Det här med tänkning!

R

rattalskare

Ronja en bearded collie på 8 år. Brukar 4 gånger i veckan få "tänka" genom att söka godis i skogen eller lära sig nya konster (det tycker hon är bäst) Men har funderat nu om man skulle kunna hitta på något annat att gör istället för att leta reda på lite godis då och då.

Vad gör ni med era hundar?
 
Sv: Det här med tänkning!

tränar lydnad, viltspår (inte så ofta som jag hade velat dock), uppletande av föremål och trickträning. men mest tävlingslydnad. den ena tränar jag också lite apportering med (eller försöker i alla fall).
 
Sv: Det här med tänkning!

Tro inte att jag är dum nu men hur tränar man lydnad :confused: :o
 
Sv: Det här med tänkning!

man tränar in så perfekta moment som möjligt. i fritt följ t ex ska hunden gå som klistrad vid din vänstra sida och gärna gå med högt huvud och ögonkontakt, men detta innebär att hunden gärna går en bit ifrån dig. inte så lätt som det ser ut som alltså. hunden ska också sätta sig när du stannar och sitta helt rakt. vid ett annat moment, läggande under gång, ska hunden gå fritt följ för att på kommando sedan lägga sig blixtsnabbt och bli liggande tills du kommer tillbaka och sedan sätta sig på kommando. det finns massvis med moment man kan lära in! sedan sätter man ihop allt till ett program (givet för varje klass) och hunden ska kunna genomföra det utan godis eller leksaker.
 
Sv: Det här med tänkning!

Okej då förstår jag :)

Ronja kan ju bara grundlydnad så att säga men det kan kanske vara en bra ide att träna på :idea:
 
Sv: Det här med tänkning!

Bugg lite hinder och träna agility. jag brukar också sätta upp lite pinnar i gräsmattan att träna "slalom" med.

Ibland har jag min beardis att sitta på ställe medan jag går en liten tur (ögla) i skogen och lägger godis lite här och där längs stigen. Då jag är klar väntar vi en stund för att min lukt skall hinna falla och sen ska hunden gå samma spår som jag och leta godis.

Brukar också gömma godis i trädstammar, i barkfåror. Då är det lite mera fysisktjobb att hitta godiset eftersom man måste stå på bakbenen och leta.
 
Sv: Det här med tänkning!

läs igenom de olika momenten först och tänk sedan på att man inte tränar tävlingsmässigt varje gång. som att sätta hunden upp efter platsliggande/läggande eftersom den då gärna tjuvar och sätter sig upp i förväg. jag baklängeskedjar också så mycket som möjligt, alltså börjar momentet bakifrån (runtom-inkallande-kvarsittande).
 
Sv: Det här med tänkning!

Jag kanske inte borde träna agility nu när hon har lindrig artros redan i ett årsåldern..
 
Sv: Det här med tänkning!

Ja ska låna en bok om det ;)
 
Sv: Det här med tänkning!

Jag skulle inte göra det. Jag har artroshund och det är det enda jag varit försktig med. Dvs hopp. Annars inga begränsningar. Sen att ni kanske skojar lite ibland gör ju inget. Men ingen regelrätt träning. Min åsikt.

Jaha... Hunden är NU 8 år och inte 1 år? Ja har hon hållt så länge så kan du ju så klart köra lite mer. Men en äldre hund slits fortare och får hon ont nu så tar det tiiiid innan det går över igen...
 
Sv: Det här med tänkning!

Jo jag har funderat över det så kanske bäst att hoppa över det. Men bus blir det och då hoppas det lite men inte så mycket att hon haltar :d

Ja hon är 8år nu och hon har haltat en längre tid p.g.a artrosen men blev bra igen men det tog som du sade tid. Hon lever ett väldigt sunt liv och får mycket motion. Men om vintern är det lite lugnare då hon får det svårare att gå längre promenader då det är kallt är det lika för dig med där?
 
Sv: Det här med tänkning!

Men slalombiten från agilityn borde inte skada, men man ska förstås inte hålla på så långa stunder.
 
Sv: Det här med tänkning!

Vi tränar mest lydnad men har börjat lägga lite spår också. Ibland åker vi (eller hunden rättare sagt) skateboard. :)

Vi ska testa agility men vi får se hur det går med lydnaden först. Förut lärde jag henne massa nya trick hela tiden men nu har jag slut på fantasin. Försökte lära henne flåsa på kommando nyligen men det gick inte alls :D
 
Sv: Det här med tänkning!

Nej vi har inga problem på vintern. Men däremot efter löp när hon är slö och inte rör på sig så mycket, då blir hon halt och för varje år så tar det ju längre tid för henne att bli bra igen :(
 
Sv: Det här med tänkning!

Okej. Ja det är så hemskt att se dem halta..
 
Sv: Det här med tänkning!

ahh ja har åxå en beardis! fantastiska hundar! min lilla Tusse å ja brukar,ja okej då promenader blir mest med min mamma men mej får han följa med när ja rider. nåra ggr i veckan. sen lydnad har jag väl inte tränat men han vet så väl vad jag menar ändå... så vi klarar oss på "vardagsdressyr" får man fråga var du köpt din beardis? på kennel? isf vilken? :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 080
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 940
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp