Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Tack! :bow: Det var väl ungefär samma sak som sambon kom fram till också.

Tycker det bara är så konstigt att man som privatperson vill avla på sin huskatt utan stamtavla. :confused: Det är väl en sak om man har en hona, men hur tänker man om man har en hankatt, undrar jag? Hur omsätter man den aveln i praktiken, liksom? Jättekonstigt, verkligen! :cautious:

Nåväl, det kanske bara var något han sa för att jag frågade varför den inte var kastrerad. Verkar ju enklare att säga att man inte har råd med en kastrering i sådana fall. :idea:

Ren idiotisk buskavel är väl det hela. Plus att har man inte ens råd att kastrera en hankatt (vilket är enklare och därmed billigare än en hona) så ska man inte ha katt helt enkelt.
 
Jag är så sjukt imponerad över Lukas färdigheter i kattspråk! Han är ju in en runda ibland på kvällarna. Mina två damer är svårflirtade surkärringar. Snälla men svårflirtade.

Lukas charmade brallorna av Liten (siamesen) på ett par gånger. Nu har han träffat Mini (ragdollen, ny sen maj) ett par gånger. Mini ansåg i tre månader att hunden var äcklig och vägrade annat än vara i klösträdet. Mini är hundvan... hon hävdade nästan lika länge att Liten var ful och äcklig och borde dumpas i skogen.

Och Lukas bara "hej kompis!", när
Mini piper (hon är ragdoll. Man piper och på sin höjd slår nån i huvudet med tassen med klorna indragna om det inte passar) och Lukas vänder sig bort och lägger sig och visar magen. Låtsas inte märka när Mini nosar honom i häcken osv. Fröken svår kommer nu och möter honom, säger han är äcklig - och sitter sedan en dm ifrån honom och lyckad inte med att se sur ut.

Liksom det är tre katter. Två surtanter som inte helt ens bestämt sig för att de är vänner (de har nåt "vi accepterar varandra"). På surtanternas revir. Och Lukas bara avväpnar dem på trettio sekunder. Vilt spinnande.

Skulle döpt honom till Don Juan istället.

Men det är ju det här som fått honom att överleva fertil "i det vilda" i ett antal år med bara en liten rispa i ena örat. Katten är en diplomat utan dess like!
 
Jag har hittat ägaren nu!
Annonserade på min lokala FB sida och fick napp nästan direkt. Det var några som kände igen katten och gav mig namnet på ägaren som jag då taggade och fick kontakt med.

Han har precis varit och hämtat katten.
Talade om att vi hade varit och kollat chip och tipsade om att han kunde ju chippa och kastrera katten. :idea: Och sätta på den ett halsband så att det är lättare att identifiera katten.
Nä, kastrera skulle han inte för han skulle avla på den. Fast den har ingen stamtavla, men det var nog en raskatt. :banghead: Snarare en bondkatt med fin färg skulle jag tro. :angel:

Sen lyckades jag se lite längre ner att han hade annonserat på samma sajt som jag just hade hittat och då stod och där stod det i efterlysningar att katten har inget halsband. :banghead:

Ursäkta, men hur tänker folk? Låta en okastrerad hane gå ute, utan halsband och ingen chip trots att det är tänkt att ha som avelsdjur. :confused: Eller är jag överkänslig och sur för att jag saknar katten? :o
Inte ovanligt att bönder som har lagårdskatter tar in en ny hankatt till gården för att få in nytt blod då det ju inte längre finns så mycket hankatter som traskar omkring. Därav att dom kallar det avelshanne kanske.
 
Inte ovanligt att bönder som har lagårdskatter tar in en ny hankatt till gården för att få in nytt blod då det ju inte längre finns så mycket hankatter som traskar omkring. Därav att dom kallar det avelshanne kanske.
Tror inte det är så i det här fallet. Ägarna är unga och bor i radhusområde. Är inga hästmänniskor.
Fick uppfattningen att dom skulle avla på en bekants katt eller möjligtvis en egen honkatt, men jag vet inte säkert.
 
Trådstarten verkar ju vara allmän om hittekatter. :confused:
Det står ju inte direkt "Alexandras tråd om hittekatten Lukas"

Nej, och jag krävde heller inte att det skulle tas i annan tråd. Men jag önskade det. Eftersom tråden för ganska länge sen frångått sin rubrik och kommit att handla just om hittekatten Lukas. Vill man inte hörsamma önskemålet behöver man såklart inte. Det är nog dock större chans till svar i en egen tråd då den här tråden är extremt lång med :)
 
Fast nu när Lukas inte är övergiven längre utan skaffat sig en matte är det kanske han som ska få en alldeles egen Lukastråd.
Om man tänker så, å andra sidan så får väl flera katter plats i samma tråd.

Det går ju också att lösa genom att låta tråden återgå till ursprunget - hur man avgör om en katt bara är ute på äventyr eller om den är övergiven/hemlös. Alltså att inte skriva om Lukas nya liv i den. Helt beroende på vad tex @Vallmo föredrar. Jag personligen känner att jag lätt lite "saboterar" vallmos frågeställningar och funderingar med ett "Lukas charmar surtanter" inlägg. Typ tar fokus från de frågorna hon ställt - som är relevanta och bra frågor.
 
Det går ju också att lösa genom att låta tråden återgå till ursprunget - hur man avgör om en katt bara är ute på äventyr eller om den är övergiven/hemlös. Alltså att inte skriva om Lukas nya liv i den. Helt beroende på vad tex @Vallmo föredrar. Jag personligen känner att jag lätt lite "saboterar" vallmos frågeställningar och funderingar med ett "Lukas charmar surtanter" inlägg. Typ tar fokus från de frågorna hon ställt - som är relevanta och bra frågor.
Äsch, det ryms fler katter i samma tråd.
 
Jag är så sjukt imponerad över Lukas färdigheter i kattspråk! Han är ju in en runda ibland på kvällarna. Mina två damer är svårflirtade surkärringar. Snälla men svårflirtade.

Lukas charmade brallorna av Liten (siamesen) på ett par gånger. Nu har han träffat Mini (ragdollen, ny sen maj) ett par gånger. Mini ansåg i tre månader att hunden var äcklig och vägrade annat än vara i klösträdet. Mini är hundvan... hon hävdade nästan lika länge att Liten var ful och äcklig och borde dumpas i skogen.

Och Lukas bara "hej kompis!", när
Mini piper (hon är ragdoll. Man piper och på sin höjd slår nån i huvudet med tassen med klorna indragna om det inte passar) och Lukas vänder sig bort och lägger sig och visar magen. Låtsas inte märka när Mini nosar honom i häcken osv. Fröken svår kommer nu och möter honom, säger han är äcklig - och sitter sedan en dm ifrån honom och lyckad inte med att se sur ut.

Liksom det är tre katter. Två surtanter som inte helt ens bestämt sig för att de är vänner (de har nåt "vi accepterar varandra"). På surtanternas revir. Och Lukas bara avväpnar dem på trettio sekunder. Vilt spinnande.

Skulle döpt honom till Don Juan istället.

Men det är ju det här som fått honom att överleva fertil "i det vilda" i ett antal år med bara en liten rispa i ena örat. Katten är en diplomat utan dess like!
'

Det här med kattdiplomater tycker jag är intressant! Vi har en katt:devil: i grannskapet som är så jäkla odiplomatisk (eller rent av dum och elak) min ragdollhane och grannens norska skogis har gemensamt hållit den i schack - nu är grannens fina skogis tyvärr i katthimlen och min får ensam hålla den otäcke på avstånd. Ingen av mina andra katter slåss nånsin med grannkatten, men ragdollkillen ger sig inte när det gäller den. Den.Ska.Inte.Komma.Hit
 
Behöver absolut inte be om ursäkt. Alla får skriva i alla trådar, men jag tror du får fler och bättre svar i en separat tråd. Om du vill alltså.
Jag tycker jag fick jättebra svar och jag är mer än nöjd med dom svaren. :bow:

Katten har ju återfått sin ägare så problemet är ju löst för min del, vilket jag skrivit också. :up:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Lukas är inne på kvällsdejt med damerna mer och mer och har börjat lägga sig och sova en stund inne innan han går ut.

Men det här med låda/rumsrenhet. Jag vill inte ha olyckor inne. Hur vet man om de någon gång varit rumsrena? Brukar de som aldrig lärt sig få på låda men sen tas in fatta att det är låda man ska gå på? Eller är risken stor det blir olyckor på fel ställen?
 
Lukas är inne på kvällsdejt med damerna mer och mer och har börjat lägga sig och sova en stund inne innan han går ut.

Men det här med låda/rumsrenhet. Jag vill inte ha olyckor inne. Hur vet man om de någon gång varit rumsrena? Brukar de som aldrig lärt sig få på låda men sen tas in fatta att det är låda man ska gå på? Eller är risken stor det blir olyckor på fel ställen?
Det är en ganska liten risk, katter vill ju som regel kunna gräva ner avföringen och brukar fatta vad lådan är till om de inte håller sig tills de får gå ut igen.
 
Det är en ganska liten risk, katter vill ju som regel kunna gräva ner avföringen och brukar fatta vad lådan är till om de inte håller sig tills de får gå ut igen.

Tänkte mer den gång han är inne hela natten eller så, om det är risk då.

21106569_1402221553207147_3149729044704635270_n.jpg


21105739_1402232723206030_6217519942772837947_n.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 237
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 072
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 276
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp