Bukefalos 28 år!

detta med lastning alltså..

Elinochsurviver

Trådstartare
Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just utetävlingar denna hösten, och enbart tävlat hemma, och den senaste var i Maj någon gång. Och nu till det som jag blir lite osäker på var gång.
Min häst är en welsh-cob valack på 13 år, ursnäll men lite mesig emellanåt. (:D) Han får sällan för sig att hitta på saker för att vara dum/retsam eller osv, utan han är bara lite rädd om sig (prasslande och stora saker som rör sig och låter i allmänhet.)

Och lastningen har jag alltid undrat lite över när det gäller honom. Varje gång när vi ska lasta så sätter jag på honom sakerna och går lite så han får gå in sig i skydden. Och sedan när vi går mot transporten så tvärnitar han och börjar backa. Och då kan jag inte göra mycket är att vänta ut honom tills han stannar och ta ny sats mot ett annat håll, för att sedan vika av mot transporten igen. Kommer närmre och där kan vi stå och vela ett bra tag. Han går på två steg, backar. Går framåt, går åt sidan. Går på tre steg. Ja, ni fattar. Med hjälp utav linor så går han på och väl på så börjar han tugga på sitt ensilage, lite misstänksam men absolut inte livrädd. Och sedan när vi åker så står han snällt och enbart trampar lite när vi står still. När vi lastar ut så bår han snällt av, ingen panik här inte heller.

Jag förstår inte. Ska kolla om möjlighet för lastträning finns för känner att jag skulle behöva lite hjälp då jag verkligen inte vill tvinga in honom på detta viset och inte heller vara så beroende utav andra (då det säkert kommer komma en gång som jag har en tidigt start och gud vet vad jag gör då?). Men tänkte kolla om det var någon som upplevt samma eller har några ideér kring vad jag kan göra, för nu blir det enbart fokus på lastningen när vi ska ut och tävla och det är svårt att se själva tävlingen som kul, fastän vi båda älskar det. :confused:
 
lastträning med någon duktig är alltid bra, är ju alltid så att man antingen nöjer sig med att hästen bara går att få in eller så tar man tu med det ordentligt. och verkligen tränar det med en tränare som man har förtroende för.
är inget ovanligt med hästar som velar och backar på väg till transporten för att sen gå rakt in så fort de går på rampen.
med träning så kan ni nog få en bra rutin för lastningen där hästen blir trygg i det :).
 
Min häst är likadan, backar och stannar. Tanken är att vi ska öva mycket när jag får hem min transport igen.
@Elinochsurviver har du möjlighet att öva utöver att du ska åka iväg? Det är nog bara ett plus i kanten om du kan ta hjälp av någon kunnig, har själv funderat på det, då målet är att kunna lasta själv.
För jag tycker det är lite jobbigt att alltid vara beroende av andra när jag ska åka iväg, inte alltid andra kan och då får jag stanna hemma. Hoppas det löser sig för både dig och mig under året. :)
 
Och sedan när vi går mot transporten så tvärnitar han och börjar backa. Och då kan jag inte göra mycket är att vänta ut honom tills han stannar
Tyvärr tror jag att du tänker fel här. Du kan göra en massa andra saker än att vänta på honom.Du kan till exempel be honom backa tills han inte vill mer, och då backa lite till. Du kan vända honom och be honom gå åt ena eller andra håller istället för att backa.

Jag tycker att du ska ta hjälp med lastträningen. Det kan fungera att vänta ut vissa hästar som inte vill gå fram, men i andra fall kan det vara bättre att göra något annat. När jag lasttränar mina hästar har jag i början inte som mål att de ska gå in i transporten, utan att de ska gå fram åt det håll jag har bestämt, så långt som jag ber dem, sedan bygger jag vidare från det.

Att lastträna är dessutom en perfekt sysselsättning när man inte ska åka nånstans, varför inte under vintervilan?
 
Jag funderar lite över vad det är du klär på honom innan du lastar och om det verkligen behövs. Det blir varmt med benskydd och täcke i transporten och många hästar ogillar det. Så det kan bli bättre utan.
Men det kan också vara du och det sätt du beter dig inför lastningen som gör hästen osäker. Ditt kroppsspråk blir annorlunda för att du vet att det kan bli problem med lastningen. Så mycket lastträning är inte så mycket för hästen som för ägaren.
 
Se till att du kan kontrollera fötterna på hästen. Det är hela kontrollen som är grunden .
Att hästen när den väl är på inte gör /reagerar ngt alls är inget märkligt . Hästar tänker inte i samma banor som människor så att gå på transporten och stå i den är inte alls samma "situation" ur hästens perspektiv . De är två ganska separata delar . Kort summerat ( lite snabbt) .
 
Min kunde prova att backa ibland när jag fick henne, men då det är strängt förbjudet att backa om jag inte bett om det så blir korrigeringen att backa vidare, i raskt tempo och längre än hon skulle valt själv.
Jag kunde låta henne stå still ett tag om hon stannade, men jag vill att hon tänker framåt och inte bakåt.

I dag kliver hon bara på, gärna med lite fart :rofl:

Jag har lasttränat mycket. Lät transporten stå framme i somras så att jag kunde lasta henne 2-3 ggr ett par gånger i veckan, (passade på när någon i stallet hade 5-10 min över och kunde stänga bommen) Jag lasttränar nästa vecka igen, för att ha gjort det innan säsongen börjar. Funderar på om jag skall ta transporten till ridhuset :D 600m.

Målet är att lasta själv. I nuläget kan hon "testa" att backa bakåt efter en stund och jag är rädd att jag inte hinner bak för att stänga bommen. Alternativ 2 är att hon får gå på själv, vilket känns lite läskigt att prova då jag måste "börja om från början" om vi får en dålig lastupplevelse.

Jag hade tagit hjälp! Så himla värt pengarna :)
 
Min grundinställning är att hästen måste lyda. Går den inte på transporten lyder den dig inte. Så enkelt och så svårt. När hästen känner att den får välja, väljer den att inte lyda.

Träna i andra situationer. Träna att kunna skicka hästen före dig, den ska förstå detta. När den förstår kan du skicka in den i transporten och stå kvar utanför själv. Om den lyder.

Träna lydnad. Det är det första jag gör när jag kommer ut och lasttränar människor. Hästar behöver oftast inte lasttränas. Jag kontrollerar att hästen lyder framåt, bakåt, åt sidan. Att den förstår att och vad det blir för konsekvenser av att inte lyda. Vi måste vara överens om att det jag säger gäller, innan vi tar med transporten i ekvationen.

Väl vid transporten får hästen stå still. Men den får inte backa eller gå åt sidan. När vi stått still tillräckligt länge (varierar från häst till häst när den är avslappna), börjar jag med en retning som irriterar hästen (varierar också vad). Hästen ska sedan förstå att retningen slutar när den går på transporten/visar avsikt att gå på transporten. Till slut väljer ALLA hästar att gå på transporten.
 
Min grundinställning är att hästen måste lyda. Går den inte på transporten lyder den dig inte. Så enkelt och så svårt. När hästen känner att den får välja, väljer den att inte lyda.

Träna i andra situationer. Träna att kunna skicka hästen före dig, den ska förstå detta. När den förstår kan du skicka in den i transporten och stå kvar utanför själv. Om den lyder.

Träna lydnad. Det är det första jag gör när jag kommer ut och lasttränar människor. Hästar behöver oftast inte lasttränas. Jag kontrollerar att hästen lyder framåt, bakåt, åt sidan. Att den förstår att och vad det blir för konsekvenser av att inte lyda. Vi måste vara överens om att det jag säger gäller, innan vi tar med transporten i ekvationen.

Väl vid transporten får hästen stå still. Men den får inte backa eller gå åt sidan. När vi stått still tillräckligt länge (varierar från häst till häst när den är avslappna), börjar jag med en retning som irriterar hästen (varierar också vad). Hästen ska sedan förstå att retningen slutar när den går på transporten/visar avsikt att gå på transporten. Till slut väljer ALLA hästar att gå på transporten.

Klokt svar! :up:


-----------------
Upplever ofta att människan blir ganska otydlig och ibland blir alltför osäker och passiv vid lastning (även om man inte är det annars) och erbjuder mängder av tillfällen för hästen att missförstå vad som förväntas.

Man blir avvaktande och för försiktig istället gör att ha en tydlig röd linje om att in är ok, bakåt och åt sidan är det inte. Och vara konsekvent och tydlig där utan attbli stressad.
Sen får man självklart ge hästen den tid den behöver men det betyder inte att man blir okonsekvent och otydlig.
-----------
 
Jag har många gånger köpt hästar som säljaren sagt är svåra att lasta och det har dom varit när vi har hämtat dom.
Men vi har många hästar och håller på med avel, vilket medför att i perioder kör vi hästar hit och dit dagligen. För min del har det inneburit att jag inte kommer ihåg vem som inte går att lasta o s v. Jag tar den häst som ska åka och går upp i släp eller lastbil och hästen följer med.
Det först efteråt som jag kommit på att javisst det var ju den som inte gick att lasta. Så väldigt mycket ligger hos människan som ska lasta.
Jo det finns hästar som är svåra och som inte heller blir bättre med träning, men det är undantaget som bekräftar regeln. Får hästen bara en lugn och fin resa så att själva åkandet inte upplevs som obehagligt är de allra flesta hästar lätta att lasta med lite träning.
 
Har också besvärliga hästar att lasta.
Köpte en repgrimma att ha på när vi lasttränar. Funka jättebra. MIna e/va såna som backar när det blir obehagligt med repgrimma blir man lite starkare men ändå på ett vettigt sätt. Tycker jag.
Har provat alla de sorter av lastträning men sen fick jag tips om att sätta släpet på ridbanan å träna.

Provade detta och funka super!
Då kunde jag träna hästen med ex tömkörning, när vi tog en liten paus från det så gick vi in i släpet för där fanns det en massa godis, kraftfoder, och man fick vila. Nu går mina hästar på ensamma och jag står vid rampen. Nästa grej är att träna på att stänga bommen. Men nu blev det vinter....
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 217
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 659
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 695
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp