Det här med fodervärd

Eme_liie

Trådstartare
Har under ett tag funderat på att försöka hitta en foderhäst, har idag en unghäst och vissa dagar kan man verkligen bara känna att det hade varit väldigt skönt att bara få sitta upp och få rida på en helt okomplicerad häst kunna tävla lite smått och träningar osv.

Nu när vi har fått reda på att min kära unghäst har en hörnstödsfraktur vilket innebär konvalecens i minst 4 månader. Så har jag börjat leta mer seriöst men inser och vet efter att ha läst alla dessa trådar att det känns som om det är en OMÖJLIGHET att hitta någon.

Jag vet ju att alla har sina egna tankar och funderingar på hur man skall sköta hästar osv, men är det ens någon som lånar ut sina hästar längre? Känns verkligen som om det håller på att dö ut eller har jag fel?

Jag har ändå rätt bra med grunder att stå på efter att ha haft häst i över 12 år tagit min unghäst dit vi är idag, fått plugga 3 år på ridsportsgymnasium. Är verkligen dessutom av sådan personlighet att hästen kommer först, fixar allt in i minsta detalj osv. osv.

Hur har ni som nu har hittat den perfekta foderhästen gjort? Hur har ni som hittat den perfekta fodervärden gjort? För allt är inte bara skit det vet jag men tyvärr är det många dåliga historeier också och hur skall man på bästa sätt undivka detta?

Planen är ju att jag sen skall köpa foderhästen men man vill ju hitta rätt, det kanske är något som underlättar? Eller vad tycker ni som tycker det är ok att lämna ut på foder?

Jag skulle ju till exempel INTE lämna ut min häst på foder så hur skall man "övertala" någon annan att de skall lämna ut sin häst på foder till just mig?
 
Jag hittade min via bekanta, han stod hos mej i 9 år tills han fick somna in i början av sommaren.. :cry: Saknar honom så det gör ont men det var det bästa beslutet jag tagit att ta hem denna häst, något jag aldrig kommer ångra för en sekund.

Många lämnar ju ut med en ev. möjlighet att köpa, var tydlig med det i början att det är något du skulle önska och ta isåfall med det i kontraktet tillsammans med ett förutbestämt pris är mitt tips.

För att försöka undvika det dåliga så var tydlig med vem du är & vad du söker/vad dina förväntningar är och att de gör detsamma samt strukturera upp ett bra kontrakt med vet besiktning innan du tar hem pålle för att undvika tjafs vid ev. återlämning.

Vet att många fått problem men jag har bara positiva erfarenheter. :):up:

(Vet inte hur bra svar det blev och kanske blev något rörigt inlägg då jag sitter på telefonen.. :p)
 
Genom bekantas bekanta brukar vara bästa sättet. Då har ofta ägaren fått en fingervisning om att jag är hyggligt normal och har en god hästhållning.

Ibland kan man då få låna hästar som egentligen inte är till fodervärdskap, men där ägaren känner att "jo, det där kan jag nog tänka mig" eftersom det finns referenser. Det är ju lättare att ta beslutet då, än att sätta ut en annons (för många).

Kan du inte höra runt lite i bekantskapskretsen? Kanske är det någon som ska vara mammaledig och funderar på att låna ut hästen. men inte riktigt vågar med okända på annons.
 
På min ponnytid när jag växte som värst kom min instruktör och pappa fram till att det bästa för oss var att låna en C ponny, istället för att köpa. Min instruktör hjälpte oss hela vägen och vi hittade rätt ponny. Så om du har tränat/tränar hör med din instruktör!

Min kompis som letat Foderhäst fick inte napp på annons, men lappade sedan upp i privatstallet och på ridhusets anslagstavla på ridskolan i staden. Hon pratade även med instruktörerna på ridskolan och fick god kontakt med en dam som stig i privatstallet och vipps, så hade hon en perfekt Foderhäst! :) Så MIN erfarenhet är att denne lättare att hitta privat, än på annons.
 
Lägg ut egen annons på diverse hästsighter:) hör runt med bekanta, lägg ut offentligt på feeden på facebook (om du har någon) och be folk att dela! Min kompis letade foderhäst och behövde inte leta länge! Och har inte hittat ett "ök" utan ett välutbildat halvblod:)
 
Foder innan köp eller vad det brukar stå i annonserna är nog det svåraste att hitta något bra inom.
För som ägare vill man ofta antingen sälja direkt eller lämna på foder för att man inte vill sälja. Hästar som erbjuds på detta viset brukar vara hästar som är svåra att sälja av någon anledning och låter ju inte direkt som det är en sådan häst du vill ha.
 
Har letat foderhäst någon månad nu nyligen. Det är verkligen nästan bara outbildade hästar i "Hej, ta hand om min tvååring tills den går att rida" klassen men ibland hittar man guldkorn:)
Vi hittade ett 19-årigt sto som nu är på prov här en månad.
 
Jag har ju min ena på foder. Är kanske inte helt regelrätt foderhäst eftersom vi har en deal att jag ska utbilda hästen under tiden för att sen gå tillbaka till ägaren som avelssto. Jag hittade henne genom att själv sätta ut en annons. Fick flera intressanta svar och valde den häst som kanske inte var den bästa, men som hade den absoluta trevligaste ägaren. Det är jätteviktigt att ägaren till en häst man själv inte äger passar ihop med en själv så kommunikationen blir enkel och rak och utan missförstånd.

Har haft Barbie i tre år snart och det blir nog ett tag till pga ägarens livsituation:).

Kan säga att facebook är riktigt bra i det här läget! Dels kan man efterlysa häst, dels kan man kolla upp folk som har häst att låna ut och dels kan man ha en enkel kontakt med ägaren och uppdatera med mycket bilder på hur hästen har det. Jag spammar fejan jämt med bilder på mina hästar så Barbs ägare får hela tiden se hur hennes häst har det och att hon mår bra:).
 
Som flera andra redan har skrivit så har jag hittat mina två foderhästar via bekanta. Eller rättare sagt, dom har hittat mig för jag har aldrig letat.

Första hästen lånades ut under tiden ägaren studerade för hon hade svårt att få ihop tiden och ekonomin men hon ville inte sälja. Hade honom i nästan två år.
Häst nummer två var till salu men blev inte såld så jag fick frågan om jag ville provrida och ha på foder. Jag provred, skrev kontrakt på ett år och köpte sedan hästen efter ca 7 månader. :)

Kan väl tillägga att jag hade haft egen häst innan dess så båda ägarna visste att jag hade koll på hur man tar hand om en häst.
 
Har under ett tag funderat på att försöka hitta en foderhäst, har idag en unghäst och vissa dagar kan man verkligen bara känna att det hade varit väldigt skönt att bara få sitta upp och få rida på en helt okomplicerad häst kunna tävla lite smått och träningar osv.

Nu när vi har fått reda på att min kära unghäst har en hörnstödsfraktur vilket innebär konvalecens i minst 4 månader. Så har jag börjat leta mer seriöst men inser och vet efter att ha läst alla dessa trådar att det känns som om det är en OMÖJLIGHET att hitta någon.

Jag vet ju att alla har sina egna tankar och funderingar på hur man skall sköta hästar osv, men är det ens någon som lånar ut sina hästar längre? Känns verkligen som om det håller på att dö ut eller har jag fel?

Jag har ändå rätt bra med grunder att stå på efter att ha haft häst i över 12 år tagit min unghäst dit vi är idag, fått plugga 3 år på ridsportsgymnasium. Är verkligen dessutom av sådan personlighet att hästen kommer först, fixar allt in i minsta detalj osv. osv.

Hur har ni som nu har hittat den perfekta foderhästen gjort? Hur har ni som hittat den perfekta fodervärden gjort? För allt är inte bara skit det vet jag men tyvärr är det många dåliga historeier också och hur skall man på bästa sätt undivka detta?

Planen är ju att jag sen skall köpa foderhästen men man vill ju hitta rätt, det kanske är något som underlättar? Eller vad tycker ni som tycker det är ok att lämna ut på foder?

Jag skulle ju till exempel INTE lämna ut min häst på foder så hur skall man "övertala" någon annan att de skall lämna ut sin häst på foder till just mig?


Jag hittade båda mina via annons. Den första ponnyn behövde mer motion samt att någon la ner tid och omtanke på honom.Där började jag som skötare och med tiden blev han mer och mer min. Till sist fick jag honom i present - en av de bästa överraskningarna jag fått. När han sedan blev sjuk letade jag efter ponny nr 2. Jag la ut annons och fick svar. Ponnyn stod i typ andra änden av Sverige, men han var den enda ponnyn jag åkte och kollade på och jag blev kär direkt i ponnyn. Det var i längsta laget av en okej flytt för ponnyn (ägaren ville nog haft honom närmare egentligen) men han hamnade rätt. Efter ca 18 månader blev han min - en annan av de bästa överraskningarna jag fått.
När jag letade efter ponny nr 2, fick jag en hel del skumma mail. En ville kommaoch lämna av sin ponny hos mig utan diverse koll innan. Människan skrev att ponnyn kunde komma redan nästa dag om jag ville... Dock ville jag träffa ponnyn innan. Efter det svaret fick jag inga mer mail.

Det finns bra människor med bra hästar, det gäller bara att hitta dem bland alla skojare.
 
Jag letar också en häst att låna. Jag har hittat ett par intressanta på annons men också annonserat själv. Det finns grupper på fb också som man kan titta i utan att vara medlem. Hade inte heller lånat ut min häst efter skräckhistorierna man läser här, men jag tänker göra mitt bästa för att hästägaren ska få förtroende för mig. Dvs. hålla kontakt redan från början och vara lyhörd för deras önskningar. Har också varit öppen med min fejja, där kan man läsa en hel del och få ett hum om vem jag är och hur jag sköter mina hästar. Helt enkelt vara öppen med allt, korten på bordet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 768
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 379
Senast: Nepenthe
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 738
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp