Bukefalos 28 år!

Det eviga problemet: För korta ridbyxor för kurviga långbeningar

S

solomato

Är du tjej och har storlek 48/50 i byxor?
Är du längre än 180cm?

GRATTIS! du tillhör den procent av ryttare i sverige (världen??? :confused:) som liksom jag troligtvis har stora problem varje gång ett par nya ridbyxor skall införskaffas :cry:
Jag blir lika förbaskad varje ggr. Vill ju också kunna ha jodpursridbyxor (raka ben) utan att de flaggar på halv stång. Men drar man "innerbens längd 86 cm" (helst längre) i klädkatalogerna så kan man ge sig 17 på att man måste direkt gå till herravdelningen när det gäller ridbyxor, och där konstatera att OM det finns ett par i lagom längd så kommer de precis över knäna för att där sedan ta TVÄRSTOPP! :o

Har jag fel? Du kanske vet ngt märke/affär där även vi kurviga långbenta tjejer hittar ett par snygga ridbyxor för en gångs skull? :idea: :)

Hmmmm.... kanske ska starta egen systuga "vettiga ridkläder i rätt längd" :D :D

Sorry att inlägget kan tolkas svamligt, men jag blev så trött när jag idag insåg att mina Horka med Xtra långa ben tyks ha krympt ännu mer. (krymper lite för varje tvätt, trots att jag följer tvättråden slaviskt :p!)

Tips på långbenta, generösa märken mottages mer än gärna! :bow: :bow:
 
Jag är 176, storlek 36-38, med ~86 cm. (eller mer) i innerbenslängd, och här passar inte ens herravdelningen, för då har man genast en massa extra tyg kring midjan som inget skärp i världen rår på. :(

Jag har ett par Rider's Club som är ganska generösa i längd, men hur de är i "större storlekar" vet jag inte. Mina Mountain Horse verkar ha krympt alltefter som jag använt dem, för de var rätt lagom när jag köpte dem. :( Annars har jag blivit tipsad om både Pikeur och EuroStar. :)
 
Jag har faktiskt gett upp "vanliga" ridbyxor.
Senast jag skulle lyxa till det med helskodda ridbyxor utprovade i en hästsportaffär höll jag nästan på att gå ut gråtande innan vi hittade något som ens försökte passa...
Och då är inte mitt problem i vanliga fall långa ben.
Jag brukar snarare få sy upp vanliga byxor. Det par ridbyxor som jag till sist gick hem med säckade lite i midjan, spände lite över lår och knän (!!) och var aningens för korta nertill!
Numera rider jag i vanliga strechbyxor och hööks ridjeans! (höstens modell)

Du har nog en poäng där med att sy upp vettiga ridkläder... Jag ska fundera lite på det :idea:
 
Jag är iofs 170 strl 40, men kanske har ett tips ändå... Jag har ett par jodphurridbyxor av märket Schuhmacher som jag köpt hos ingdams, tror modellen heter AKZENT. De är helskodda och var ganska dyra, men kvaliteten är kanon. Jag har använt dem hela hösten vintern våren i tre år, och de är som nya. Grejen är att jag brukar ha svårt att hitta byxor med tillräckligt långa ben (83-84cm), men dessa är till och med för långa för mig, tror de ligger på en innerbenlängd på ca 86-90 cm. Däremot vet jag tyvärr inte hur långt upp i storlekar de finns, men jag kan säga att kvalitetsmässigt är det de bästa ridbyxor jag någonsin ägt!
 
Jag verkar vara av exakt samma benlängd & storlek som du och de enda ridbyxorna som passar bra är just Pikeur och Eurostar. Just nu rider jag runt i ett par Eurostar som nästan är för långa :eek: och det har aldrig hänt förut.
 
Kanon ... nästa sväng till affären blir det till att testa Eurostar och pikeur! :banana:
 
Kollade på Ingdams hemsida men den var på danska och jag fann inga ridbyxor alls :cry: :cry: :cry:

TACK för alla svar! :bow: :rofl: :banana:
 
Be att affären tar hem byxor med extra långa ben, för det finns i de flesta märken. Fast affärenerna vill sällan hålla på med detta extra krångel, men det finns har en kompis som sitter som uppköpare till grossist och det har hon berättat.
 
Ok va, jag kanske inte är över 180 lång eller har stl.48/50, men jag förstår problemet.
Jag är 168 lång med smala vader och grova lår + att jag har ridbyxlår då och det medför ju större rumpa, sen är midjan lite mindre.

Mitt problem är att skall jag hitta rdbyxor som passar, ja somjag överhuvudtaget får upp över låren och rumpan ja då krävs det stl.44-46,(vissa modeller går bra med 40-42) men iblnad trotts denna stl. så kan jag ibland inte knäppa dom i midjan, ibland kan jag knäppa dom i midjan men dom är egentligen alldeles förståra där och nere kring vaderna, men super tajta över låren.

Det jobbigaste är nog om dom är perfekta över rumpa o lår och vader men midjan... jo då kan det vara 10.15cm mellan knapp och hål... jag väger inte jätte mycket mem det känns pinigt att bara fortsätta säga till den som arbetar i butiken och är JÄTTE smal, att tyvärr dom passar inte dom heller, vare sig dom kostar 500kr eller 2000kr...

Nån som känner igen sig?
 
gissa om jag har frågat, men fått till svar "det är bara horka som har extralånga ben" och därför beställde jag ett par Horka, och nu, efter några tvättar är de sk extralånga benen för korta :( :(

Jag får väl helt enkelt stå på mig i affären nästa ggr och säga att jag VET att det finns även i andra märken att beställa med extra långa ben!!! :d
 
...... jag väger inte jätte mycket mem det känns pinigt att bara fortsätta säga till den som arbetar i butiken och är JÄTTE smal, att tyvärr dom passar inte dom heller, vare sig dom kostar 500kr eller 2000kr...

Jag vet precis vad du menar, det händer mig varje ggr jag provar ridbyxor, suck!

Ska nog seriöst börja fundera på det där med att sy upp ridkläder i proportionerliga mått, så de kan anpassas. :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp