktuellt

Vilken förbannat bra julklapp.

Vad tycker ni? Är det hemskt att ge det till föräldrarna i välkommen till världen/namngivningspresent? Kan man ge det i förlovnings eller bröllopspresent.
 
@Ninnurur
Jag säger inte emot dig om att det var så det gick till i ditt fall. Men i s f var det inte fullständigt juridiskt korrekt, vilket det sällan är för inblandade aktörer är ofa betydligt mer pragmatiska än så.

Juridiken ser nämligen ut så som lagtexten jag hänvisade till i föregående inlägg. Så länge ni båda är delägare i dödsboet ska den underårige företrädas av en god man. Var ni sambos är du delägare fram tills den punkten att bodelning skett eller det står klart att bodelning inte ska ske.

Samboskapet behöver inte vara registrerat någonstans för att falla inom den juridiska definitionen ”sambo” utan det hela är en bevisfråga. Kan det vara så att du inte påkallade bodelning eftersom du helt enkelt ägde mer utav det som ansågs vara samboegendom? I s f stod det ju snart klart att bodelning inte skulle ske och du slutar vara dödsbodelägare.

KL
Jag kan dock tycka att god man även fortsättningsvis borde vara förordnad för barnet fram till att bouppteckningen är klar, m h a FB 11:2 st 3. Eftersom det finns en inneboende intressekonflikt mellan barnet och vårdnadshavaren i boutredningen även om vårdnadsavaren inte är dödsbodelägare. Å andra sidan så kan det vara ett oförskämt slöseri med barnets pengar om boet är litet.
Det var aldrig prat om god man och dottern var ensam arvinge och dödsboägare. Jag hade inget i det att göra. Vi var inte juridiskt bundna till varandra enligt alla jag varit i kontakt med. Var tvungen att ha med en jävla massa intyg varje gång jag skulle sköta något för dödsboet.
 
Tack för alla svar, då är jag lugn över att mina pojkar får fortsätta bo med sina pappor om något sker :D
 
Vilken förbannat bra julklapp.

Vad tycker ni? Är det hemskt att ge det till föräldrarna i välkommen till världen/namngivningspresent? Kan man ge det i förlovnings eller bröllopspresent.

Jag tycker det var en superbra julklapp!
Typiskt en sån grej som i allafall jag lätt hade kunnat skjuta upp och glömma av. Nu fanns det en bokad tid - då exekverar i allafall jag.
 
Det är krånglit detta. mitt ombud i min vårdnadstvist juristen Gunnar Flodin rädde ut det hela för mej(vi vann och han gav mej min livslusst tillbaks:-) han berättade att man bara kan önska i testament vem som ska ha vårdnaden om förälderna dör och att det blir så om den personen inte är olämplig. det går inte med samboavtal iaf!
 

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 535
Senast: YorkWann
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
75 418
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp