Medryttare

Du tjatar om att du hade sån dyr häst....

Så min 17-29-åriga häst som jag köpte för vartenda öre av min skatteåterbäring det året, jag blev halvt sjukpensionär för 12000 kronor 2001, var inte lika värdefull för att hon inte var lika användbar... Hon hade fin stam, fått flera föl, var premierad och jag skulle ha henne som promenadhäst... Men den instruktionsboken hade inte hon läst. Hon hade gått gall hos sin förra ägare i ett par år och därför såldes hon för hon stal de andra hästarna/ponniernas föl. Problemet var att det trillade ut en fölunge sommaren därpå och sedan fick jag i stort sett skicka min 18-åriga dam på tllridning, då hon var sjövild att rida igång. :D Och sedan red vi regelbundet på ridskola-lektion samt för privat dressyrtränare regelbundet i 7 år.... och jag hade skötare/medryttare som fick hoppa och dressera för tränare, på egen bekostnad (utan krav om betalning till mig, vilket gjorde att de kom när det var vackert väder och min häst inte vilade, förutom en kompis som, som sagt ibland överaskade oss med extra strö och foder :heart) Tills dess att min kropp började säga ifrån. Då blev vi skogsmullar på allvar.

En häst är väl ändå alltid en häst, skulle jag inte vara mer rädd om min häst för 12000 än du om din häst för 200.000? Utan då är det inte så viktigt med vettig betalande medryttare om man har häst för 12 k, det förtjänar bara hästar över 200 k?
Jag var ju också tvungen att köpa utrustning till min häst, köpa foder, betala stall, transport, bensin, strö, veterinär, hovslagare... Det var inte billigare för mig som hade häst för 12000 än för den som hade häst för 500000
nej? det har väl inget med saken att göra.
 
Det skulle vara intressant att höra om mina f.d. hästägare haft problem med medryttare (syftar inte på mig själv :p) 🙄. Eller kanske skulle det bara vara trist 😅.
 
Sånna här trådar är alltid intressanta att läsa. De flesta här omkring har medryttare för att slippa åka till stallet några dagar i veckan och för att hästen behöver mycket motion. Så rent krasst tänker jag att man ju gör ägaren en tjänst genom att vara medryttare, eller hur ska man annars se det? Ägaren vill ju oftast ha någon form av hjälp.

Som flera redan skrivit tror jag att det gäller att hitta någon som har samma tänk krig hästen och avtalet mellan ägare och medryttare. Jag är betalande medryttare och ser det som att jag hyr hästen på mina dagar. Självklart gör jag allt som ingår kring hästen, som fodring, ser till så att utrustningen är ren när jag är klar mockar osv. Min hästägare tar referenser när hon letar nya medryttare och det kan vara en bra grej för att hitta seriösa ryttare.
 
Sånna här trådar är alltid intressanta att läsa. De flesta här omkring har medryttare för att slippa åka till stallet några dagar i veckan och för att hästen behöver mycket motion. Så rent krasst tänker jag att man ju gör ägaren en tjänst genom att vara medryttare, eller hur ska man annars se det? Ägaren vill ju oftast ha någon form av hjälp.

Som flera redan skrivit tror jag att det gäller att hitta någon som har samma tänk krig hästen och avtalet mellan ägare och medryttare. Jag är betalande medryttare och ser det som att jag hyr hästen på mina dagar. Självklart gör jag allt som ingår kring hästen, som fodring, ser till så att utrustningen är ren när jag är klar mockar osv. Min hästägare tar referenser när hon letar nya medryttare och det kan vara en bra grej för att hitta seriösa ryttare.
Jag tror just till din fråga så finns där nog lika mycket åsikter som det finns folk ;) Jag ser det inte som en tjänst, utan att man hjälpas åt. Som jag skrev innan så är hästar (oftast) dyra i inköp, kostar mycket per månad och vissa (som jag) har dyr utrustning. Skulle medryttaren själv betala för liknande saker, så snackar vi ju helt andra belopp än vad man får betala som medryttare. Rent krasst så personligen behöver jag inte hjälpen, våra hästar går på lång utevistelse i bra hagar och behöver ändå ha 1-2 lediga dagar i veckan från ridning. När jag inte åker ditt, så fixar jag det med hjälp av andra i stallet. (detta kan ju såklart se olika ut från person till person). Sen finns där ju såklart vissa som kanske har stora stall som behöver hjälp i form av arbete, men det är en lite annan sak från allmänna man. Jag ser det som ett privilege att få rida någon annans häst och det tyckte jag även som medryttare själv, vilket jag blev efter jag fick avliva min förre häst, därav jag gärna betalar för det, då jag vet vad det kostar. Sen har båda hästägarna jag ridit för varit glada för min hjälp såklart, men jag har aldrig känt personligen att jag gjorde dom en tjänst. Detta fast jag egentligen utbildade båda hästarna inom dressyr för min tränare, men detta gjorde jag då jag tyckte det är roligare att rida en häst som är mjuk och utbildat- vilket jag betalade för själv. (säger inte jag är någon super duktig ryttare alls, men då fick jag iaf beröm av min tränare hur mycket hästarna utvecklats med mig, vilket kändes kul!)

Efter flytt så letade jag medryttarehäst igen, men dom hästarna som fanns att tillgå va inte alls min typ av häst, jag vill ha häst som jag tycker är rolig att rida, och dom hade oftast mycket fel ridning och annat i bagaget. Så då köpte jag häst istället. Sen när jag i min naivitet sökte medryttare, så tänkte jag att där kanske fanns en likasinnat person som jag, som kanske har haft egen häst innan, men inte känner dom har tid/ekonomi för egen häst och då gärna vill ha en fin häst att rida och skulle uppskatta det på samma nivå som jag själv hade gjort, men eftersom det varit så struligt för min del, så har jag faktiskt hellre min häst för mig själv :)

Många folk resonerar olika kring detta, vilket såklart är okej, men det är så jag tänker. Jag har stått i stall med folk som är rätt orädda om sina hästar och tex rider runt i en sadel som sitter åt helvete fast sadelutprovare sagt den inte bör ridas med, och hästen reser sig etc pga detta, dessa personer låt också lite vem som helst rida sina hästar, så jag tror såna personer nog känner sig tacksamma för hjälp, för dom verkade ha tröttnat på häst själva och skulle nog inte vilja åka ditt, men sån är inte jag alls. Jag åker gärna till stallet :) (då säger jag inte att folk som är tacksamma är såna, endast ett exempel på personer jag råkat på som tröttnat på sina hästar)
 
Jag tror just till din fråga så finns där nog lika mycket åsikter som det finns folk ;) Jag ser det inte som en tjänst, utan att man hjälpas åt. Som jag skrev innan så är hästar (oftast) dyra i inköp, kostar mycket per månad och vissa (som jag) har dyr utrustning. Skulle medryttaren själv betala för liknande saker, så snackar vi ju helt andra belopp än vad man får betala som medryttare. Rent krasst så personligen behöver jag inte hjälpen, våra hästar går på lång utevistelse i bra hagar och behöver ändå ha 1-2 lediga dagar i veckan från ridning. När jag inte åker ditt, så fixar jag det med hjälp av andra i stallet. (detta kan ju såklart se olika ut från person till person). Sen finns där ju såklart vissa som kanske har stora stall som behöver hjälp i form av arbete, men det är en lite annan sak från allmänna man. Jag ser det som ett privilege att få rida någon annans häst och det tyckte jag även som medryttare själv, vilket jag blev efter jag fick avliva min förre häst, därav jag gärna betalar för det, då jag vet vad det kostar. Sen har båda hästägarna jag ridit för varit glada för min hjälp såklart, men jag har aldrig känt personligen att jag gjorde dom en tjänst. Detta fast jag egentligen utbildade båda hästarna inom dressyr för min tränare, men detta gjorde jag då jag tyckte det är roligare att rida en häst som är mjuk och utbildat- vilket jag betalade för själv. (säger inte jag är någon super duktig ryttare alls, men då fick jag iaf beröm av min tränare hur mycket hästarna utvecklats med mig, vilket kändes kul!)

Efter flytt så letade jag medryttarehäst igen, men dom hästarna som fanns att tillgå va inte alls min typ av häst, jag vill ha häst som jag tycker är rolig att rida, och dom hade oftast mycket fel ridning och annat i bagaget. Så då köpte jag häst istället. Sen när jag i min naivitet sökte medryttare, så tänkte jag att där kanske fanns en likasinnat person som jag, som kanske har haft egen häst innan, men inte känner dom har tid/ekonomi för egen häst och då gärna vill ha en fin häst att rida och skulle uppskatta det på samma nivå som jag själv hade gjort, men eftersom det varit så struligt för min del, så har jag faktiskt hellre min häst för mig själv :)

Många folk resonerar olika kring detta, vilket såklart är okej, men det är så jag tänker. Jag har stått i stall med folk som är rätt orädda om sina hästar och tex rider runt i en sadel som sitter åt helvete fast sadelutprovare sagt den inte bör ridas med, och hästen reser sig etc pga detta, dessa personer låt också lite vem som helst rida sina hästar, så jag tror såna personer nog känner sig tacksamma för hjälp, för dom verkade ha tröttnat på häst själva och skulle nog inte vilja åka ditt, men sån är inte jag alls. Jag åker gärna till stallet :) (då säger jag inte att folk som är tacksamma är såna, endast ett exempel på personer jag råkat på som tröttnat på sina hästar)
Det måste väl vara få hästägare som söker medryttare om de inte är i behov av det? Jag har svårt att se varför man skulle vilja ha någon annan som rider och sköter hästen om man inte är i behov av varken avlastning, pengarna eller någon specifik ridhjälp?
Medryttare generellt hjälper hästägarna att fylla ett behov. Sen tänker jag absolut att det är en win-win situation, men behovet finns ju ändå.

Jag lägger också jättemycket pengar på min häst men har svårt att se hur det är relevant. Det är ju högst frivilligt. Man kan ha häst på ett betydligt billigare sätt, även om inte det passar mig.
 
Jag lägger också jättemycket pengar på min häst men har svårt att se hur det är relevant. Det är ju högst frivilligt. Man kan ha häst på ett betydligt billigare sätt, även om inte det passar mig.

mer i tankarna av att jag som medryttare fick uppleva till exempel sadel som inte passade hästen, att det sparades in på saker som hästen behövde, så personligen hade jag uppskattat som medryttare att kunna få rida en häst som har bra saker, men det är bara för jag tycker så och att hästägaren ser till hästen har allt som behövs, vilket inte alls har varit en självklarhet i min upplevelse. Sen är dom andra grejorna i vissa lägen en lyx sak visst, men något jag personligen hade uppskattat som medryttare, dock säger jag inte att folk tänker som jag, men därför jag skrev det.
 
Jag hör också till de som gett upp att ha medryttare.

Våra hästar deltidspensionärer pga diverse skador och rids när de har bra dagar, de dagarna vill vi gärna rida själva. De mår inte dåligt av att hänga i hagen några dagar extra. Vi rider inte heller varje gång vi är ute (men vi fixar stall mm oavsett). Jag vågar inte låta någon främling rida när jag inte är där, har den hårda vägen lärt mig att folk tenderar att göra lite vad de själva känner för, även om hästen inte mår bra av det :-(.

Huruvida medryttare ska betala eller ej tycker jag är upp till hästägare och medryttare att bestämma. Hade jag fått möjlighet att rida en välskolad häst för tränare hade jag mer än gärna betalat för det. Kunde jag få bestämma själv vad jag ville göra mina dagar är det också värt att betala för.

Handlar det om en häst under utbildning kan det vara anorlunda. Oavsett hade jag mockat och fixat mat åt hästen mina dagar, det liksom ingår i att ha häst.
 
mer i tankarna av att jag som medryttare fick uppleva till exempel sadel som inte passade hästen, att det sparades in på saker som hästen behövde, så personligen hade jag uppskattat som medryttare att kunna få rida en häst som har bra saker, men det är bara för jag tycker så och att hästägaren ser till hästen har allt som behövs, vilket inte alls har varit en självklarhet i min upplevelse. Sen är dom andra grejorna i vissa lägen en lyx sak visst, men något jag personligen hade uppskattat som medryttare, dock säger jag inte att folk tänker som jag, men därför jag skrev det.
Ja så är det ju, men det är ju bara en del av många liknande saker man ”får stå ut med” som medryttare. Där man själv hade velat göra på annat sätt men behöver gilla läget i att ägaren bestämmer. Oavsett om det gäller hästens utrustning, hur den fodras, tränas, hur skador sköts osv.
 
Jeg gjorde det slik de gangene jeg hadde betalende medrytter, jeg tok stalleien og delte på 30 for å få sum pr dag. Hun betalte da den summen for de dagene hun hadde hesten. Jeg tok ikke med andre kostnader sim hovslager og forsikring, med i regnestykket, kun stalleien. Den dagens gjøremål i stallen forventet jeg ble gjort, men bruken av hesten var relativt fri, jeg nektet kun hopping uten instruktør.
 
mer i tankarna av att jag som medryttare fick uppleva till exempel sadel som inte passade hästen, att det sparades in på saker som hästen behövde, så personligen hade jag uppskattat som medryttare att kunna få rida en häst som har bra saker, men det är bara för jag tycker så och att hästägaren ser till hästen har allt som behövs, vilket inte alls har varit en självklarhet i min upplevelse. Sen är dom andra grejorna i vissa lägen en lyx sak visst, men något jag personligen hade uppskattat som medryttare, dock säger jag inte att folk tänker som jag, men därför jag skrev det.

Fast jag, som varit medryttare länge, hade ALDRIG stannat som medryttare om jag inte kände att hästen hade korrekt utrustning. Jag hade aldrig satt upp på en häst där jag upplevde att sadeln inte passade. Eller jo, men i så fall barbacka och bara under förutsättning att ägaren håller på att köpa en ny sadel.

Jag är väldigt petig med vilka jag rider hos. Jag måste respektera dem som hästmänniskor och tycka att de tar väl hand om sina hästar. Jag måste tycka om deras sätt att behandla hästarna. Annars kan jag inte med gott samvete vara medryttare hos dem.

Hittills har jag varit medryttare hos tre olika hästägare i mitt liv. De har varit väldigt olika!! Allt från ridtravare där ägaren i princip bara betalade för hästarna men aldrig hade tid för dem till satsande tävlingsryttare där jag red en häst som pensionerats från tävling. Men alla har haft gemensamt att alla hästarna har varit väl omhändertagna och de har haft ett sunt hästtänk. Jag har både ridit gratis och betalat. Det har varit hästägaren som styrt det helt och hållet.
 
Jag har ingen medryttare, men har haft. Hon var och är underbar och betalade 500 kronor i månaden för att få rida en gång i veckan. Vi har haft så mycket roligt ihop, då hon red min ena häst och jag den andra!

Det är en mindre summa, men ändå en summa, och vi var båda ok med den.

Det betyder inte att jag skulle ta samma för någon annan. I mitt fall så var medryttaren student och då har man inte så mycket inkomst.

Numera är hon min goda vän och vi grejar med mina unghästar ihop. Jag är jätteglad för att vi lärt känna varandra och åldersskillnaden oss emellan är stor, men vi tycker verkligen om varandra.

Men som reflektion på ursprungsinlägget av @QueenLilith - så tycker jag nog att man skall ta betalt.

Jag hade däremot betalat ett proffs för att rida min häst, men det är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen medryttare, men har haft. Hon var och är underbar och betalade 500 kronor i månaden för att få rida en gång i veckan. Vi har haft så mycket roligt ihop, då hon red min ena häst och jag den andra!

Det är en mindre summa, men ändå en summa, och vi var båda ok med den.

Det betyder inte att jag skulle ta samma för någon annan. I mitt fall så var medryttaren student och då har man inte så mycket inkomst.

Numera är hon min goda vän och vi grejar med mina unghästar ihop. Jag är jätteglad för att vi lärt känna varandra och åldersskillnaden oss emellan är stor, men vi tycker verkligen om varandra.

Men som reflektion på ursprungsinlägget av @QueenLilith - så tycker jag nog att man skall ta betalt.

Jag hade däremot betalat ett proffs för att rida min häst, men det är en annan sak.

Varför har du en åsikt om hur andra väljer att göra? De som inte tar betalt har kanske en bra anledning till det? Var och en kan nog bara säga hur de skulle vilja göra och sluta lägga sig i hur de tycker att andra ska göra.
 
Varför har du en åsikt om hur andra väljer att göra? De som inte tar betalt har kanske en bra anledning till det? Var och en kan nog bara säga hur de skulle vilja göra och sluta lägga sig i hur de tycker att andra ska göra.
Det var kanske klumpigt uttryckt, och min medryttare hade kanske inte behövt betala egentligen, men vi var båda överens om att det var en ok summa.

Givetvis gör var och en som den vill.

Min erfarenhet är dock som @Görel - att de som jag känner till, som haft medryttare utan något krav på betalning, har haft mest avhopp osv.

Men själv är jag ointresserad av medryttare, så kanske skulle jag inte yttra mig.

Jag vill rida och greja själv och har bara erfarenhet av en medryttare som visade sig bli en god vän på köpet.
 
Det var kanske klumpigt uttryckt, och min medryttare hade kanske inte behövt betala egentligen, men vi var båda överens om att det var en ok summa.

Givetvis gör var och en som den vill.

Min erfarenhet är dock som @Görel - att de som jag känner till, som haft medryttare utan något krav på betalning, har haft mest avhopp osv.

Men själv är jag ointresserad av medryttare, så kanske skulle jag inte yttra mig.

Jag vill rida och greja själv och har bara erfarenhet av en medryttare som visade sig bli en god vän på köpet.

Alltså, jag hade ju inte gått in i tråd där man pratar om hur mycket man ska betala hundvakten/barnvakten och haft åsikter om det då jag inte är i behov av hundvakt/barnvakt. Framförallt hade jag INTE startat en tråd om det. Så varför folk som inte har varken intresse för eller behov av medryttare/medryttarhäst har så mycket åsikter om hur andra ska göra med sina eventuella medryttare förstår jag faktiskt inte. Det berör ju bara de som är en del av avtalet.

Självklart finns det folk som inte sköter sig. Det finns det överallt. Det finns hästägare som inte sköter sig heller. Jag har varit i samma stall som flera såna. Som trots att de betalar för stallplatsen (och hästen osv) så sköter de sig inte och gör inte sin del av jobbet (kollektivstall).
 
Det var kanske klumpigt uttryckt, och min medryttare hade kanske inte behövt betala egentligen, men vi var båda överens om att det var en ok summa.

Givetvis gör var och en som den vill.

Min erfarenhet är dock som @Görel - att de som jag känner till, som haft medryttare utan något krav på betalning, har haft mest avhopp osv.

Men själv är jag ointresserad av medryttare, så kanske skulle jag inte yttra mig.

Jag vill rida och greja själv och har bara erfarenhet av en medryttare som visade sig bli en god vän på köpet.
Åh ett sånt scenario kan man nog bara missundas 😄
 
Alltså, jag hade ju inte gått in i tråd där man pratar om hur mycket man ska betala hundvakten/barnvakten och haft åsikter om det då jag inte är i behov av hundvakt/barnvakt. Framförallt hade jag INTE startat en tråd om det. Så varför folk som inte har varken intresse för eller behov av medryttare/medryttarhäst har så mycket åsikter om hur andra ska göra med sina eventuella medryttare förstår jag faktiskt inte. Det berör ju bara de som är en del av avtalet.

Självklart finns det folk som inte sköter sig. Det finns det överallt. Det finns hästägare som inte sköter sig heller. Jag har varit i samma stall som flera såna. Som trots att de betalar för stallplatsen (och hästen osv) så sköter de sig inte och gör inte sin del av jobbet (kollektivstall).
Men lägga massa tid med negativa kommentarer det är ju helt en annan sak? Du vill gärna bestämma då om folk skall vilja starta en tråd om saker dom vill prata lite om och då fortsätta komma med negativa kommentarer. Jag tycker det har kommit många bra input och erfarenheter i tråden, vilket är precis anledningen till folk startar trådar som denna på ett forum. Men att du tycker DU skall diktera vad folk skulle vilja prata om eller diskutera och kommentera på att @princessfeminist lägger en kommentar och säga mer eller mindre att hon inte får skriva en sådan kommentar för hon inte är i behov tycker jag faktiskt är värre än allt som du anklagar andra för. Hon har och alla andra har väl rätt att kommentera vad dom vill, men du sittar redo med mothug varje gång folk säger något. Jag tror alla har förstått din åsikt, så jag undrar verkligen vad syftet isåfall är att fortsätta i det oändliga med det och trycka på folk "du tycker fel så du skall inte uttrycka dig om detta". Jag håller inte med dig och tror faktiskt det är väldigt sällan jag håller med dina åsikter här på forumet, men inte orkar jag sitta i en tråd och trycka till varje inlägg på detta viset. Tycker det leder till en väldigt tråkig ton faktiskt.
 
Jag tror just till din fråga så finns där nog lika mycket åsikter som det finns folk ;) Jag ser det inte som en tjänst, utan att man hjälpas åt. Som jag skrev innan så är hästar (oftast) dyra i inköp, kostar mycket per månad och vissa (som jag) har dyr utrustning. Skulle medryttaren själv betala för liknande saker, så snackar vi ju helt andra belopp än vad man får betala som medryttare. Rent krasst så personligen behöver jag inte hjälpen, våra hästar går på lång utevistelse i bra hagar och behöver ändå ha 1-2 lediga dagar i veckan från ridning. När jag inte åker ditt, så fixar jag det med hjälp av andra i stallet. (detta kan ju såklart se olika ut från person till person). Sen finns där ju såklart vissa som kanske har stora stall som behöver hjälp i form av arbete, men det är en lite annan sak från allmänna man. Jag ser det som ett privilege att få rida någon annans häst och det tyckte jag även som medryttare själv, vilket jag blev efter jag fick avliva min förre häst, därav jag gärna betalar för det, då jag vet vad det kostar. Sen har båda hästägarna jag ridit för varit glada för min hjälp såklart, men jag har aldrig känt personligen att jag gjorde dom en tjänst. Detta fast jag egentligen utbildade båda hästarna inom dressyr för min tränare, men detta gjorde jag då jag tyckte det är roligare att rida en häst som är mjuk och utbildat- vilket jag betalade för själv. (säger inte jag är någon super duktig ryttare alls, men då fick jag iaf beröm av min tränare hur mycket hästarna utvecklats med mig, vilket kändes kul!)

Efter flytt så letade jag medryttarehäst igen, men dom hästarna som fanns att tillgå va inte alls min typ av häst, jag vill ha häst som jag tycker är rolig att rida, och dom hade oftast mycket fel ridning och annat i bagaget. Så då köpte jag häst istället. Sen när jag i min naivitet sökte medryttare, så tänkte jag att där kanske fanns en likasinnat person som jag, som kanske har haft egen häst innan, men inte känner dom har tid/ekonomi för egen häst och då gärna vill ha en fin häst att rida och skulle uppskatta det på samma nivå som jag själv hade gjort, men eftersom det varit så struligt för min del, så har jag faktiskt hellre min häst för mig själv :)

Många folk resonerar olika kring detta, vilket såklart är okej, men det är så jag tänker. Jag har stått i stall med folk som är rätt orädda om sina hästar och tex rider runt i en sadel som sitter åt helvete fast sadelutprovare sagt den inte bör ridas med, och hästen reser sig etc pga detta, dessa personer låt också lite vem som helst rida sina hästar, så jag tror såna personer nog känner sig tacksamma för hjälp, för dom verkade ha tröttnat på häst själva och skulle nog inte vilja åka ditt, men sån är inte jag alls. Jag åker gärna till stallet :) (då säger jag inte att folk som är tacksamma är såna, endast ett exempel på personer jag råkat på som tröttnat på sina hästar)
Ja man ser nog lite olika på det beroende på vilken typ av folk man träffat på med.
Jag ser det som ett privilegie att få rida honom, och hade han varit min hade jag känt mig privilegrad över att få vara hans ägare 😍🤩. Han är en fantastisk häst 🤗.
 
Jag har alltid varit en gratis medryttare. Jag hade då inte råd att punga upp 500 kronor i månaden för att ta hand om nån annans häst/ar.

Jag betalade med att ta stallpass, vara hästvakt, utbilda och göra det som ägaren bad en att göra. Jag älskade att vara medryttare tills jag hade en negativ upplevelse hos en ägare som fick mig att må skit i princip, hata min egna kropp osv. Men så köpte jag min egna häst och ibland går jag i tankarna att kunna dela honom med någon annan, en medryttare som vill komma ut och mysa/rida/promenera/tömköra ja, allt hade varit guldvärt. Å det hade jag aldrig tagit betalt för. De som hävdar att utrustningen slits eller så kan ju slänga sig i väggen, den slits av en anledning att den antingen är för dåligt putsad eller så används det som det är tänkt att göra.

Men jag är för gratis I alla fall och att båda parter ska vara eniga med vilket avtal man har sinsemellan osv. Vill man ta betalt eller betala så får man göra det. Men jag är för gratis I alla fall så arbetet runtomkring är ovärderligt. 😋⭐
 
De som hävdar att utrustningen slits eller så kan ju slänga sig i väggen, den slits av en anledning att den antingen är för dåligt putsad eller så används det som det är tänkt att göra.

Men alltså va? Nu har jag inga dyrgriper till sadlar, men bland annat en som kostade ca 20' vid inköp och jag skulle nog bli ganska lack om en ev medryttare gjorde märken i den oavsett anledning. Usch, ännu en anledning att vägra ha medryttare om folk har samma attityd som dig ang ens grejer.
 
Men alltså va? Nu har jag inga dyrgriper till sadlar, men bland annat en som kostade ca 20' vid inköp och jag skulle nog bli ganska lack om en ev medryttare gjorde märken i den oavsett anledning. Usch, ännu en anledning att vägra ha medryttare om folk har samma attityd som dig ang ens grejer.
Jag tolkade @Morces som "normalt slitage" inte oaktsamhet.
Jag tror aldrig jag gjort permanenta märken i en sadel, varesig som medryttare eller hästägare. Tyglar har gått sönder i en olycka, de erbjöd jag mig naturligtvis att ersätta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 397
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
956
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 231
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp