Distans Träning

KasperTim

Trådstartare
Hej!
Kommer få hem en liten arab valack på 5 år och undrar nu hur NI tränar upp era distans kusar.
Jag undrar även om min planering kan vara bra eller dålig?

Tänkte köra 5 dagar i veckan..
Skritt, trav och galopp
Tömkörning, longering, dressyr, möjligen kanske lite hoppning ( ej min starka sida)

Skrittpass på varierande underlag 1 dag i veckan då 2-2.5 timme
Travpass 2 dagar i veckan ca 1.2 mil
galopp och travintervaller 1 dag i veckan ca 1 mil
1 dag i veckan med dressyr,longering, tömkörning alt hoppning.
Låter detta dumt?
För mycket?
Annars något tips på annat?
Grunden ligger väl i långa långsamma travpass?
Jag har så svårt att lägga upp ett schema men vill man ha en distanshäst så är det kanske en fördel om man börjar från grunden, ist för att rida som man känner för just den dagen eller har jag fel?
Tar emot ALLA tips och råd!
Funderar även på vilket sadel som kan passa en arab med väldigt kort rygg?

Tack för svar!
 
Sv: Distans Träning

När jag började med min gamling (16 år sedan) så var det långa långsamma travpass som gällde. Men tiderna förändras.
Nu är det timmar av skritt med inslag av galopp.

Ang sadel så hur ser hästen ut i ryggen? Rak/svängd, bred/smal, hög manke/låg manke? Vad vill DU ha? Engelsk, bladsadel eller bomlös.
// Linda
 
Sv: Distans Träning

Hej!
Tack för svaret!

Jag funderade på en Hector bladsadel.
Hästen är ganska bred över ryggen men rak. han har inte direkt någon manke mer som en ponny rygg.
 
Sv: Distans Träning

Hur har hästen tränats innan den kommer till dig?
Den måste vara rejält igång om den ska tåla ditt förslag.
Utgå från att den är lite mindre tränad än säljaren uppger.
Om du utgår från en lite för låg nivå förlorar du några månader i träning om du gör tvärtom riskerar du att förlora ett år.
L
 
Sv: Distans Träning

Vad jag tycker är BRA är att du berättar om ditt förslag på upplägg och att du själv har tänkt igenom vad du tror passar, men för att en tränare (ifall du kontaktar en sådan) ska kunna korrigera ditt upplägg måste man veta mer om hur hästen är tränad innan dvs senaste 2 åren? Är den inriden sent som 4 åring eller har den tävlat sedan den var 3 i galopp och är i full galoppkondition.? Av största vikt för att du ska få rätt hjälp är att du pratar med en distanstränare och ger honom/henne information om hästen och helst att tränaren får träffa er.
 
Sv: Distans Träning

Okej då blir det ingen hector. Vilken sadel passar då ? skulle en Podium passa?
Hästen i sig har varit tränad till distans sen den var 3 år så grunden är lagd. enligt ägaren, sen har den aldrig gjort några galoppintervaller och är under sitt 5 åriga år mest dressyr tränad. Hur skulle ni lägga upp träningen?
Jag menar som sagt jag förlorar ju hellre några månader än ett helt år, då jag inte har brottomt ut på tävlingsbanorna utan vill ha en häst som håller i många många år.
 
Sv: Distans Träning

Som i alla tävlingsgrenar vill tränare ha betalt för att lägga upp ett individuellt träningsprogram för en häst. Allmänna råd kanske du kan få av intresserade här men de kan du även läsa dig i träningslitteratur tex Stillings träningslära.

Kontakta en distanstränare är mitt råd!
 
Sv: Distans Träning

hej!

Tips om sadel. Kolla upp Star Trekk sadlarna. jag använder mig av en ST comfort shorty, passar araber med väldigt kort rygg som min har. Har själv haft en podium sadel och den var väldigt bra, fördelade trycket fint men den var väldigt mycket för lång för min arab. :laugh:

Lycka till!
 
Sv: Distans Träning

Funderar på Apaloosa Trekker Land sadlarna? Men då kanske det inte är så bra om hästen har för kort rygg?
Provade en hector den låg bajs rent ut sagt, ska prova och försökta få tag på en star trekk comfort shorty och kolla om den passar.
Tack för alla tips!
Men vill gärna ha mer tips om sadlar och om TRÄNINGEN!
Jag vill ju att hästen ska hålla i många år!
Viktiga saker att tänka på?
:D
 
Sv: Distans Träning

Jag tar och dammar av den här gamla tråden då jag börjar få rejäl noja över min och Valles träning inför vår första femmilare på Göinge.
HUR i hellskotta ska jag veta om vi är redo?

Jag köpte min travarvalack i november 2012. Då var han i full tävlingskondition och kom direkt från travbanan.
Första månaden höll jag mest på med markarbete. Lät hästen bo in sig hos oss och fick ta det väldigt lugnt.
Sedan januari så har jag ridit i stort sett varannan dag. Någon veckas vila här och var pga väglag och bristande ork från min sida.
Jag har inte haft något träningsschema.
I stort sett så har jag ridit mest skrittrundor uppåt 1,5 mil (inte hittat någon längre vettig runda) och intervall/uthållighetsträning.

Jag förstår att det är en jättesvår fråga att svara på. Vill väl mest bolla mina funderingar med någon.
Efter 1,5 mil med mestadels trav så känns han fortfarande fräsch.
Så, är vi helt ute och cyklar?
 
Sv: Distans Träning

Du är säkert inte ute och cyklar. Din häst har säkert kondition att gå 5 mil, men allt beror ju på vilket tempo du tänker hålla. Rid första slingan lugnt och öka på lite på den andra, om allt känns bra. Lycka till!
 
Sv: Distans Träning

Tack! Jag letar gamla trådar och försöker pumpa mig med så mycket info och tips som möjligt.
Man kanske rent av ska kontakta en tränare och be hen lägga upp ett schema för oss som vi kan starta med nu efter Göinge.
Någon av er som använt sig av tränare? Var det prisvärt?

Jag vill så gärna få bekräftele på att träningen är bra redan nu men förstår att jag kommer få veta säkert först om tre v...
Det är väl tävlingsnerverna som spökar för mig! O_o
 
Sv: Distans Träning

Jag tycker det låter som att din häst är väl tränad för en 5-mil.
Möjligen att jag är lite rädd för att det du kallar intervallträning kanske gör din häst lite kokt i huvudet, och stressar sig till hög puls i grinden?
Men han kanske inte är den typen?
 
Sv: Distans Träning

Tack för svaret! Jag uppskattar alla tips :)
Hmm, det kan du ha rätt i! Han blir faktiskt laddad av intervallerna men så fort man saktar av till skritt eller hoppar av så åker huvudet ner och han lugnar ner sig snabbt.
Vore det vettigare att rida längre och lugnare travintervaller kanske? Spelar det någon roll vad man har för travhastighet? Valle har ju så stora kliv så det tenderar att gå rätt snabbt i traven.
Det känns ju som om lägre hastighet är mer energisnålt men om vi ska bråka om tempot halva ritten så blir det helt plötsligt energikrävande istället. Några tankar om det?
 
Sv: Distans Träning

Avslappnad trav på rakt spår är vad som gäller. Och hur fort de kan trava avslappnat är individuellt.
Vilken typ av intervaller rider du?
Min valack blir djävulskt het av att gå snabba galoppintervaller. Men 1-2 pass på 4-500 meter i fullt galopptempo klarar han, och det räcker utmärkt för att göra galna upplopp, och ändå hinna få ner pulsen. :D
Detta gör jag 1 vecka innan jag tänker tävla för att tävla.
 
Sv: Distans Träning

Aha då förstår jag. Jag var och kikade på Vedema igår och allt såg så himla lätt ut! Sådär lugna och sansade gångarter har inte vi fått till ännu. Men träning ger färdighet! Förhoppningsvis :)
Jadu, hur gör vi egentligen..
Det beror nog på omständigheterna men ibland (någon gång varannan v eller mer sällan) så släpper jag på honom för fullt och låter honom dåna på -i en travartrav som heter duga.
Saktar av när vägen sluttar nedåt :D nej men det blir nog ca 300 meter innan jag saktar av. Skrittar tills han har hämtat andan och kör på ett par gånger till. Han blir väl kanske inte så anfådd av detta men jag tycker att det är så härligt att hans gnista har kommit tillbaka! Han har börjat få en sådan power i jämförelse med när jag fick hem honom och då är det kanske mer för hans skull än träningen som han får trava på i fullt ös.

Idag ska jag däremot ut och öva på en lugn-och-sansad-travar-trav. Han blir ju aldrig trött nu förtiden så jag får se när jag kommer hem. Han kanske behöver en riktigt lång runda så han lär sig att tagga ner? Skritt och trav är som två olika hästar!
Ojdå, blev ett långt svar!
 
Sv: Distans Träning

kommer hästen direkt från travbanan ska den nog klara av en 5 milare, en travare har grym kondis.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 140
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 530
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Först vill jag bara tillägga att vetrinär är boka och inkopplad i ärendet( ska dit på fredag) men vill kolla lite vad ni tror...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Sirap
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 532
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp