Bukefalos 28 år!

Denna sadel passar inte!

western_wannabe

Trådstartare
Det är jag fullt medveten om;)

Letar efter sadel för invänjning (och såsmåningom inridning till hösten), och har haft ett par hemma på prov men inte hittat någon perfekt ännu. Jag har inga superbra bilder (pålle vill bara kela med kameramannen hela tiden) men har en någorlunda bild på rygg från sidan, utan sadel, samt med sadel som ej passar, men kanske kan användas som referens. Jag är medveten om att hästen växer och ändrar sin kropp mycket, så jag letar endast efter en sadel som kan passa i nuläge för invänjning, och är beredd att köpa en ny vid inridning till hösten om han ändrar sig mycket. Hästen har en ganska markerad manke och är helt platt över ryggen. Har mycket arabblod i sig och är ganska bred men kort. Och nej, jag finner ingen anledning att åka iväg på sadelprovning med en unghäst som är ovan vid sadel, nya platser och som inte kan ridas i sadeln om någon nu vill rekomendera detta:D Det gör vi sedan när inridningen börjar ta fart och han har fått en chans att muskla till sig...

Utan sadel:
PICT2569.jpg


Med sadel (Princeville Charlotte hoppsadel, 17 1/2", rak bom, x-vid)
PICT2691.jpg


Mina spontana funderingar har legat på syntetsadlar av allroundmodell med utbytbara koppjärn, ex. Griffin och Wintec. Max 16 1/2" (ja, jag kan klämma ner min lilla rumpa i denna) xx-vid samt ganska rak bom. Griffin T4 stämmer överens med detta - dock är den för hästar med låg manke...

Wintecen tror jag blir för svängd i den vidden? Eller hur är Wintec Wide i bommen?

Övriga märken i lädersadlar? Har haft hemma en Knights, Zaldi, JC och Globus, men ingen passade säskilt bra (knights = för svängd, de andra för smala för att kunna utesluta helt, trodde inte pålle var så vid redan, han ser ju så spinkig ut:o) Kanske en bred Globus? Vad tror ni?
 
Sv: Denna sadel passar inte!

Shit, jag har så dålig koll på Knights:o En flatback hoppmodell iallafall. Vi diskuterade ju i min andra tråd (Thorowgood T4-tråden) tror du att T4 för låg manke har just för lite plats för manken på denna häst? Det är ju den enda av dem som man kan sätta in vitt koppjärn i... Ska prova Globus, men jag vet inte hur stor chansen är att hitta någon begagnad i 36 eller 38, men jag kan ju iallafall låna hem ett par nya för att prova, vet att clic finns i min butik iallafall. Men känns lite dumt att köpa en ny sadel för invänjning, möjligtvis en syntet i sådana fall... Har fått för mig att många med araber har M&N, men dessa ser jag aldrig med xx-vid bom...
 
Sv: Denna sadel passar inte!

Shit, jag har så dålig koll på Knights:o En flatback hoppmodell iallafall. Vi diskuterade ju i min andra tråd (Thorowgood T4-tråden) tror du att T4 för låg manke har just för lite plats för manken på denna häst? Det är ju den enda av dem som man kan sätta in vitt koppjärn i... Ska prova Globus, men jag vet inte hur stor chansen är att hitta någon begagnad i 36 eller 38, men jag kan ju iallafall låna hem ett par nya för att prova, vet att clic finns i min butik iallafall. Men känns lite dumt att köpa en ny sadel för invänjning, möjligtvis en syntet i sådana fall... Har fått för mig att många med araber har M&N, men dessa ser jag aldrig med xx-vid bom...
 
Sv: Denna sadel passar inte!

OJ, när jag vänjer mina unghästar vid sadel tar jag det skräpigaste jag har o sen en riktig... det kan hände så himla mycket galenskaper det allra första så nja. Jag skulle i ditt läge väntat med en fin sadel o tatt en ful gammal skrutt ett litet tag gör inget om hästen går o bockar o kanske tom drar sadeln i baken. Gör inte så ont i plånboken:angel:
 
Sv: Denna sadel passar inte!

Skulle testa en wintec wide först eftersom du kan ha så många olika järn i den och bibehålla den raka bommen. Den passar så där raka ryggar. Sen skulle jag ha t4 låg manke som plan B, manken lär få plats men den kan vara ngt. för svängd för din häst rygg även om den är rakare i bommen. WW är dock ännu rakare än t4.
 
Sv: Denna sadel passar inte!

Jag hade tagit den älsta och fulaste sadeln som jag var minst rädd om och som hängde hemma.... Du skall väl inte sitta i den?
 
Sv: Denna sadel passar inte!

Motivera gärna att ta en "ful, gammal, skruttig, skräpig" om den nu inte passar hästen?

Jag tänker som så att jag vill att hästen ska känna så lite obehag som möjligt, en hyffsat passande sadel som ger ett jämnt tryck över hela sadelläget borde ju vara bättre en något gammalt skräp (den skruttigaste sadeln jag har är just den på bilden ovan:D). Hästen är dessutom ganska känslig för gjordtryck, så jag tänker även att välja en lite dyrare variant av tryckfördelande gjord för att underlätta.

Och jo, om sadeln passar även efter sommaren kommer den användas till att sittas i och ta de första skritturerna.

Ser ingen anledning till att den skulle åka i backen - man har ju sadelgjord och spänner väl inte fast en sadel förrän hästen är redo? Och om mot all förmodan något skulle hända och sadeln får sig en repa är det väl inte hela världen...
 
Sv: Denna sadel passar inte!

Sorry, glömde knapplånet;)

Sissu: är verkligen WintecWide rakare än T4? Trodde att Wintec i allmänhet var lite mer svängda i breda bomvidder... Men WW kanske är ett undantag?
 
Sv: Denna sadel passar inte!

Hm... Jag tror det svåraste blir att hitta en tillräckligt KORT sadel, den som ligger på hästen på bilden du visar är ju tex alldeles för lång för den hästen (men det vet du ju säkert, du skriver ju att du vet att den inte passar). Börja med att mäta hur lång sadeln kan vara som längst så blir det nog lättare att hjälpa dig hitta en lämplig sadel! :)
 
Sv: Denna sadel passar inte!

Sorry, glömde knapplånet;)

Sissu: är verkligen WintecWide rakare än T4? Trodde att Wintec i allmänhet var lite mer svängda i breda bomvidder... Men WW kanske är ett undantag?

JA det är den!! WW är den rakaste av alla deras modeller och den är verkligen rak i all vidder. Nya t4 låg manke som är jämförbar med gamla cob är ngt. mer svängd nu än tidigare även om den är den rakaste av Griffin som finns i Sverige. De är omgjorda en hel del.
 
Sv: Denna sadel passar inte!

Japp, det är därför jag är ute efter en 16 1/2" ;)

Längden kommer självklart kontrolleras noga, precis som allt annat.

T4, WW m.fl. borde ju logiskt sett vara ganska korta efterssom de är anpassade för breda hästar (vilka brukar vara korta) men är de det? Hopplöst att anläggningsyta inte presenteras i annonserna...
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: Sebastian
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 324
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 058
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 243
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp