Bukefalos 28 år!

”Det blir dyrare att handla lite och ofta”

Jag köper gärna spontant på extrapriser som inte var utannonserade innan. Dessa produkter är dock svårare att få att gå åt för det finns ingen konkret plan. Hur bra priset än är ;)
Jag slänger inte mat. Om det inte är totalt nödvändigt. Köper massor till extrapris och uppfinner mat av det..

Senast var det svensk kyckling till superbilligt pris. Varje kyckling är basen i ett gäng rätter och kunde styckas upp i fem delar. Kokade soppa på ett skrov igår. Två fileer, två ben och två vingar. Summa ett gäng måltider av en billig färsk kyckling. Inget jag hade planerat men eftersom kycklingen var snorbillig såköpte jag de maximalt två man fick köpa.

Jag har en rejäl frys i källaren och fryser in grönsaker och svamp också. Har beställt nöttunga av grannen som skickat en ko på slakt. Grannen tar 50 pix för en tunga men beställer jag från lilla lokala slakteriet får jag dem gratis. Brukar bjuda på kaffebröd som tack.

Inser att jag är privilegierad som har det så och drar skamlöst nytta av det.
 
Senast ändrad:
Jag har en rejäl frys i källaren
Jag är inte bra på att uppfinna. Jag tror att jag kan men så hittar jag något bortglömt i kylen igen. Eller dödar ett halvt mjölkpaket...
Har mer frys än TS men min dröm är stooor frys. Nu kan det vara produkter som faktiskt kan frysas men inte får plats i frysen. Jättetrist :/ Att affären har ett jättebra pris på något men man verkligen inte rymmer:rage::D
 
Var på en annan mataffär än jag brukar gå till, spontanköpte servetter och näsdukar men det var för att de var nedsatta till 10 kr.
Så det spontanköpet lönade ju sig.
Annars handlar jag mest samma varor hela tiden, när de tar slut.
Idag behövde jag köpa toapapper och mjölk. Hittade väldigt billiga kotletter i storpack. Köpte och frös in två kotletter i varje påse. Nån gång framöver ska jag koka ärtsoppa på några.
Förr, när jag var ännu fattigare tog jag bara med en så stor sedel i butiken som behövdes för det inköpet.

Jag är väldigt bra på att planera ett mindre inköp och komma ut med massor mer. :D
 
(Bortsett från senaste tidens prishöjningar).

Att det är bättre/billigare att handla mer och sällan fick jag höra när jag flyttade hemifrån.
Men är det verkligen så?

Man köper/äter/använder ju inte mer mat/förbrukningsvaror för att man går och handlar varje dag.
Snarare blir det så att om man storhandlar så blir mat gammal och man måste slänga (händer mig ibland).
De enskilda varorna kostar ju lika mycket oavsett om man handlar en dramatenvagn full en gång/v eller två kassar två ggr/v.

Jag förstår inte hur det går ihop, att det ”blir dyrare att handla lite och ofta”.

🤔
Som andra har skrivit, så tror jag den teorin bygger på antagandet att varje gång man går och handlar, så spontanköper man godis etc för x antal kronor. Gör man det, så blir det ju billigare ju färre gånger man besöker butiken. Storhandlar man en gång i månaden blir kostnaden x, handlar man varje dag blir kostnaden 30x.

För egen del så blir det billigare om jag handlar varje dag, för då är det mindre risk att jag handlar saker som i slutänden inte går åt utan blir dåliga.
 
Jag storhandlar ungefär en gång i månaden och kompletteringshandlar kanske en gång i veckan. Har listor i mobilen som jag följer slaviskt och köper på mig om jag hittar erbjudanden av sånt jag ändå förbrukar men som inte står i reklambladen. Köper nästan aldrig godis och kollar igenom erbjudandena i olika butiken inför mina shoppingrundor så jag vet var jag ska handla vad. De med korta datum åker antingen in i frysen eller äts upp inom några dagar.

Passar på när det är extrapriser på t ex ost, bregott och smör, dvs varor med lång hållbarhet som jag kan förvara i kyl och frys. Jag har några paket bregott som jag betalat 25 - 35 kr/600 gr i kylen, har inte köpt något till fullt pris i år tror jag. Ost håller hur länge som helst så det åker alltid med några vällagrade hem till kylen om det är rätt pris. I våras hade Coop extrapris på frysta grönsaker och jag köpte med mig mängder som bara är att plocka fram allt eftersom till gratänger, äta som de är eller som komplement.

Köpte min första, egna, lilla frysbox när jag fick mitt första jobb och har alltid sett till att ha frysmöjligheter och inte enbart kylskåp med frysfack. Har jag mat hemma behöver jag inte använda bilen alls de dagar jag jobbar hemifrån eller är ledig, så det blir billigare av flera anledningar.
 
Det går ju att kombinera. Torr och skafferivaror, hygienartiklar, städprodukter, frysvaror osv blir billigare att köpa storpack av.
Så får man komplettera med färskvaror.
Jag märker absolut skillnad på matkontot när jag planerar vad som ska lagas i god tid och storhandlar. Men jag planerar då "menyn" så att det som inte gick åt ena dagen kan användas en annan dag. Gör också storkok och svinnet är typ noll nu.
 
Jag bor nära en Ica (5min promenad) som har som sin nisch att ta in stora partier av varor med kort datum och sälja dem billigt och annonserar detta på sina sociala medier. Jag utnyttjar detta och om de har bra saker så blir det att en går dit ofta. Men då har jag planerat innan men visst kan det bli något mer om de har något annat på erbjudande jag inte sett innan. Men deras billiga priser gör att det inte blir dyrare ändå. Pris ex bananer EKO 10kr/kg, en påse sallad 2kr, ett paket fetaost 5kr osv. Men det gäller att anpassa sig efter vad som finns där för stunden.
 
För oss blir det ofta billigare att handla mer sällan. Men vi bor ju så avsides. Så det är väl mer restid och pengar vi sparar.
Vi försöker se till att använda vad vi köper helt enkelt.
 
Jag vill mest minimera tiden i mataffären. Gillar inte alls att handla och får krupp på särbon som går dit mer eller mindre varje dag. Eller det får han ju såklart men han vill ju ha med mig också. Jag har bättre saker för mig.
Jag avskyr att handla och vill också minimera tiden i butiken men tyvärr får det motsatt effekt för mig. Tänker när jag är i butiken "skulle ha pasta också... Äh jag orkar inte hämta det, orkar inte handla mer nu". Och så behöver jag dit igen nån dag senare :banghead:

Det positiva kanske är att jag aldrig handlar mer än tänkt, snarare mindre 😅
 
För oss med tre frysar, stort skafferi och kallkällare är det oslagbart att storhandla välplanerat. Vi köper tom en del mat hos grossist, just för att komma ner i pris på det vi förbrukar mycket av (ost, frysta grönsaker, pålägg, smör mm.)

Att kunna storhandla tre stora ostar när de är på rea innebär att vi alltid äter ost för typ 50:-/kg, och aldrig behöver småshoppa för 120:-/som den kostar på lokala ica. Samma med kaffe, vi sparar nästan 15:-/paketet på att köpa en platta istället för enstaka paket!
 
Jag tjänar på att storhandla en gång i månaden vid lön då butiken jag är lojal till har en bonuscheck tillgänglig. Skriver lista innan. Småhandlar jag blri det alltid att jag plockar något extra som ej behövs, speciellt om jag åker till affären när jag är hungrig efter jobbet o kanske plockar på mig godis osv. Köper aldrig mängder av sånt som snabbt blir dåligt typ frukt o grönt utan handlar detta på min veckohandling istället. Slänger i princip ingenting. Jag gör storkok, matlådor och försöker tänka vad har jag hemma, sparar mycket pengar på det. Ensamhushåll och lägger ca 1200/månaden i mataffären.
 
Vi storhandlar en gång i månaden och handlar sen sådant med kortare hållbarhet någon eller några gånger till. Slänger inte mer när vi handlar sällan utan köpte en större frys så att det går att frysa saker enkelt och en vakuumförpackare. Men jag är en sån som smakar och luktar på saker snarare än går på bäst före-datum och odlar mycket av grönsakerna själv på sommaren så egentligen det enda vi behöver köpa oftare är mjölk eller grädde och då blir bränslekostnaden bara för att ta sig till affären ungefär lika hög som priset på produkten så det känns löjligt. Plus att jag inte vill lägga mer tid på att handla än nödvändigt eftersom det är urtråkigt 😅

För mig skulle det absolut bli dyrare att handla ofta eftersom det då skulle få bli i dyra butiken närmast (ingen liten lanthandel som behöver stöttning utan del av en kedja) plus högre bensinkostnad och att det alltid följer med andra saker än det som vi egentligen ska ha när vi gör så.
 
Vi har bra med frysutrymme så de lönar sig både ekonomiskt och tidsmässigt att storhandla. Vi handlar som regel en gång i veckan men ibland får vi fylla på med frukt däremellan. Vi kastar väldigt lite mat (i princip enbart det som blir kvar på dotterns tallrik ibland). Rester blir matlådor och storpack fryses in. Mejeriprodukter med utgånget datum luktar vi på innan vi eventuellt kastar. Mycket av det kan frysas in och använda i grytor om man inte hinner använda det färskt.

Köper vi mycket av något som inte går att frysa så planerar vi maten så att vi använder slut på produkten innan den blir dålig men det är ju nästan bara frukt och grönt som inte går att frysa in och mycket av det klarar sig ju länge i kylen.

Även när jag var student och hade mycket begränsat med kyl- och frysutrymme (bodde i korridor) så handlade jag oftast bara en gång i veckan på lite större butiker istället för ofta på närbutiken. Då gällde det ju att planera så att det jag handlade gick åt.
 
När jag planerar och storhandlar köper jag mindre impulsköp och jag har planerat för att hela gräddpaketet eller vad det nu är ska gå åt i maträtterna eller vet direkt att det inte gör det och lägger det i frysen då. Handlar jag lite varje dag så glömmer jag bort att jag har den där halva grädden som jag tänkt att jag nog får användning för och köper en ny för säkerhets skull, så för mig blir det mer släng och dyrare att småhandla. Jag hatar dessutom att handla så brukar försöka skjuta lite på att handla några dagar genom att skåprensa och hitta på rätter på det sista i kylen, allt för att slippa gå till affären.
 
I små lägenheter är det ofta bara ett litet fryspack. Jag tycker det är ett feltänk :D
Det är ju när man bor själv som man behöver frysa in det som inte går åt.
Jag har ofta tänkt att det borde vara tvärt om, en liten kyl med plats för lite smör, pålägg, någon grönsak, ett paket köttfärs/ liknande och ett paket mjölk plus en stor frys för allting annat. Iof får väl många studenter problem med att hålla ölen kall då på somrarna så jag kanske prioriterar fel 😬
 
(Bortsett från senaste tidens prishöjningar).

Att det är bättre/billigare att handla mer och sällan fick jag höra när jag flyttade hemifrån.
Men är det verkligen så?

Man köper/äter/använder ju inte mer mat/förbrukningsvaror för att man går och handlar varje dag.
Snarare blir det så att om man storhandlar så blir mat gammal och man måste slänga (händer mig ibland).
De enskilda varorna kostar ju lika mycket oavsett om man handlar en dramatenvagn full en gång/v eller två kassar två ggr/v.

Jag förstår inte hur det går ihop, att det ”blir dyrare att handla lite och ofta”.

🤔
Men det blir det inte enligt ngra artiklar som kom för ett par år sedan. Eller om man faktiskt verkligen äter allt man handlar så är det kanske billigare (transport osv) men annars är lite och ofta billigare. Haken med lite och ofta är väl om det slinker med ett par onödiga saker som kostar pengar, Snickers eller något, varje gång man handlar, då slinker det ju kanske med färre sådana om man handlar sällan.

Så tror det främst beror på vem som handlar och var affären ligger.
 
(Bortsett från senaste tidens prishöjningar).

Att det är bättre/billigare att handla mer och sällan fick jag höra när jag flyttade hemifrån.
Men är det verkligen så?

Man köper/äter/använder ju inte mer mat/förbrukningsvaror för att man går och handlar varje dag.
Snarare blir det så att om man storhandlar så blir mat gammal och man måste slänga (händer mig ibland).
De enskilda varorna kostar ju lika mycket oavsett om man handlar en dramatenvagn full en gång/v eller två kassar två ggr/v.

Jag förstår inte hur det går ihop, att det ”blir dyrare att handla lite och ofta”.

🤔
Ah, hittade en av artiklarna. Forskning från Umeå. Från 2007 så gamla rådet hänger kvar.

Konsumentverket råder oss att veckohandla efter inköpslista eftersom det minskar risken för onödiga inköp. Nu visar en enkätundersökning vid Umeå universitet att det rådet kan vara felaktigt.
Forskarna har nämligen kommit fram till att hushåll som handlar mat oftare än en gång i veckan sparar cirka 300 kronor i månaden jämfört med de som veckohandlar.
https://www.gp.se/livsstil/konsument/billigare-handla-ofta-1.1116149
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8wpP8r/smahandla-ofta--och-spara-pengar

– Hur vi än vänder och vrider på resultaten kommer vi fram till samma sak. Trots att fler som småhandlar gör det i mindre, och därmed dyrare, affärer är det ändå lönsammare att sprida sina inköp under veckan, säger nationalekonomen Johan Lundberg, en av forskarna som gjort studien vid Umeå universitet, till aftonbladet.se.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 521
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 204
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp