Bukefalos 28 år!

Det svåra vänstervarvet

gicageli

Trådstartare
Hej! Jag har en 18 år gammal halvblodsvalack som tidigare tävlat i hoppning men grund av skada rider vi nu bara dressyr och uteritter. Vi har alltid haft problem i vänster varv då min herre inte vill ta stöd på höger tygel, det är också svårare för honom att gå i form i vänster varv än i höger. Efter ett tag går det ok men hela hästen är i vänster hand trots att vi jobbat massor med att t.ex. ställa utår och sen sakta ställa tillbaka. I skritt går det lite lättare.

Hans tänder är kollade och han är kollad både framlänges och baklänges av veterinär och han har inte ont. Jag tänkte nu höra om ni har tips råd på hur man ska rida eller några bra övningar. Han får på grund av skadan inte ridas för mycket på böjt spår.
 
Sv: Det svåra vänstervarvet

Jag har exakt samma problem fast i höger varv. Det går saaaakta framåt och jag gör mycket serpentiner och volter. Härom dagen red jag mycket på en åttvolt, det blev genast mycket bättre! Det svåra är ju att göra förhållningar eller reglera tempot när man har noll i yttertygeln.

Edit. Missade sista meningen om böjt spår. Gör massa sidvärtsrörelser, det brukar också funka på min häst.
 
Sv: Det svåra vänstervarvet

Hur ser du själv ut i kroppen? Dags att kolla igenom sig hos naprapat eller något?

Min egen erfarenhet är att sådana problem ofta grundar sig i sned ryttare och då tar det naturligtvis sin tid innan hästen rättar till sig.
 
Sv: Det svåra vänstervarvet

Tänkte precis skriva samma sak själv :D

Ofta letar man bara efter problem hos hästen och glömmer bort sin egen kropp
 
Sv: Det svåra vänstervarvet

Precis vad jag tänkte säga också!

Jag har alltid haft problem med vänstervarvet. Svårt att få igenom ställning, svårt att göra skolor, svårt att fatta galopp.. För att inte tala om bytet från höger till vänster galopp! Helt omöjligt. Åt andra hållet, inga problem.

Det visade sig att jag var löjligt sned i ryggen (höger ben nästan 2 cm längre ner än vänster) och hade enorma låsningar i höfterna. Efter ett par behandlingar kunde jag rida i båda varven och byta galopp obehindrat.

Så det kan vara värt att kolla upp ryttaren ibland :D
 
Sv: Det svåra vänstervarvet

Tack, jag brukar rida lite på åttvolt och då blir det bättre men på grund av skadan är jag rädd att nöta för mycket. Sidvärts gör vi också. Ärr väl bara att kämpa på :grin:
 
Sv: Det svåra vänstervarvet

Ja jag går hos kiropraktor som rätar upp mig och han var sådan här redan när jag fick honom och min dressyrtränare hade samma problem men hon kunde ju få bättre ordning på det efter ett tag sedan skadade han sig.
 
Sv: Det svåra vänstervarvet

Precis vad jag tänkte säga också!

Jag har alltid haft problem med vänstervarvet. Svårt att få igenom ställning, svårt att göra skolor, svårt att fatta galopp.. För att inte tala om bytet från höger till vänster galopp! Helt omöjligt. Åt andra hållet, inga problem.

Det visade sig att jag var löjligt sned i ryggen (höger ben nästan 2 cm längre ner än vänster) och hade enorma låsningar i höfterna. Efter ett par behandlingar kunde jag rida i båda varven och byta galopp obehindrat.

Så det kan vara värt att kolla upp ryttaren ibland :D

Jag inser att det är hög tid för mig att boka ett besök hos kiropraktorn. Jag har varit sned i bäckenet tidigare och har svårt för vänstervarvet med min häst. Upplever också att han skjuter mig till vänster. Kanske det är så att mitt vänsterben är längre pga snedheten har återvänt :idea:
 
Sv: Det svåra vänstervarvet

Ja jag fick hjälp av kiropraktor men det kommer tillbaka.... Men det hjälper. Om jag inte går regelbundet kommer jag knappt upp på hästen. Min kiropraktor har verkligen tryckt på att man MÅSTE stretcha efter man ridit :angel:
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 062
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 614
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 340
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp