Detta med kroppstyper

Ramona

Trådstartare
Finns det ingen sida man kan mata in sina mått och så säger den vilken kroppstyp man är?

Jag tycker inte att jag passar in i någon av kroppstyperna, men jag behöver lite ny inspiration för min garderobsutveckling. Jag tänkte att jag skulle utmana mig själv och pröva sånt som jag nödvändigtvis inte själv hade valt, men proffsen säger att jag passar i. Det är bara det att jag inte vet vilken kroppstyp jag är.

Jag har ju en midja så jag är inte helt rak, men jag är inget timglas. Samtidigt är jag ju formig, men där säger proffsen att jag ska undvika kläder som visar mina tjocka lår, men jag har ju inga tjocka lår. Eller har jag det utan att se det själv??

HJÄLP!
 
Oj.
Jag har aldrig tänkt i termer av "kroppstyp". Måste man det? Vet inte om jag någonsin hört den termen, utan bara läst om den i någon veckotidning?

Vad hjälper det att veta "typ"? ser man inte vad som klär - med hjälp av nån skarpögd vän?
 
Finns det ingen sida man kan mata in sina mått och så säger den vilken kroppstyp man är?

Jag tycker inte att jag passar in i någon av kroppstyperna, men jag behöver lite ny inspiration för min garderobsutveckling. Jag tänkte att jag skulle utmana mig själv och pröva sånt som jag nödvändigtvis inte själv hade valt, men proffsen säger att jag passar i. Det är bara det att jag inte vet vilken kroppstyp jag är.

Jag har ju en midja så jag är inte helt rak, men jag är inget timglas. Samtidigt är jag ju formig, men där säger proffsen att jag ska undvika kläder som visar mina tjocka lår, men jag har ju inga tjocka lår. Eller har jag det utan att se det själv??

HJÄLP!

Rak kroppsform betyder inte rak som en spik. Kurvig däremot har ofta fylliga lår.

Själv har jag en rak och kort överkropp (jag har midja, men revbenen är raka) och kurvig och lång nedre kropp, det kan vara lite utmanande :P.

Klä dig i det du tycker är fint på dig, det som får dig att känna dig fin :)! Det syns ju i spegeln :).
 
Rak kroppsform betyder inte rak som en spik. Kurvig däremot har ofta fylliga lår.

Själv har jag en rak och kort överkropp (jag har midja, men revbenen är raka) och kurvig och lång nedre kropp, det kan vara lite utmanande :P.

Klä dig i det du tycker är fint på dig, det som får dig att känna dig fin :)! Det syns ju i spegeln :).
Det du beskriver låter som päronformat, inte kurvigt.
 
Finns det ingen sida man kan mata in sina mått och så säger den vilken kroppstyp man är?

Jag tycker inte att jag passar in i någon av kroppstyperna, men jag behöver lite ny inspiration för min garderobsutveckling. Jag tänkte att jag skulle utmana mig själv och pröva sånt som jag nödvändigtvis inte själv hade valt, men proffsen säger att jag passar i. Det är bara det att jag inte vet vilken kroppstyp jag är.

Jag har ju en midja så jag är inte helt rak, men jag är inget timglas. Samtidigt är jag ju formig, men där säger proffsen att jag ska undvika kläder som visar mina tjocka lår, men jag har ju inga tjocka lår. Eller har jag det utan att se det själv??

HJÄLP!
Logga in på Trinny och Susannas hemsida. De beskriver åtta eller tolv kroppstyper, lite mer att välja på.

Själv drömmer jag om en heldag med duktig stylist som gör om mig och/eller visar sånt som jag inte skulle hitta på egen hand. Målet är att köpa kläder som används istället för att bli hyllvärmare (suck).
 
Jag tycker att det låter fullständigt normalt att inte passa in alls på någon kroppstyp. Kroppstyper är ju ärligt talat bara en social konstruktion som identifierar stereotypa ytterligheter. Hur ofta passar vi in i stereotyperna?

Jämför med en typisk lista över färgmatchning vad gäller ögonsmink. Blå ögon ska passa med gyllene ögonskugga och gröna ska passa med lila. Betyder det att jag, som har heterokroma ögon, då bör måla det gröna med lila och det blåa med guld? Knappast. Betyder det att jag har sett fel och att mina ögon egentligen inte alls är heterokroma, med tanke på att detta inte passar in på någon av de existerande varianterna i färgmatchningslistan? Ännu mindre sannolikt. Listan är helt enkelt en grov förenkling av verklighetens mångfald.

Att "lista ut" sin kroppstyp kan vara precis som att försöka bestämma sig för om det är det gröna ögat som egentligen är blått eller det blåa ögat som egentligen är grönt. Alla passar inte i en konstruerad mall och det är normalt. ;)
 
Nu tror jag ni har missförstått mig helt och hållet. Min överdel är absolut inte kurvig. Den är
bredaxlad, rak och liten byst. Min underdel är väldigt kurvig och ser ut att höra hemma på en kvinna av annan etnicitet än min egen.
 
Klä dig i det du tycker är fint på dig, det som får dig att känna dig fin :)! Det syns ju i spegeln :).
Just nu tycker jag inte att någonting är fint på mig. Känner mig som världens tjockaste och fulaste människa typ.

Och det blir ju inte bättre av att jag testar en massa kläder i affärerna som jag tycker gör att jag ser ännu värre ut än vad jag egentligen gör. Jag vill ha lite tips på vägen så att jag hittar lite mer rätt.
 
Hittade du nån form som passade din kropp i vildros länk?

Annars ett tips som i princip alla ser bra ut i: kostym. Det vill säga kavaj med byxor lr kjol. Det är dock superduperviktigt att det är rätt storlek, och att design matchar kroppsform. Jag ser ex inte bra ut i en normallång rak kavaj, däremot kan en lång rak bli ett kul statement.

Till vardags kan kavajen användas istället för långärmat/jacka :-). Jeans och T-shirt under.

Suit up ;-).

Ett till tips är att börja med jeansen. Gå in på Levis eller JC, haffa en personal och säg att du behöver hjälp att hitta ett par jeans du ser bra ut i. Dom hjälper dig hitta rätt storlek och stil och är jätteduktiga.
 
Har du råd med en personal shopper? Jag har inte det, just nu i alla fall, men det vore en dröm. NK och Åhléns har.
 
Jag har tänkt flera gånger att gå till en personal shopper, men just nu spenderar jag så mycket på min PT och min kropp att jag inte riktigt har råd att handla för en massa tusen kronor. Går man till en personal shopper måste man ju liksom handla på sig en garderob också, annars är det ju helt waste:at att betala så mycket.

Jag har en av mina bästa vänner som är frisör som hjälper mig en hel del, men jag är betydligt stelare i min stil än vad hon är och visst är det jättebra att hon utmanar mig att testa lite mer rockigt, men jag vill ändå använda mina Gant-skjortor ibland. ;) Jag byter gärna stil och ser helt annorlunda ut när jag är ute och klubbar än vad jag gör när jag fikar med kompisar eller vad som. Jag kan klä upp mig och jag är inte rädd för kläder.

Men så sitter jag och tittar en massa på Trinny och Susannah och känner att jag verkligen borde göra någonting jag med! Men det är väl en del i den allmänna livskrisen jag har just nu kanske?!
 
Annars ett tips som i princip alla ser bra ut i: kostym.
Jag älskar kostym!! Men nu ser mitt liv inte riktigt ut så att jag har någonstans att ha kostym till. Jag har uniform på jobbet och på fritiden gör jag inte riktigt sådana aktiviteter att jag känner att en kostym passar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 334
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 788
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 462
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 923
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp