Bukefalos 28 år!

Det här med 'åksjuk' katthona och parning...

Ilona

Trådstartare
Hej allihop!
Hur gör ni med avelshonor som inte uppskattar att åka bil? Vilka hjälpmedel fungerar och vilka bör man undvika? Kan man överhuvudtaget göra en längre resa med en hona som inte är tillfreds, utan att löpet stannar av?

En beskrivning av vårt "problem": Jag har tänkt para min katthona (norsk skogkatt) senare i år. Hon har haft en kull tidigare och allt gick superbra. Nu råkar det vara så att jag har förälskat mig i en hane som bor omking 4-5 timmars bilfärd bort. Vid en ev. parning ska honan komma till honom, och hon är inte direkt överförtjust i att åka bil. Det har hittills inte skett någon 'olycka' utan hon varvar mellan att gå igenom hela sitt röstregister och att hyperventilera. Har testat Feliway utan några större resultat och även provat att ställa buren på olika ställen, täcka över den, låta henne resa med sällskap osv. Tilläggas ska också att den längsta bilresa vi tidigare gjort med henne har tagit ca 1,5 timme.
För att det överhuvudtaget ska bli aktuellt att åka längre behöver jag alltså hitta ett betydligt effektivare hjälpmedel för att underlätta för henne under resans gång. Vet att veterinären skriver ut t ex Postafen och det skulle jag absolut kunna testa. Är dock osäker på hur det fungerar att medicinera en hona som är i löp.

I "värsta" fall får jag helt enkelt stryka den tilltänkta hanen från önskelistan och hitta en som bor närmare. (Om han bara inte hade varit såååå perfekt ) Hihi.

Ni med erfarenheter - berätta gärna!
 
Jag tycker det känns som att det är väldigt vanligt att honan faller ur löp vid resa till hanen. Oftast kommer de ju dock in i löp inom något dygn igen.

Jag har inte jättemycket tips att ge dig. Postafen hjälper mot illamående men jag tror inte det hjälper mot ångest. Zylkene fungerar på ångest men det behöver man gärna ha givit några dagar innan resa. Reagerar hon likadant om hon får slippa buren? Jag har en hona som hatar att åka bur. Men om jag går emot mina principer och har henne lös i bilen är hon betydligt lugnare. Ha buren i knät på passageraren som kan klappa på katten under resan har också funkat på en katt som protesterat.

Sista tipset är väl att se till att träna på bilåkning. På så sätt kanske hon hinner vänja sig lite mer innan parningstillfället senare i år. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu löper tiken igen och vi har tagit blodprov för att slippa förra löpets missade parning (massor med resande på olika dagar men...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 825
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp