canine

Trådstartare
Hejsan. Jag har börjat bli en ko nörd och hittade för ett par år sedan en ras som heter Dexterko, små små svarta kor som jag absolut kommer försöka ha i framtiden :love:

Därför undrar jag om det finns någon här på buke som har ett par Dexterkor? de är ju ganska ovanliga tror jag men hade varit roligt att få se lite bilder och bara diskutera om dessa söta kor :)
 
Jag har träffat två, en tjur och en ko (en på kliniken i skolan och en på en gård). De var inte så trevliga utan var rätt aggressiva. Väldigt söta dock.
 
Jag har träffat två, en tjur och en ko (en på kliniken i skolan och en på en gård). De var inte så trevliga utan var rätt aggressiva. Väldigt söta dock.

Oj ja, den tjuriga tjuren glömmer man inte :D! Snorunge var vad han var!

@canine och @skogaliten:

Min egen lilla empiriska undersökning har visat att majoriteten av dexterdjuren är små på jorden, men jäkligt stora i orden (läs: aggressiva!). Det statistiska grundlaget är dock ganska liten, har mött ett fåtal i jobbet (veterinär), samt tjurskallen som @Ainon nämner ;).
 
Jaha oj det var ju lite överraskande, men kul att ni delar med er :) det jag läst har det bara skrivits att de är trevliga att ha att göra med och enkla ^^ Undra hur mycket det kan ha med att de är små och därför blir lite egna som shettisar? tänker att stora kor kanske inte kommer iväg med lika mycket i sitt beteende som små kor gör? en egen lite tanke ;)
 
Jag har hört att de har stor integritet och inte är några gosedjur (synd för jag älskar gosedjur!)
 
Kom förövrigt på en kommentar jag fick av en veterinär som var på gården jag jobbade, när en annan nämnde att jag ju ville ha dexterkor. Ett "nej" kom det från honom då hehe :p kanske så att han träffat på någon mindre trevlig dexter också :laugh:
 
Den erfarenhet jag har av kor och då främsta Charolaise och SRB är att dom största kossorna är dom snällaste och vänligaste och dom mindre gärna muckar. Sen att det är individuellt är en annan femma men generellt så. Om jag själv skulle ha hushållskor skulle det vara antingen fjällnära eller blandras av Hereford-SRB för dom är helt underbart snälla och lättlärda och sparkar inte. Dessutom hänger dom gärna med om man busar lite och busar gärna tillbaks,,,,,fast snällt. :)
 
Jag glömde ju nämna Jerseykor, dom vill man snarast att dom flyttar in i huset istället för att vara i ladugården. :love:
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 583
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 757
Senast: Myrten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 335
Senast: Whoever
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 000
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp