Bukefalos 28 år!

Det här med vad färger gör för ens utseende

kossankaj

Trådstartare
Vad beror det på att vissa färger kan förändra någons utseende så totalt?
MIg själv tex jag har ett läppstift i en speciell röd nyans och när jag tar på det så förändras hela Ansiktet, ser ut som jag fått världens makeup , ögonen blir glittriga och allt liksom lyfts tio grader i ansiktet.
MIn pojkvän som ex tv han passar så fruktansvärt bra i vit pikétröja, håret ser mycket större och rufsigare och välmående ut och även han blir avsevärt mycket vackrare i Ansiktet Av just den färgen och modellen.
Ex tre en kändis i ett program jag följer , helt plötsligt hade hon på sig en lila tröja och hon var så grymt snygg och det bara glittrade om henne i den tröjAn.

Hur kommer detta sig ?
Någon mer som tänkt på detta eller kanske till och med gjort en färganalys.

Ber på förväg om ursäkt och vill obsa att det inte ska bli något bråk om att dömma efter utseendet.
 
Vi passar i olika färger och nyanser, helt enkelt. Jag ser tex sjuk och blek ut om jag har på mig nåt åt det lila hållet.
 
Har det inte med hjärnan att göra? Att vissa färger uppfattas på olika sätt av vår hjärna? Eller snarare färgkombinationer?

Jag kan inte ha klarblått t.ex. Ser helt märklig ut. Och plagget liknar mest likt blåkläder. Grafikgrått däremot är riktigt snyggt.
Jag tror att vår (komplexa) hjärna uppfattar färger efter ärvda - genetiska - mönster.
 
Vad beror det på att vissa färger kan förändra någons utseende så totalt?
MIg själv tex jag har ett läppstift i en speciell röd nyans och när jag tar på det så förändras hela Ansiktet, ser ut som jag fått världens makeup , ögonen blir glittriga och allt liksom lyfts tio grader i ansiktet.
MIn pojkvän som ex tv han passar så fruktansvärt bra i vit pikétröja, håret ser mycket större och rufsigare och välmående ut och även han blir avsevärt mycket vackrare i Ansiktet Av just den färgen och modellen.
Ex tre en kändis i ett program jag följer , helt plötsligt hade hon på sig en lila tröja och hon var så grymt snygg och det bara glittrade om henne i den tröjAn.

Hur kommer detta sig ?
Någon mer som tänkt på detta eller kanske till och med gjort en färganalys.

Ber på förväg om ursäkt och vill obsa att det inte ska bli något bråk om att dömma efter utseendet.
Åh, det där tycker jag är så himla intressant! Jag har läst mycket om de olika "årstiderna" och klurat mig fram till att jag är en Vår. Men det finns så mycket mer att lära om färger!
Jag passar tillexempel inte i beigea kläder, ser lite sjuk ut. Jag är ganska "gul" i hudtonen om jag jämför mig med min pojkvän som är mer "vit". På sommaren blir jag gyllenbrun, min pojkvän blir lika brun, men mer "svartbrun". Haha, herregud så svårt att förklara färger, men väldigt intressant! Jag är rätt kass på både kläder och stil, men tycker det är intressant och tycker det är jättekul att se vad kollegor klär i och inte. Gammelrosa och brunt är asfint på en kollega, men tar liksom helt färgen ur ansiktet ur en annan kollega.
 
Jag skulle aldrig orka gå ner i det där med årstider - men jag tycker också att det är märkligt. Svart samt vissa nyanser av blått gör att min hy ser sjuklig ut. Ändå är det mest de färgerna jag använder. :meh:
 
Jag skulle aldrig orka gå ner i det där med årstider - men jag tycker också att det är märkligt. Svart samt vissa nyanser av blått gör att min hy ser sjuklig ut. Ändå är det mest de färgerna jag använder. :meh:

Det är ju inte så komplicerat, finns bara fyra alternativ och massa gratis sätt att ta reda på vilken man är. ;)

Jag är sommar. Som huvudregel klär sommar och vinter kalla klara färger och vår och höst varma färger. Men det handlar främst om tonen inte färgen. Jag klär tex rött väldigt bra, många tror att det är en varm färg men röd kan ha en kall och klar ton. Orangerött är varm röd och det skulle jag aldrig bära.

Samma sak med rött läppstift!
 
Jag är sommar. Som huvudregel klär sommar och vinter kalla klara färger och vår och höst varma färger. Men det handlar främst om tonen inte färgen. Jag klär tex rött väldigt bra, många tror att det är en varm färg men röd kan ha en kall och klar ton. Orangerött är varm röd och det skulle jag aldrig bära.

Jag kan tycka att det där med färger och nyanser är jätteintressant! Har tyvärr inte hunnit sätta mig in i det så mycket (än).

Just när du skriver rött.. Många tycker att jag passar bra i rött, en person med synestesi har även sagt att jag representerar mörkrött för denne. Jag kan dock inte identifiera mig för fem öre med just den färgen. Jag tycker att jag passar i så gott som alla mörkare färger, utom rött (oavsett ljushet/nyans)
 
Jätteintressant fråga! Som det står ovan har det med hudton att göra, även ögon- och hårfärg spelar in. Jag klär i kalla färger medan t ex ockragult eller olivgrönt gör att jag ser sjuk ut. Är "vinter". Som jag har förstått det så ändras årstiden med åldern, och de flesta äldre skulle därmed klä bättre i sommarfärger, dvs kalla dämpade färger - men jag är inte där än ;), så jag vet inte om det stämmer.

Älskar svart, marinblått, klarblått och fuchsia - och klär bäst i dessa färger. :)
 
Det har väl med komplementfärg/kontrastfärg att göra. Att vissa färger framhäver varandra och eftersom vi har olika ögonfärg, hårfärg, hudfärg samt varma och kalla toner gör att vissa färger passar bättre på vissa.
Precis! Det är därför man jobbar mycket med ljus och kulör när man arbetar fram utställningar på museer och liknande. Håller man samma färgprov framför olika bakgrundskulörer så kommer du att uppfatta färgprovet olika beroende på bakgrund och ljusförhållanden även om det är samma kulör i grunden :)
 
Precis! Det är därför man jobbar mycket med ljus och kulör när man arbetar fram utställningar på museer och liknande. Håller man samma färgprov framför olika bakgrundskulörer så kommer du att uppfatta färgprovet olika beroende på bakgrund och ljusförhållanden även om det är samma kulör i grunden :)

Exakt! Det är lite roligt hur olika nyanser av samma 'grundkulör' kan göra sån skillnad också.

Själv känner jag mig inte bekväm i annat än svart, vitt, grått och typ marinblått samt vinrött i klädesväg, men tror det hör mycket med personligheten att göra, är väl lite 'gotisk' av mig. Men när det kommer till hårfärg så har jag hört att jag passar i allt.

@Youmeoh Synestesi lät intressant, vill du förklara detta närmare?
 
Exakt! Det är lite roligt hur olika nyanser av samma 'grundkulör' kan göra sån skillnad också.

Själv känner jag mig inte bekväm i annat än svart, vitt, grått och typ marinblått samt vinrött i klädesväg, men tror det hör mycket med personligheten att göra, är väl lite 'gotisk' av mig. Men när det kommer till hårfärg så har jag hört att jag passar i allt.

@Youmeoh Synestesi lät intressant, vill du förklara detta närmare?

Jag är inte alls bra på det här med synestesi, men kortfattat handlar det om att två eller flera sinnen är sammankopplade. Till exempel att koppla samman bokstäver/siffror med en färg (ABCDE, typ), se ljud, höra färg
 
Min största fråga i ämnet är - ser alla det likadant? Tex personen TS tyckte blev helt annorlunda (till det bättre) i lila tröja - skulle jag också tycka det?

Och färgen jag tycker jag klär extra bra i - ser andra den på samma sätt, dvs att jag klär extra bra i?

Jag är inte säker på att det uppfattas lika. Jag kan få komplimanger (från flera oberoende håll) för en färg/nyans som jag själv tycker ser "jaha" ut.
 
Min största fråga i ämnet är - ser alla det likadant? Tex personen TS tyckte blev helt annorlunda (till det bättre) i lila tröja - skulle jag också tycka det?

Och färgen jag tycker jag klär extra bra i - ser andra den på samma sätt, dvs att jag klär extra bra i?

Jag är inte säker på att det uppfattas lika. Jag kan få komplimanger (från flera oberoende håll) för en färg/nyans som jag själv tycker ser "jaha" ut.
Intressant spår!
 
Förmodligen för att vi har olika nyanser av hud. Det samt ögonfärg, kroppsstorlek, hår mm gör att varje person är individuell.
Det är min egna ytterst oprofessionella gissning.

ja, men VARFÖR??? varför passar olika färger bra ihop och inte? var frågan jag ville ha svar på, men sen hamnade jag i en liten tankekarusell av vilken kontentan till slut blev att det är en omöjlig fråga eftersom att allt är subjektivt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp