Bukefalos 28 år!

"Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

I

Ingunn

Jag hamnade i en liten diskussion här om dagen efter att en människa tittade på min häst med värmekamera. Denna påstod att det var något fel på min hästs framben då kameran visade en temperaturskillnad på 15 grader mellan ytan på det ena frambenet och det andra. Jag vet inte vad denna person har för kompetens, och tar det hela med många nypor salt. Min häst arbetar som lektionshäst, och har inte visat minsta antydan till hälta på lång tid. Han känns jämn att rida, och jag brukar känna när något är på tok.

Vad är orskaken till temperaturskillnaden tror ni?
Och kan det finnas anledning att kolla upp vad människan med värmekameran har för avsikter med att gå runt i stallet och kolla hästar?
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Jag hamnade i en liten diskussion här om dagen efter att en människa tittade på min häst med värmekamera. Denna påstod att det var något fel på min hästs framben då kameran visade en temperaturskillnad på 15 grader mellan ytan på det ena frambenet och det andra. Jag vet inte vad denna person har för kompetens, och tar det hela med många nypor salt. Min häst arbetar som lektionshäst, och har inte visat minsta antydan till hälta på lång tid. Han känns jämn att rida, och jag brukar känna när något är på tok.

Vad är orskaken till temperaturskillnaden tror ni?
Och kan det finnas anledning att kolla upp vad människan med värmekameran har för avsikter med att gå runt i stallet och kolla hästar?
Kanske hästen sparkade med frambenet i väggen strax innan den kollades med värmekameran?:angel:
En sån där värmekamera kan nog i fel händer missbrukas och användas fel,rätt använd kan den kanske ge små ledtrådar,men ställa diagnoser?:confused:
Diagnoser skall bara veterinärer göra.:smirk:
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera

Jag undrar varför denna person tillkallades för en sådan undersökning?
 
Sv: "Diagnos" på frisk (?) häst mha värmekamera