Det här med gamla trådar

mandalaki

Trådstartare
Gamla trådar poppar upp ibland, i värsta fall flera år gamla. Antingen har någon fått dem som rekommenderade eller så har någon googlat sig hit.

Och även om många frågeställningar är ganska tidlösa så kan det bli lite tjatigt när folk som inte ser att de är gamla svarar på trådskaparens fråga. Som kanske är överspelad för längesedan.

Därför: om vi rapporterar när vi ser sådana trådar, skulle moderator kunna gå in i startinlägget då och börja det med OBS Gammal tråd eller något liknande? Så att man får en bra hint om att ursprungsfrågan kanske inte är aktuell längre. Istället kan man scrolla ner och kolla om den som aktiverat tråden har någon egen frågeställning på temat.
 
Vore det inte bättre att göra som det var tidigare. Då låstes alla gamla trådar efter en viss tid. Jag vill minnas att tiden var ganska kort men om man satte en gräns på 6 månader till 1 år så borde uppdateringar kunna göras i samma tråd. Man förlorar lite i att trådar med mycket kunskap försvinner men ofta så är de gamla trådar som dras upp ganska omvälvande saker i form av dödsfall och konstiga skador som folk kanske inte är så jättesugna på att oförhappandes få se några år senare ofta med ett okänsligt svar inslängt på.
 
Jag har för mig det men det var i så fall väldigt många år sedan, kan ha varit stallet tiden. Ska man ha ett sådant system så ska det självklart vara en automatisk låsning, att göra det manuellt vore att ta i :nailbiting:
 
Och jag hoppas verkligen att normalfallet är att hästhanterings, hätsvårds, utrustningsfrågor osv. får leva kvar länge, för evigt kanske.

Goda råd om inkörning av häst har egentligen inga "bäst före" tidpunkter. Begagnade sadlar finns att köpa decennier efter att de slutat säljas nya, mugg och rasp och vedermödorna med att hålla eländet stången, blir inte heller för gammalt.

Jag hittade till Buke genom att googla på hästrelaterat, och än i dag, när jag sitter och funderar över något "hästigt" som genererar en googling, så hamnar jag allt som oftast på Buke.

Det finns så mycket bra information att hitta här. Många som är kunniga och seriösa.

Att läsa datum i tråden, är nog viktigt, men att återuppväcka gamla trådar är långt ifrån fel i normalfallet.

Men som sagt, man kan ha nytta över att det skapas en hint om att man måste scrolla ner, kanske många sidor.
 
Och jag hoppas verkligen att normalfallet är att hästhanterings, hätsvårds, utrustningsfrågor osv. får leva kvar länge, för evigt kanske.

Goda råd om inkörning av häst har egentligen inga "bäst före" tidpunkter. Begagnade sadlar finns att köpa decennier efter att de slutat säljas nya, mugg och rasp och vedermödorna med att hålla eländet stången, blir inte heller för gammalt.

Jag hittade till Buke genom att googla på hästrelaterat, och än i dag, när jag sitter och funderar över något "hästigt" som genererar en googling, så hamnar jag allt som oftast på Buke.

Det finns så mycket bra information att hitta här. Många som är kunniga och seriösa.

Att läsa datum i tråden, är nog viktigt, men att återuppväcka gamla trådar är långt ifrån fel i normalfallet.

Men som sagt, man kan ha nytta över att det skapas en hint om att man måste scrolla ner, kanske många sidor.
fast samtidigt, trådar med x antal svar, intresserad person har googlat sig hit, läser svaren, ställer sin fråga och så får alla andra upp "hej, min häst har knottror på ryggen och lägger huvudet på sned vad ska jag göra" i sitt senaste-flöde och orkar INTE läsa igenom tre sidor för att se det relevanta... Är det inte bättre då med en ny fräsch trådstart "hej, jag googlade hit och hittade en gammal intressant tråd (länk) där man diskuterade [...] nu undrar jag [...]"

lite mer aktuellt, ändå?
 
fast samtidigt, trådar med x antal svar, intresserad person har googlat sig hit, läser svaren, ställer sin fråga och så får alla andra upp "hej, min häst har knottror på ryggen och lägger huvudet på sned vad ska jag göra" i sitt senaste-flöde och orkar INTE läsa igenom tre sidor för att se det relevanta... Är det inte bättre då med en ny fräsch trådstart "hej, jag googlade hit och hittade en gammal intressant tråd (länk) där man diskuterade [...] nu undrar jag [...]"

lite mer aktuellt, ändå?
Jo visst.

Fast det handlar väl egentligen mest om att ha ett vettigt angreppssätt, när man hittat hit/hittat en gammal tråd.

Att länka till den gamla tråden i sin nya tråd kan väl vara ett sådant bra angreppssätt.
 
Det har väl aldrig varit så att gamla trådar låses? Vilket jobb det skulle vara :D
Jag har för mig det men det var i så fall väldigt många år sedan, kan ha varit stallet tiden. Ska man ha ett sådant system så ska det självklart vara en automatisk låsning, att göra det manuellt vore att ta i :nailbiting:
Om jag inte minns helt fel så försvann de helt enkelt efter en viss tid före någon av uppdateringarna.
Men det vet @Gunnar bättre. :)

Annars så tycker jag att förslaget om Obs! Osv var helt ok.
 
Om jag inte minns helt fel så försvann de helt enkelt efter en viss tid före någon av uppdateringarna.
Men det vet @Gunnar bättre. :)

Annars så tycker jag att förslaget om Obs! Osv var helt ok.
Så tror jag också att det var. Att det fanns automatrensning och att Gunnar kunde ställa in olika tidsintervall för rensning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp