Bukefalos 28 år!

"Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

I

Ingunn

Jag hamnade i en liten diskussion här om dagen efter att en människa tittade på min häst med värmekamera. Denna påstod att det var något fel på min hästs framben då kameran visade en temperaturskillnad på 15 grader mellan ytan på det ena frambenet och det andra. Jag vet inte vad denna person har för kompetens, och tar det hela med många nypor salt. Min häst arbetar som lektionshäst, och har inte visat minsta antydan till hälta på lång tid. Han känns jämn att rida, och jag brukar känna när något är på tok.

Vad är orskaken till temperaturskillnaden tror ni?
Och kan det finnas anledning att kolla upp vad människan med värmekameran har för avsikter med att gå runt i stallet och kolla hästar?
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Jag hamnade i en liten diskussion här om dagen efter att en människa tittade på min häst med värmekamera. Denna påstod att det var något fel på min hästs framben då kameran visade en temperaturskillnad på 15 grader mellan ytan på det ena frambenet och det andra. Jag vet inte vad denna person har för kompetens, och tar det hela med många nypor salt. Min häst arbetar som lektionshäst, och har inte visat minsta antydan till hälta på lång tid. Han känns jämn att rida, och jag brukar känna när något är på tok.

Vad är orskaken till temperaturskillnaden tror ni?
Och kan det finnas anledning att kolla upp vad människan med värmekameran har för avsikter med att gå runt i stallet och kolla hästar?
Kanske hästen sparkade med frambenet i väggen strax innan den kollades med värmekameran?:angel:
En sån där värmekamera kan nog i fel händer missbrukas och användas fel,rätt använd kan den kanske ge små ledtrådar,men ställa diagnoser?:confused:
Diagnoser skall bara veterinärer göra.:smirk:
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Jag undrar varför denna person tillkallades för en sådan undersökning?
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

En temperaturskillnad på 15 grader låter otroligt mycket.
Kan det stämma?
Jag är ganska skeptisk mot värmekamerans användbarhet som diagnosinstrument om man inte har möjlighet att ta bilder under en längre period. Och före och efter arbete osv.
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

HeJ!

Kan häst ha stått med ena benet i solen, eller i drag och därför värmt upp/kylt ner det?

Värmekameror påverkas ju av sånt..

/ lavinia
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Vad jag vet tillkallades han inte, utan han gick runt och kollade på hästarna på eget initiativ. Kanske han funderar på en ny affärsrörelse?

Hästägare är ofta alldeles för villiga att acceptera att lägga ut en massa pengar i onödan bara för att få "veta" att deras häst mår bra, eller för att "bota" åkommer som kanske inte ens existerar. Jag blir uppriktigt upprörd över hur lätt det är att utnyttja detta. Värmekameror börjar bli förhållandevis billiga i inköp, och det finns en risk att detta blir nästa "kvacksalver"grej, tror jag.
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Det är det redan.
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Hovslagare: Har hört påstående om att hästar växlar blodcirkulationen från ena benet till det andra med jämna intervall, alltså är det helt naturligt att yttemperaturen varierar. Vet du om detta stämmer?

Annars har ni andra många bra förklaringar tycker jag. Tack så mycket alla som svarade!
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Vad jag vet tillkallades han inte, utan han gick runt och kollade på hästarna på eget initiativ. Kanske han funderar på en ny affärsrörelse?

Antagligen:D

En del försöker med allt möjligt bara för att kunna tjäna pengar
Själv har jag aldrig hört talas om det, men de kommer ju på nya metoder hela tiden bra eller dåligt? :confused: :D ;)
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Jag hamnade i en liten diskussion här om dagen efter att en människa tittade på min häst med värmekamera. Denna påstod att det var något fel på min hästs framben då kameran visade en temperaturskillnad på 15 grader mellan ytan på det ena frambenet och det andra. Jag vet inte vad denna person har för kompetens, och tar det hela med många nypor salt. Min häst arbetar som lektionshäst, och har inte visat minsta antydan till hälta på lång tid. Han känns jämn att rida, och jag brukar känna när något är på tok.

Vad är orskaken till temperaturskillnaden tror ni?
Och kan det finnas anledning att kolla upp vad människan med värmekameran har för avsikter med att gå runt i stallet och kolla hästar?

15 grader?? :eek: Ähum... KAN det verkligen skilja så mycket på yttemperaturen :eek: Några grader kan jag tänka mig... men 15? Nä... :p låter knepigt...

Det är ju alltid ett problem när den som ställer diagnosen är den som tjänar på att hästen (eller människan för den delen) är sjuk... :devil: Intressekonflikt... :crazy:
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Japp det stämmer bra det.
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Jag skriver just nu examensarbete om termografi (utbildar mig till equiterapeut). För att termografi ska vara ett användbart hjälpmedel krävs det att den som termograferar har ett gediget kunnande om hästens anatomi och fysiologi. Finns många seriösa som samarbetar med veterinärer och så men säkerligen också dom som kanske normalt sett bara termograferar för ex. industri och inte har någon koll på hästar. Om du har bilderna så kan du ju ta kontakt med en veterinär och be den titta på bilderna. Annars, fråga ut personen som termograferade. Har han nån utbildning? osv.

Mvh Johanna :)
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

*KL*

Jag hade gärna undersökt K med termografi, MEN.. Det är åt helvete för många felkällor för att jag ska lägga ett enda öre på att göra det i stallmiljö. Hästen får inte vara klippt t ex, det får inte skina in sol i stallet, det får inte vara drag, hästen ska ha varit lugn och vilat innan undersökningen, inte haft täcke på sig, etc etc. det är så OTROLIGT många saker som kan ge falska svar, att det känns som om det är bortkastade pengar om det inte görs i en ABSOLUT kontrollerad miljö, där hästen är lugn och avslappnad, och där yttertemperaturen är anpassad etc.
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Ja, allt sånt är jätteviktigt för att få tillförlitliga bilder. Jag tror dock att termografi rätt använt är ett väldigt värdefullt hjälpmedel vid diagnosställning så väl som vid rehabilitering (för att se om skadan läker som förväntat).
Man rekommenderar att hästen en timme innan termografering ska ha stått i ett rum/stall som är fritt från drag, inga element, utan täcke och lindor samt att man låtr bli att röra vid hästen onödigt mkt.
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Personligen skulle jag fundera på att polisanmäla en person som gick in i stallet och hanterade min häst utan mitt tillstånd. Men om du kanske blivit tillfrågad och accepterat undersökningen så får du väl ta resultaten för vad de är, en okänd persons åsikt om din häst. En apparat är aldrig bättre än händerna som håller den och huvudet de tillhör. Om du inte vet någonting om huvudet och händerna är apparatens mätvärden helt omöjliga att tolka.
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Ja, allt sånt är jätteviktigt för att få tillförlitliga bilder. Jag tror dock att termografi rätt använt är ett väldigt värdefullt hjälpmedel vid diagnosställning så väl som vid rehabilitering (för att se om skadan läker som förväntat).
Man rekommenderar att hästen en timme innan termografering ska ha stått i ett rum/stall som är fritt från drag, inga element, utan täcke och lindor samt att man låtr bli att röra vid hästen onödigt mkt.


Mm, och just därför känns det som att det är just bortkastade pengar att göra det i stallmiljö.

Men den information jag fått är att det är en felkälla om hästen är klippt med, både om den är 'allmänt klippt' och om den t ex är rakat för injektion eller liknande, dvs bara en liten fläck?
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

jag hade blivit helt ............:devil: :devil: :devil: om någon kvacksalvare hade fottat min häst med någon typ av kamera.
en värmekamera påvisar inte skador eller inflamationer utan bara temperaturskillnader, å det är inte samma sak!!

om en häst står å kliar sig på benet så uppstår friktion = värme.... =värme skillnad

ofta visar värmekamer vart ett täcke eller en vojlock skaver... då den just vistar yttre temperatur skillnader.

om du inte känner att hästen är ofräsh så behöver du ju inte åka till vet. för det är ju ändå vet. som diagnostiserar skador!!

tala om för stallägaren att du inte accepterar att främmande männskor undersöker din häst!!!
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Hästen behöver bara vila på ett av sina ben för att få mer värme i det benet.
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

KL
Handlar det om sådana stora skillnader i temperatur så borde det väl duga med det gamla hedeliga "känna på benen"
Om den skulle ha en sådan värme i ena benet så skulle du nog ha känt skillnaden om du visiterade benen med handen.

Jag tror att man lägger lite väl stor vikt vid apparater. En känslig hand och rutinmässig koll kan upptäcka små problem i tid!
Eller är det något annat man kan hitta med den där apparaten?:confused:
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Jag har kollat min hast med varmekamera nar han var halt, hon kom och behandlade med nagon stralgrej (minns inte vad det hette) ett par ganger. Men hasten blev inte battre. Han stod i flera veckor, sa till slut bestamde vi att aka till klinik. Da visade det sig att haltan inte alls satt i benet som hon sagt, utan i hoven. Hasten hade en hovbold som var pa vag att krypa upp i benet och dessutom antydan till hovbensrotation pa alla benen.
Jag ar glad att vi inte lyssnade pa "kameradamen" mer, da hade ajg kanske inte haft nagon hast kvar..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp