Bukefalos 28 år!

Det här med hovslagare...

Att spika på skor kan man lära sig på en helg, att lära sig sko en häst det kommer att ta en livstid och jag tror inte personen är fullärd ändå. Den dagen man anser sig fullärd, bör man ödmjukt dra sig tillbaka och låta dom som inser värdet av att lära sig få komma fram.
 
Du for låsa vad jag skriv tidigare, "hovslgeri är ett 1-man job", han har inte råd eller tid att undervisa andra.

Där har du hovslgeri i ett nötskal, har du inte handlag för yrke kommer du aldrig att bli hovslagare...., det ta inte 2-3 år att lära sig att skor en häst.

Nej där har du inte hovslageri i ett nötskal. Flera av de hovslagare jag haft genom åren har haft lärlingar med sig. Flera av Hovslagarna har glatt lagt tid och energi att förklara för MIG om skoning.

Att sko i meningen spika på en sko tar bara några dagarr - att lära sig biomekanik, anatomi, balansering, sjukbeslag etc tar betydligt längre tid.

Spika på sko skulle jag kunna göra själv om det bara var det som det hängde på!

Och som sagt - dagens hovslagare hat tack vare den just teoretiska utbildningen mycket, mycket bättre kunskaper i exteriör, anatomi, biomekanik osv än majoriteten av Hovslagarna på 80-talet.
 
Det här med hovslagare, hur i hela friden bär man sig egentligen åt för att det ska bli bra? Jag trodde det skulle bli bättre när reglerna om godkännande av Jordbruksverket kom. Men jag vetesjutton...

Jag har inte riktigt tyckt om åt vilket håll åringens hovar utvecklar sig. I mina amatörögon har det funnits en hel del problem, och det har gått åt fel håll. Jag har givetvis tagit upp det med hovslagaren, som gav en förklaring till varför si och så som lät rimlig. Att just nu fick man göra si och låta det vara så för att ditt och datt skulle ske. Och över tid skulle det bli bättre. Lät som sagt rimligt.

Sen gick tiden och jag kunde inte se något av förbättringarna, tvärtom tyckte jag det blev värre. Men hovslagaren var nöjd och tyckte det blev bättre. Sen blev hovslagaren sjuk så jag blev tvungen att hastigt och lustigt hitta en annan som kunde rycka in. Tänkte i mitt stilla sinne att det på sitt vis var ganska skönt att få en second opinion. Hovslagare #2 kommer, jag förklarar det jag är bekymrad över och ställer mina frågor om det verkligen ska vara si och så. Hovslagaren tycker att hovarna ser jättebra ut och att det inte finns minsta problem med dem för dagen. Jag tittar på hovarna och börjar undra vem som egentligen börjat hallucinera, är det jag eller hovslagarna? Men okej, kanske har jag fel, kanske kommer det att bli bättre. Liite annorlunda gjorde ju hovslagare #2.

Det går några veckor, magkänslan säger fortfarande att det här ÄR åt helvete och kommer bara fortsätta åt samma håll. Vid ett besök för något annat påpekar veterinär milt att man bör hålla lite koll och hålla efter hovarna så de inte drar iväg, med tanke på lederna. Jag suckar och tycker att ja, men hur fan ska jag bete mig för att få någon att göra det? =( Jag ser inte alls i syne, det är åt skogen. Men två oberoende hovslagare som är utbildade, vidareutbildade och godkända anser motsatsen.

Nu har jag bokat en tid med hovslagare #3. Men tänk om även denne anser samma sak som de andra två? Hur fan gör man då? Och hur kan det egentligen bli såhär, jag inbillade mig att JSV-godkännandet skulle vara en kvalitetssäkring? =/

Har är du missnöje och i ditt sista brev är helt njöd....... Du vet inte vilket ben du ska stå på.
Jag kan forstå varför du har haft så månge hovslagare igenom åren.
Vad är den verkliga meningen bakom ditt tråd?
 
Har är du missnöje och i ditt sista brev är helt njöd....... Du vet inte vilket ben du ska stå på.
Jag kan forstå varför du har haft så månge hovslagare igenom åren.
Vad är den verkliga meningen bakom ditt tråd?

Igen - jag är INTE missnöjd med hovslagarkåren i stort. Alltså att alla hovslagare är skräp. Jag är missnöjd med den ojämna kompetensen och att jag som djurägare inte kan vara säker på kompetensen, att jag inte kan ringa en gdk hovslagare och räkna med att denne håller en viss miniminivå. Något jag trodde och hoppades skulle bli resultatet av godkännandet. Att jag är missnöjd med och bekymrad över det är för att hästen betalar priset. Som kan bli mycket högt.

Jag har bott på ett antal ställen genom åren. Det innebär att man får hitta en ny hovslagare. Sen så även hovslagare flyttar, blir sjuka osv.

Där jag bor nu har jag bott i 15 år. I början åkte min hovslagare från förra stället hit. Sen hittade jag efter tips från djursjukhuset en hovslagare här. Helt suverän - bästa jag haft. Skodde även på djursjukhuset. Hade honom i sex - sju år. Sen flyttade han till de värmländska skogarna. Så jag fick hitta en ny. Denne (i tråden benämnd min ord hovslagare/hovslagare 1) har skott här senaste sju åren. Resten finns i tråden. Men jag har inte någon större rotation på hovslagare så länge jag bor kvar på ett och samma ställe.

Men när jag var yngre flyttade jag efter jobben helt enkelt. På tre år flyttade jag 4 gånger. Hästen flyttade med. Då får man byta hovslagare med.

Jag undrar mer vad DU vill med dina svar i tråden? Förutom hävda att det var bättre förr och att skoning handlar om att lära sig spika på skor och att det lär man sig på ett par veckor som du skrev i PM?
 
Igen - jag är INTE missnöjd med hovslagarkåren i stort. Alltså att alla hovslagare är skräp. Jag är missnöjd med den ojämna kompetensen och att jag som djurägare inte kan vara säker på kompetensen, att jag inte kan ringa en gdk hovslagare och räkna med att denne håller en viss miniminivå. Något jag trodde och hoppades skulle bli resultatet av godkännandet. Att jag är missnöjd med och bekymrad över det är för att hästen betalar priset. Som kan bli mycket högt.

Jag har bott på ett antal ställen genom åren. Det innebär att man får hitta en ny hovslagare. Sen så även hovslagare flyttar, blir sjuka osv.

Där jag bor nu har jag bott i 15 år. I början åkte min hovslagare från förra stället hit. Sen hittade jag efter tips från djursjukhuset en hovslagare här. Helt suverän - bästa jag haft. Skodde även på djursjukhuset. Hade honom i sex - sju år. Sen flyttade han till de värmländska skogarna. Så jag fick hitta en ny. Denne (i tråden benämnd min ord hovslagare/hovslagare 1) har skott här senaste sju åren. Resten finns i tråden. Men jag har inte någon större rotation på hovslagare så länge jag bor kvar på ett och samma ställe.

Men när jag var yngre flyttade jag efter jobben helt enkelt. På tre år flyttade jag 4 gånger. Hästen flyttade med. Då får man byta hovslagare med.

Jag undrar mer vad DU vill med dina svar i tråden? Förutom hävda att det var bättre förr och att skoning handlar om att lära sig spika på skor och att det lär man sig på ett par veckor som du skrev i PM?

Jag bli väldiga frustreradq, jag har sagt att det var ett mer Jämn kvalitet under det gamla system under SLU tiden.

Det gäller inte bara att spika på ett sko,..... verkning, plan riktning och till passning förekommer..... Och visst börda man klara det efter ett par veckor om man har anlag for det och inte sitter med tumen mitt i näven.
 
Jag bli väldiga frustreradq, jag har sagt att det var ett mer Jämn kvalitet under det gamla system under SLU tiden.

Det gäller inte bara att spika på ett sko,..... verkning, plan riktning och till passning förekommer..... Och visst börda man klara det efter ett par veckor om man har anlag for det och inte sitter med tumen mitt i näven.

Men det handlar om anatomi, biomekanik osv med för att avgöra vilket beslag som ska riktas och spikas på.
 
Det berör på hur mycket hands ön dom få hos hovslagaren.
Under mitt skol tid hade vi 2 - 4 hästar om dagen att skor eller verka under en instruktör som skulle se till att vi arbeta enligt professor Åkerbloms hovslageri.

Meningen är ju att dom ska få i princip all sin "hands on" utbildning ute hos praktikvärden. Givetvis har dom inte 2-4 hästar själv om dagen i början eftersom att tiden till det inte finns. Men efter att tiden går blir ju studenterna snabbare och mer säkra = hinner med mer.

Men att hovslageri är ett one man job och ingen har tid att lära något till den student man har som praktikant får du ju ändå släppa nu. Känner man att man inte hinner ta sig an en student med allt det innebär ska man givetvis inte göra det. Men det finns ju väldigt många hovslagare som har haft väldigt många studenter och gjort ett skitbra jobb. Förstår verkligen inte varför du är så negativ till hur det ser ut idag?!
 
Men det handlar om anatomi, biomekanik osv med för att avgöra vilket beslag som ska riktas och spikas på.

Det var därför jag gick i skolan, for att lära mig den fulla konsten och det var skolan som kunde bäst forase mig med dom hästar och medal for en sån lärdom, en del kunde man läsa till sig som jag hade redan gjort men en del kunde jag bara få i skolan. Jag är for ivig tacksom att jag fick en sån utbildning
Hade det vara idag hade jag inte valt hovslagari som yrket.
 
Det var därför jag gick i skolan, for att lära mig den fulla konsten och det var skolan som kunde bäst forase mig med dom hästar och medal for en sån lärdom, en del kunde man läsa till sig som jag hade redan gjort men en del kunde jag bara få i skolan. Jag är for ivig tacksom att jag fick en sån utbildning
Hade det vara idag hade jag inte valt hovslagari som yrket.

Och du hävdar ändå att grundutbildningen är onödigt lång? Nu får jag inte alls ihop hur du menar?
 
Jag lyfter tråden igen eftersom jag tycker att frågan om hovslagare inte känns klar.
Jag har nu varit i hästvärlden i drygt 40 år och genom alla år har det varit samma klagomål som kommit upp. Hovslagare som inte håller tiden, hovslagare som inte kommer på avtalad tid (vilket var etter värre förr eftersom det inte fanns några mobiltelefoner), hovslagare som var rent fördjävliga mot hästar (det har väl förhoppningsvis minskat en hel del). Ja, ni fattar grejen....

Jag har nu haft egen häst i nästan 20 år (innan dess var det mest morsan som fixade med bokningar av hovslagare och annat) såtillvida att det är jag som har stått och väntat på hovslagaren som aldrig kommer eller hovslagaren som kommer med undanflykter istället för att tala om att h*n inte kan ta sig an en kund till.

Nu har jag haft samma hovslagare i 14 år och jag har gått igenom ett antal försovningstillfällen och missade bokade tider genom åren och det har jag levt med och det har funkat bra i det stora hela. Men ändå frågar man sig. Vad är det som gör att man accepterar förseningar och strul hos vissa yrkeskategorier medan vi inte accepterar förseningar och strul hos andra yrkeskårer.

Och som sagt, det är verkligen inte något nytt fenomen med struliga hovslagare.

Vi hästägare är beroende av hovslagare, veterinärer osv. för att vi ska kunna hålla på med vår sport (om vi hade kunskapen att sko själva skulle vi ju göra det), men detta skitdåliga bemötande och den allmänna acceptansen av usel kundvård avseende hovslagare ger en jäkligt besk eftersmak till hela hästlivet.
 
Jag har haft några knepiga hovslagare. Den ena flyttade ner och letade en helt ny kundkrets. Jag tyckte det var rätt surt när han sedan helt plötsligt sa upp sig för att han hade hittat en roligare kund (stor kund med många hästar på samma ställe).

Min fd hovslagare var väldigt trevlig, och kom aldrig för sent. Jag antar att han var helt okej för normalskoningar, men han hade inte den kunskapen om fång som krävdes och då blev det byte. Det var också lite irriterande att han aldrig kunde boka ny tid med en gång, utan man var själv tvungen att ringa och "jaga".

Min hovslagare nu är fantastisk :)! Duktig på både normalskoning och mer avancerade saker, intresserad av sitt yrke, snäll mot hästarna, och allmänt bra och trevlig att ha att göra med. Vi åker till hans smedja, och för mig är det inget negativt alls. Jag kunde inte vara mer nöjd :) !
 
@a1agnlju Jag tror du egentligen svarade på det själv. Frågan varför man står ut - för att man är så jäkla beroende, samt då att det lite beroende på var man bor inte är lätt att hitta en annan.

Det mesta annar är lätt att byta utförare på, även med kort varsel. Hovslagare däremot är det inte. När min hovslagare blev sjuk och det veckan innan bokad tid, så jag jagade med ljus och lykta. Kontaktade över 10 hovslagare här och där i länet. Alla svarade tyvärr fullbokat en - två mån framåt. Och man kan ju inte låta hästen gå dubbla perioder utan att verkas/skos om i väntan på en annan hovslagare. Då är det bättre att tugga och svälja trots att ens vanliga inte kom etc.

Sen drar sig nog många som likt mig bor på mindre orter med få hovslagare att byta sålänge man ät nöjd med jobbet. För man vet vad man har men inte vad man får - och tycker man inte den nya fungerar så är det inte säkert man är välkommen tillbaka till den gamla. Och då står man där.

Så som sagt - så enormt beroende tror jag är svaret. Därför kan så många hovslagare bete sig som f*n "runtomkring". Möjligen tappar de nån kund - men få står tre nya på kö :/
 
@a1agnlju
Jag känner igen det du beskriver att det var så här hos mig för 20 år sedan. Det fanns väldigt få hovslagare här då så de hade väldigt lite konkurrens.
Numera sen 20 år finns här massor med hovslagare och jag känner inte till en enda av dom som inte dyker upp eller kommer när de ska eller är elaka mot hästarna. Skulle de uppföra sig så förlorar de sina kunder direkt och det skulle de inte ha råd med i konkurrensen .
Jag är dock hundra på att det i sig inte är orsaken, de är helt enkelt professionella människor som sköter sina jobb .
 
@a1agnlju Jag tror du egentligen svarade på det själv. Frågan varför man står ut - för att man är så jäkla beroende, samt då att det lite beroende på var man bor inte är lätt att hitta en annan.

Det mesta annar är lätt att byta utförare på, även med kort varsel. Hovslagare däremot är det inte. När min hovslagare blev sjuk och det veckan innan bokad tid, så jag jagade med ljus och lykta. Kontaktade över 10 hovslagare här och där i länet. Alla svarade tyvärr fullbokat en - två mån framåt. Och man kan ju inte låta hästen gå dubbla perioder utan att verkas/skos om i väntan på en annan hovslagare. Då är det bättre att tugga och svälja trots att ens vanliga inte kom etc.

Sen drar sig nog många som likt mig bor på mindre orter med få hovslagare att byta sålänge man ät nöjd med jobbet. För man vet vad man har men inte vad man får - och tycker man inte den nya fungerar så är det inte säkert man är välkommen tillbaka till den gamla. Och då står man där.

Så som sagt - så enormt beroende tror jag är svaret. Därför kan så många hovslagare bete sig som f*n "runtomkring". Möjligen tappar de nån kund - men få står tre nya på kö :/
Ja, det är kanske så. Konkurrensen är väl för dålig...

Min ordinarie hovslagare har för tillfället inte möjlighet att sko mina hästar (har inte med någon osämja mellan oss att göra) så då blev det till att ringa runt för att få tag i en annan. Hästarna har gått över tiden på grund av tidsbrist hos ordinarie hovis så det är ganska akut.Två fick jag tag i och den ena ringde upp och sade ärligt att h*n inte kunde ta på sig en kund till. nummer två sade ja, men bokade om samma dag som h*n skulle komma (som var en vecka efter bokningen). Lite framförhållning hade kanske varit bra. Men det är liksom bara så... man accepterar och accepterar i oändlighet känns det som. Det vore väl trevligt att bli respekterad som kund också ibland O_o
 
Varken veterinären eller hovslagare kan vet vad dom kommer att stöta på när dom kommer ut i stället, det kan ta längre tid än beräknad så det kan vara svor att hålla hålla tid med nästa kund, dock är det ingen anledning att inte ringa och säjer att man bli försenad.
Lika så få man nada av fler hovslagare då for man fundera att skaffa ett annat interest.
 
Vi har haft sex hovslagare under de ca 22 år vi har bott här. Tre av dem , nr 2 och 4, var ursäkta mig, urkass. Den ena gjorde inte ett bra jobb och den andre kom i stort sett ALDRIG samma dag som vi hade bokat. Nr 5 var jag mer tveksam till och valde att inte ha kvar honom efter min ponnys fånganfall då jag ville vara säker på att hovslagaren har erfarenhet av fånghästar.

Den första var bra och jag minns inte varför han slutade. Nr tre var mkt bra men han läste in en ingenjörsutbildning och slutade som hovslagare. Nr 6 som vi bytte till när min ponny blev dålig har vi haft sedan 2007. Han är bra, är noggrann och skor bra och kommer alltid i tid. Om han är en kvart försenad ringer han. Han kommer alltid ut på tappskor och var ett bra stöd för mig när min ponny fick fång. Jag hoppas att han kommer att kunna fortsätta i många år till. Han har byggt upp en stabil kundkrets och ställer alltid upp på sina kunder. Han bokar alltid nästa tid innan han kör och jag tycker att det ärcett bra system.
 
Varken veterinären eller hovslagare kan vet vad dom kommer att stöta på när dom kommer ut i stället, det kan ta längre tid än beräknad så det kan vara svor att hålla hålla tid med nästa kund, dock är det ingen anledning att inte ringa och säjer att man bli försenad.
Lika så få man nada av fler hovslagare då for man fundera att skaffa ett annat interest.
Ja, och kanske lära sig sko själv i så fall då. Det vore ju väldigt trist att känna sig tvungen att lägga av med en hobby som man haft större delen av livet bara för att en yrkeskategori inte kan få tummen ur och agera professionellt gentemot sina kunder :(
Jag kan ta att någon blir försenad och även att någon försover sig eller att bilen trasslar. Men den där attityden man märker av både här och vad man hör av annat hästfolk runt om i vänskapskretsen ger ju bilden att det genom åren inte har blivit särskilt mycket bättre på hovslagarfronten. Konkurrensen är uppenbarligen alldeles för liten!
 
Det vore väl trevligt att bli respekterad som kund också ibland O_o
Antingen har du otur med människor inom branschen eller så har jag verkligen tur, för jag upplever att jag som hästägare varit respekterad och blivit noga lyssnad på hos de hovisar vi tagit ut till min häst. Kommer man sent hör man av sig, men jag är hellre en timme för tidig i stallet än 10 minuter för sent (för jag vet att hovisen räknar med att det tar en timme och sen har han nästa kund att åka till).

Jag har dock varit med om en hovslagare som verkade lite tjafsig i allmänhet, han dök inte upp när vi bokat tid 2 månader i förväg för att min hovis opererat sig trots att vi hörde av med honom både två och en vecka innan för att vara säker på att han hade tiden uppskriven...
 
Antingen har du otur med människor inom branschen eller så har jag verkligen tur, för jag upplever att jag som hästägare varit respekterad och blivit noga lyssnad på hos de hovisar vi tagit ut till min häst. Kommer man sent hör man av sig, men jag är hellre en timme för tidig i stallet än 10 minuter för sent (för jag vet att hovisen räknar med att det tar en timme och sen har han nästa kund att åka till).

Jag har dock varit med om en hovslagare som verkade lite tjafsig i allmänhet, han dök inte upp när vi bokat tid 2 månader i förväg för att min hovis opererat sig trots att vi hörde av med honom både två och en vecka innan för att vara säker på att han hade tiden uppskriven...
Ja, jag vet inte, men det är nog så att du har en del tur. Men som du säger har du ju också varit med om den typen av hovslagare som jag talar om.

Min ångest handlar väl mycket om att jag nu under en period måste anlita en annan hovslagare än tidigare och har inte en susning om den nya hovisen kommer fortsätta strula med tider eller om det var en tillfällighet (vilket jag förstås hoppas att det var) och sedan om den nya kommer göra ett bra jobb. Man känner sig ju lite utelämnad på något sätt liksom ...
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 976
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 623
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 882
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 206
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp