Bukefalos 28 år!

Distans!!!

T

toddy

Hur mycket måste man kunna för att få tävla i distansritt??
 
Du måste ha tagit grönt kort så att du kan lösa licens. I övrigt får man den information man behöver via ryttarmedelande och/eller på tävlingsplatsen innan start.
Jag var med som hinknisse åt en kompis några ggr innan jag kom på att jag osså skulle börja tävla. Tycker det var bra att ha varit med, lärde mig mkt om distansritt o hur det fungerar då. :)
 
Förstår jag dig rätt om jag tror att du undrar hur mycket du måste kunna som ryttare?
I sådant fall så svarar jag: du skall kunna hantera din häst i "alla" situationer och gångarter och bland många andra hästar som kan vara stökiga.
 
Tillägg till Fodongs inlägg. Min bedömning är att en distansryttare snarare måste vara en medveten ryttare än en skicklig i betydelsen kunna utföra komplicerade krumulurer och hoppa höga hinder. Det handlar mer om hästmannaskap än ridning

Det Fodong skrev är grunden. Dessutom är det viktigt att vara noga och t.ex. inte slarva med att byta sittben och galopp (Detta kan nybörjare göra lika bra som de som ridit i 100 år). Det gäller också att lära sig rida på olika underlag och i skiftande terräng - t.ex. inte trava i skoslukande gegga eller rida för fort i nedförslutor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Katarina Mungsgård red sin första tävling i distansritt för nästan precis 20 år sedan. Nu vill hon föra sporten mot en rak, öppen och...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
357
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
33
· Visningar
1 319
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp