Det här med importer - törs man?

Min mor köpte också en danskimport från samma försäljare som dig och är nöjd!
Visst har hon lite egenheter m.m. men det kan ju även en svensk häst ha.
Och det är lite samma där. Hon har stam (fin sådan) men sen ingen mer info.

Vi vågade mycket tack vare denna tråden faktiskt :up: annars är man ju lite "rädd" för importer :angel:

Min har ju inte ens stam, så verkligen dead end. Fick pass som fyraåring (så kan vara född i annat land för all del), uppfödare okänd, står som "korsning" kort och gott.

Vad roligt att ni också vågade - och är nöjda :)
 
Jag hade inte hoppat på 8 år när jag köpte henne, och innan jag slutade hade jag helt förlotat självförtroendet i hoppningen pga en fulstoppare. Jag var livrädd redan vid 50 cm och det var högt...

Så att överhuvudtaget våga starta - helt fantastiskt. Och HELT hennes förtjänst!

När vi får ihop det:

Clear round 70 cm

Klubbhoppning 70 cm

När hon blir för stark och jag blir passiv och tja...
Lokal 70 cm

Just nu är vi inte igång i hoppningen, hon fick zooepidemicus i ofrivillig julklapp av hovslagaren och stod länge. Men sista träningen innan jul kändes det klockrent och som vi verkligen fått till det, då lyssnade hon och väntade och jag fick reglera tempo. Om det försvann med snön återstår att se. Annars får jag sikta på sommaren - hon är som finast att rida i +30 grader ;P

Så, bildbomb slut.

TRÅKIGT är dock att jag fortfarande har noll historia på henne. Inget. Jag har ägnat ändlösa timmar att söka efter henne på nätet, liksom nåt minsta. Inget. Den danska föreningen lämnar inte ut uppgift om tidigare ägare så kan inte gå den vägen heller. Efterlyst henne på typ Danmarks motsvarighet till Bukefalos. Inget. Nada.

Tyvärr. Jag skulle dels rent allmänt gärna vilja veta mer, vem är hon, var kommer hon ifrån, vad har hon gjort. Men ffa få veta om hon haft föl (vilket "alla" tror, och skulle passa mig fint) och var hennes fruktansvärda ärr mellan frambenen, på huvudet och på frambenen kommer ifrån. Något har hänt, och det var inget litet. Ska jag gissa så var en transport eller en vagn inblandad. Ev ett fordon (men hon är 110% trafiksäker även i tung trafik). Samtidigt är hon inte svårlastad alls, åker bra - däremot är jag sjuk nojig och törs inte lämna henne i släpet utan tillsyn, IFALL det är av en bomhoppning ärren kommer.
Det kan inte vara ärr från taggtråd?

Har sett några stycken som fastnat i taggtråd och det har lämnat fula ärr som både syns och känns genom pälsen många år efter skadan.
 
Det kan inte vara ärr från taggtråd?

Har sett några stycken som fastnat i taggtråd och det har lämnat fula ärr som både syns och känns genom pälsen många år efter skadan.

Jag vet inte? På 90-talet hade jag en häst som sprängde taggtråd. Blev långt från vackert. Men ändå helt annorlunda än det här. Men kanske?

Det som är som syns tydligt (kan finnas fler ärr man inte ser) så ffa är det mellan frambenen på undersidan. Bröstmusklerna där. Den ena (högra) har solklart varit avsliten långt in/ner i höjd med insidan av benet. Samtidigt finns ett brett och långt (2 dm kanske, 5 cm brett på bredaste stället) ärr mellan frambenen "mitt i". Det har varit så rejält att det fortfarande är fnasig elefanthud som är hårlös.

Sen på vänster framben strax under knäet (carpus) finns ett rejält ärr som ser ut att ha varit ett djupt jack, och det finns även ett liknande ärr längre ner. Även på höger ben finns ärr under knäet (carpus). Hon har även på huvudet, högt på nosryggen i kanten på bläsen ett rejält ärr, även det ser ut att ha varit ett djupt jack.
Men inga ärr fram på bringan, på bogen, kroppen i övrigt eller bakbenen.

Det är ju svårt att veta om de togs om hand väl, spontant känner man av ärrens utseende att man om man sydd osv borde kunnat fått finare resultat. Det ser ut ungefär som om man skitit i det. Samtidigt kan ju infektioner osv störa läkningen och jag tror inte hon har världens bästa läkkött. Här har hon varit skadefri minus ett broddtramp. Som inte var särskilt illa men fortfarande inte är läkt och som kommer lämna ärr efter sig.

Bara ärren på huvud plus ben eller bara ärren mellan frambenen finns tusen och en förklaringar till. Kombinationen däremot är svårare få ihop ett scenario till. Teoretiskt kan de hänt vid olika tillfällen men jag tror inte det. Och då känns det som inte bara "stått på öronen och gjort en kullerbytta" utan måste fastnat i/skadat sig på något samtidigt. Och trafikolycka/påkörd, en transportolycka/gått över bom och panikat eller en inkörning som gick åt skogen/olycka med vagn inblandad kan ju förklara. Om taggtråd gör det vet jag inte, kanske?

Eller så blev hon attackerad av en björn ;) Teoretiskt är ju alla gissningar lika bra. De vet som sett det gissar trafik/transport/körolycka. Men det är bara gissningar det med. Det kan ju finnas andra anledningar än de till synes självklara. Mycket våld måste iaf varit inblandat.
 
Hundbett? Låter lite som min kompis häst som blev attackerad av en staffie för två månader sedan. Hemska, stora, djupa sår på ungefär samma ställen som du beskriver. Det tog över sex timmar för två veterinärer att sy ihop hästen..
 
Hundbett? Låter lite som min kompis häst som blev attackerad av en staffie för två månader sedan. Hemska, stora, djupa sår på ungefär samma ställen som du beskriver. Det tog över sex timmar för två veterinärer att sy ihop hästen..

Kanske? Men borde blivit "bit-ärr" i ansikte och ben då, alltså flera jack?

Hon är inte rädd för hundar.
 
Min mor köpte också en danskimport från samma försäljare som dig och är nöjd!
Visst har hon lite egenheter m.m. men det kan ju även en svensk häst ha.
Och det är lite samma där. Hon har stam (fin sådan) men sen ingen mer info.

Vi vågade mycket tack vare denna tråden faktiskt :up: annars är man ju lite "rädd" för importer :angel:
Vi köpte en tysk ridponny för två år sedan, han var då 7 år. Otroligt mångsidig, dottern rider hopp, dressyr, fälttävlan, galopp och working equitation med honom. Mycket känslig hud, får skav av allt men tålig på alla andra sätt.
 
Det är en chansning. Jag själv köpte en irländare som åkt via Danmark och med facit i hand så kanske det inte var så genialiskt men jag föll för den och efter köpet rullade historian upp sig och det visade sig att hästen haft ett ganska trist förslutet, MEN frisk som en nötkärna men traumatiserad av dålig inridning.

Jag funderar på att köpa irländare igen, typ ponny eller en liten hunter. Ung och oförstörd. Jag har följt en handlare ett bra tag som jag planerar att gå genom, men det finns inga garantier.

@Alexandra_W Blir nyfiken på vilken handlare du köpte av, min är också förmedlad via DK nämligen. Har du lust att skicka ett PM?
 
Senast ändrad:
Det är en chansning. Jag själv köpte en irländare som åkt via Danmark och med facit i hand så kanske det inte var så genialiskt men jag föll för den och efter köpet rullade historian upp sig och det visade sig att hästen haft ett ganska trist förslutet, MEN frisk som en nötkärna men traumatiserad av dålig inridning.

Jag funderar på att köpa irländare igen, typ ponny eller en liten hunter. Ung och oförstörd. Jag har följt en handlare ett bra tag som jag planerar att gå genom, men det finns inga garantier.

@Alexandra_W Blir nyfiken på vilken handlare du köpte av, min är också förmedlad via DK nämligen. Har du lust att skicka ett PM?

Är du ute efter en irländare är ju handlaren jag köpte av inte bästa valet. Kan säkert slinka igenom ngn irländare där med (jag provred en holländsk ridponny med t ex). Men generellt är det danska hästar. Det är dessutom tyvärr sällsynt att hen har bakgrundsinfo om hästarna. Det hen enligt egen uppgift brukar få uppgift om är om det är något "speciellt" med dem, oavsett om det är negativa saker (exvis kända fynd) eller positiva saker (exvis inkörd etc). Men majoriteten kommer med pass och informationen att de är ridbara typ och inte mer. Brukar synas redan i annonserna om det finns känd stam/känd information.

Men tex min. Där fanns ingen mer info än det som framgår av passet. Dvs ingenting.

Så hade du dåliga erfarenheter sist är det nog bättre, om du söker en irländare, att hitta någon som handlar direkt med Irland och där du kan "följa hästen bakåt" och få information? :)
 
Är du ute efter en irländare är ju handlaren jag köpte av inte bästa valet. Kan säkert slinka igenom ngn irländare där med (jag provred en holländsk ridponny med t ex). Men generellt är det danska hästar. Det är dessutom tyvärr sällsynt att hen har bakgrundsinfo om hästarna. Det hen enligt egen uppgift brukar få uppgift om är om det är något "speciellt" med dem, oavsett om det är negativa saker (exvis kända fynd) eller positiva saker (exvis inkörd etc). Men majoriteten kommer med pass och informationen att de är ridbara typ och inte mer. Brukar synas redan i annonserna om det finns känd stam/känd information.

Men tex min. Där fanns ingen mer info än det som framgår av passet. Dvs ingenting.

Så hade du dåliga erfarenheter sist är det nog bättre, om du söker en irländare, att hitta någon som handlar direkt med Irland och där du kan "följa hästen bakåt" och få information? :)

Tänker mer om den jag redan har kommer via denna människa, därför blev jag nyfiken! :) Jag har länge försökt gräva vidare då det hade varit kul att kunna spåra tillbaka varifrån hon egentligen kommer. Hon har danskt pass men enligt uppgift irländare. Hästen är i Sverige innan passet ens är utfärdat i Danmark. Och det står angivet en namn på en dansk person i passet. Huruvida hästen har varit passlös långt upp i åldern eller om det ej är originalpass är en stort frågetecken.
 
Tänker mer om den jag redan har kommer via denna människa, därför blev jag nyfiken! :) Jag har länge försökt gräva vidare då det hade varit kul att kunna spåra tillbaka varifrån hon egentligen kommer. Hon har danskt pass men enligt uppgift irländare. Hästen är i Sverige innan passet ens är utfärdat i Danmark. Och det står angivet en namn på en dansk person i passet. Huruvida hästen har varit passlös långt upp i åldern eller om det ej är originalpass är en stort frågetecken.

Ah. Då förstår jag. Min fick danskt pass som fyraåring. Kom till säljaren i dec som elvaåring och jag köpte i feb som 12-åring. Följde dock med ett vaccintyg av svensk vet från september som 11-åring. Men oklart om hon var i Sverige då eller bara förbereddes för gränspassage. Så hon kan också komma nånannanstans ifrån. Tyvärr svarat danska föreningen inte på vem som är tidigare ägare/senast reg ägare i DK, de lämnar inte ut sånt.

I.L är initialerna, finns i Västmanland.
 
Det är en chansning. Jag själv köpte en irländare som åkt via Danmark och med facit i hand så kanske det inte var så genialiskt men jag föll för den och efter köpet rullade historian upp sig och det visade sig att hästen haft ett ganska trist förslutet, MEN frisk som en nötkärna men traumatiserad av dålig inridning.

Jag funderar på att köpa irländare igen, typ ponny eller en liten hunter. Ung och oförstörd. Jag har följt en handlare ett bra tag som jag planerar att gå genom, men det finns inga garantier.

@Alexandra_W Blir nyfiken på vilken handlare du köpte av, min är också förmedlad via DK nämligen. Har du lust att skicka ett PM?

Är väl bättre att om du vill ha just irländare isåfall leta bland just de som säljer/förmedlar sådana ? :)
 
Det är en chansning. Jag själv köpte en irländare som åkt via Danmark och med facit i hand så kanske det inte var så genialiskt men jag föll för den och efter köpet rullade historian upp sig och det visade sig att hästen haft ett ganska trist förslutet, MEN frisk som en nötkärna men traumatiserad av dålig inridning.

Jag funderar på att köpa irländare igen, typ ponny eller en liten hunter. Ung och oförstörd. Jag har följt en handlare ett bra tag som jag planerar att gå genom, men det finns inga garantier.

@Alexandra_W Blir nyfiken på vilken handlare du köpte av, min är också förmedlad via DK nämligen. Har du lust att skicka ett PM?
Skicka gärna ett PM med namn på handlaren angående irländare, kanske är samma som jag tänker på. Om inte, så vet jag en seriös :)
 
Känner till några ytterst få "lyckade importer", dessa kan jag räkna på min ena hand och är privathästar. Resten är bara ren skit, som jag skrivit i flera inlägg här i tråden. Men du har absolut en poäng med hästskojare. För det är ju där alla ridskolor osv. köper sina hästar. Verkar allmänt som att ridskolor idag har så dålig ekonomi att de måste vända sig till dessa skojare och köpa sina hästar därifrån, och sen går det som det går också... Men öht verkar det som att det är bluff med typ 95% av alla importer, iaf i prisklassen 25-60 000 kr.
Men helt ärligt??? Du generaliserar så man blir mörkrädd. Ridskolor idag försöker verkligen hitta bra hästar och de betalar bra för en bra häst. Men du kan naturligtvis inte få en bra häst för 25000 i något som helst land.
Sen skrev du även i ett tidigare inlägg att en häst kostar lika mycket att föda upp i de länder du räknade upp. Det gör den inte. På Irland föds de flesta hästar upp utomhus, dvs de går ute året runt om vädret tillåter. Gräset är grönt sent sent på hösten och tidigt på våren så givetvis kostar inte en häst lika mycket att föda där. Betäckningskostnaderna och också billigare, likaså registrering mm. Summa summarum en billigare häst/ponny. Däremot har marknaden återhämtat sig så det går inte att köpa häst/ponny för en skitsumma längre.

Jag har bara irländare nu. Tröttnade på att inte kunna rida ut själv på en snäll "tanthäst" och känna mig lika glad o lugn som en islandshästryttare! Har 2 fuxston som jag rider ut på, tävlar i alla discipliner även om fälttävlan är "min" gren. Har hittills bara goda erfarenheter av mina importer men det gäller ju att vara lite om sig o kring sig när man köper.

Besiktning på Irland är mycket likartad våra med böjprov, longering och klinisk kontroll. Man tar även blodprov och sparar i 3 månader.
 
Nyfiken fråga, vad är en tanthäst? Jag har alltid ridit ut med mina hästar, både barbacka i full galopp och med sadel. Visst kan de skygga, men de är ju inte hjärndöda? Är det inte en träningssak? Min Brabanthäst gick genom eld och vatten, över stock och sten och var en klippa, ändå har Brabantblodet haft så dåligt rykte. Där andra tvekade gick hon fram, turboladdad.
 
Nyfiken fråga, vad är en tanthäst? Jag har alltid ridit ut med mina hästar, både barbacka i full galopp och med sadel. Visst kan de skygga, men de är ju inte hjärndöda? Är det inte en träningssak? Min Brabanthäst gick genom eld och vatten, över stock och sten och var en klippa, ändå har Brabantblodet haft så dåligt rykte. Där andra tvekade gick hon fram, turboladdad.
En tanthäst är en häst som reagerar normalt som du beskriver ovan, inte hjärndöd men får heller inte fullkomligt spunk när man är ute själv som väldigt många får idag. Du kan inte ha missat att det är extremt många som inte rider ut sina hästar nuförtiden? Såklart är det en träningssak till stor del men jag tror också att sättet som hästar överbeskyddas här i landet bidrar till stor del. Ytterst få som rider in hästar på samma sätt som jag, dvs jag rider inte i paddock utan barbacka ut i skogen med sällskap från dag 1. Jag får alltid höra att: Nääääeee hästen måste vara styrbar innan jag ger mig ut först! Neeej jag måste ha kontroll innan jag rider ut! osv osv Och det är så verkligheten ser ut här i landet, det går inte att komma ifrån. Och väldigt många hästar blir då explosiva när de kommer ut=folk tror de får vatten på sin kvarn och rider sen inte ut för: "han/hon blir så vild så det går inte"

Min irländare är ridna över stock o sten och jag rider inte in åt andra längre, med ålderns rätt! :-) därför väljer jag att skaffa mig såna hästar som jag vill ha men slippa inridningsmomentet.
 
Nyfiken fråga, vad är en tanthäst? Jag har alltid ridit ut med mina hästar, både barbacka i full galopp och med sadel. Visst kan de skygga, men de är ju inte hjärndöda? Är det inte en träningssak? Min Brabanthäst gick genom eld och vatten, över stock och sten och var en klippa, ändå har Brabantblodet haft så dåligt rykte. Där andra tvekade gick hon fram, turboladdad.

För mig är en tanthäst en häst man kan sitta kvar tryggt på även om den mot förmodan skulle bli skraj, även som icke proffsryttare. De har lite mindre rörlighet och explosivitet än de värsta sas.

Min är absolut ingen tanthäst. För att kunna rida ut honom måste man vara sadelfast och snabb. Det gäller eg all ridning iom att han kan bli skraj för saker. Och då går det in i helsikes fort. Det är ingen häst jag rider ut och galopperar barbacka. Det vore lika med döden.
Det beror både på hans temperament, hans extrema rörlighet och snabbhet och på träning.
Han blev sabbad i ung ålder.
Sen verkar han vara en sån som man måste underhålla all miljöträning med träning gärna varje eller varannan dag för att han inte ska gå tillbaks till att bli skraj för saker. Iom att jag vill träna på dressyr främst så underhåller inte jag hans miljöträning. Jag är sadelfast nog och kan läsa honom nog för att rida ut med sadel. Det får jag nog nöja mig med med honom om jag vill fortsätta främst träna rörelser på bana.
Min tränare som ridit GP vägrar sätta sig på honom än idag trots att han nu är lydig och skolad. Hon vill rida tanthästar nu mer. Hon har en tanthäst. Den är sansad och inte så jäkla explosiv om den nu skulle reagera. Den är otroligt trevlig.
Jag kommer förmodligen inte köpa lika mycket räser-råtta i nästa häst. Den kan gärna få vara mer tanthäst.

Sen tycker jag iofs att många hästar är rätt simpla att rida ut även om ägarna inte reder det. Förr kunde folk rida ut och lösa problem. Idag är så många ridhus-tränade enbart och reder inte ut normala små-problem ute. Folk måste liksom lära sig rida ut med.
 
Nyfiken fråga, vad är en tanthäst? Jag har alltid ridit ut med mina hästar, både barbacka i full galopp och med sadel. Visst kan de skygga, men de är ju inte hjärndöda? Är det inte en träningssak? Min Brabanthäst gick genom eld och vatten, över stock och sten och var en klippa, ändå har Brabantblodet haft så dåligt rykte. Där andra tvekade gick hon fram, turboladdad.

Precis som andra redan sagt. En sån som din tex. Det finns absolut inga likhetstecken mellan tanthäst och hjärndöd. Min har både nerv och är känslig - men samtidigt är hon stabil. Får inte nervsammanbrott över ett fladdrande löv, när hon BLIR rädd hoppar hon till eller skyggar till. Inga vända på en femöring, börja jazza runt, inte våga gå förbi etc. Lugn i alla miljöer, själv eller med sällskap. Man kan just galoppera i full fart och sen skritta på lång tygel. Osv.

"Dä ä bara å rid" helt enkelt. Det är inte en massa om och kring allting. Varken i hantering eller ridning. Och de är allround. Galoppera över ett fält, rid dressyr i ridhus, hoppa etc. De gör glatt allt du hittar på.

Alla mina som jag haft sen unghäst har blivit tanthästar med turbo. Så det är inget unikt. Men av någon för mig okänd anledning så var det enormt svårt hitta en "färdig tanthäst" med motor. Var de stabila var de sega. Var de inte sega var det för mycket nervkollapser. Folk utsätter inte hästarna för saker! (Jag rider in mina unghästar ensam ute. Från dag ett. För mig är det självklart en häst ska gå att rida ut själv. Och det är HELT nödvändigt att det går för mig då jag saknar både ridbana och sällskap. Jag rider ut 99% av tiden.)

Någon nämnde explosivitet. En tanthäst kan ha nerv och motor en masse, men de exploderar aldrig.

Min är väldigt rädd när timern släcker utelampan, hon står på stallgången och det är mörkt ute. Ungefär det enda hon är rädd för men det är hon RÄDD för. Således hoppar hon till på stället och fnyser och det är det. Inget steppa runt, fnysa och vara varse i 10 minuter eller kasta sig i uppbindningen. Samma sak om tex en stor fågel flyger upp ur diket bredvid oss. Hon hoppar till - och så är det bra.

Så en sansad, stabil häst som när den reagerar gör det mer måttfullt. Varken en tjuren Ferdinand eller hjärndöd. Kan han massa motor och nerv - men det slår aldrig slint eller snurrar ihop sig. Det är för mig en tanthäst. En häst du alltid kan lita på!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 620
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 936
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 488
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp