Bukefalos 28 år!

Ditt bästa barndomsminne

Min familj brukade ofta åka till skogen för att plocka bär och svamp. En bit in i skogen fanns ett stort äppelträd mitt bland alla granar och tallar. Trädet var så gammalt att det var ihåligt. Pappa sa att det var ett magiskt träd och om man vågade sticka in handen i hålet skulle man hitta något.

Jag var lite rädd men tordes ändå - och där fanns karameller. Varje gång vi kom till trädet fanns där karameller. Det var som Pippis sockerdricksträd fast med godis.

Jag vet än idag inte hur karamellerna kom dit, för pappa gick inte i förväg utan vi gick alla tillsammans dit. Han kanske åkte dit dagen innan. Eller så var det ett riktigt karamellträd.
 
Alla eftermiddagar när jag kom hem från skolan och sprang över till min låtsasmormor som bodde några hus bort från vårt. Jag älskade att vara där, vi löste korsord, gick ut med hennes lilla pudel, ritade, lagade mat, var ute i henens trädgård eller ut i skogen o plockade svamp. Ibland gick vi upp på hennes övervåning och jag fick kolla på alla saker hon hade där. Minns speciellt hennes uppstoppade berguv som jag tyckte var väldigt häftig men också alla hennes små prydnadssaker. Det var alltid ett äventyr där :heart
 
Min familj brukade ofta åka till skogen för att plocka bär och svamp. En bit in i skogen fanns ett stort äppelträd mitt bland alla granar och tallar. Trädet var så gammalt att det var ihåligt. Pappa sa att det var ett magiskt träd och om man vågade sticka in handen i hålet skulle man hitta något.

Jag var lite rädd men tordes ändå - och där fanns karameller. Varje gång vi kom till trädet fanns där karameller. Det var som Pippis sockerdricksträd fast med godis.

Jag vet än idag inte hur karamellerna kom dit, för pappa gick inte i förväg utan vi gick alla tillsammans dit. Han kanske åkte dit dagen innan. Eller så var det ett riktigt karamellträd.

Jag tror det var ett karamellträd :love:
 
Allt prat om pappor får mig att minnas - min pappa var en fantastisk sagoberättare! :love: Mamma var bäst på att LÄSA sagor (pappa hade liksom inte samma inlevelse och kunde inte göra olika röster lika bra som mamma) så kvällarna började alltid med att mamma läste för oss i soffan. Sen gick vi till sängs och då var det pappas tur att berätta sagor, men han hittade på egna små historier. Minns särskilt två fästingar som var ute på diverse äventyr, i de berättelserna brukade även våra hundar vara med när fästingarna liftade på nån av dem en bit :D Det var alltid riktiga äventyr minns jag och SÅ spännande!
 
Jag hade antingen en väldigt bra barndom eller en väldigt dålig för jag har inget minne som sticker ut.
Mer än lite tragikomiska sådana
 
Med ett ord: farmor...
Hon var otroligt viktig för mig hela barndomen! Min trygghet, min tillflyktsort... Jag blev otroligt bortskämd av farmor, mest av kärlek!
Alla helger, alla lov spenderades hos farmor och farfar, oftast i sommarstugan.
Ibland var mamma och pappa med också, härligt det med. Hon tog hand om oss alla!

Tyvärr lämnade hon oss när jag var 18, hade gärna delat vuxenlivet med henne också...
 
Har många, men ett som sitter kvar är nog när jag fortfarande var så liten att jag kunde sova i den gamla kökssoffan. Känslan att vakna av att pappa tidigt går upp och kokar kaffe för att bege sig till jobbet. Köket fylls av doften av kokkaffe. Jag vet att jag har en timme kvar innan jag måste gå upp, så jag halvslumrar, och hör ljudet av kaffekoppen mot fatet och prasslet av morgontidningen... :heart
 
Ett av mina absolut första minnen och nästan det enda minne jag har kvar av min mormor är när jag är omkring 3-4år gammal och hon och morfar sitter i vårt uterum och jag ska visa hur snabbt jag kan springa runt vår trädgård. Varje gång jag kommer tillbaka så klappar hon händerna och ögonen strålar så jag springer varv på varv på varv :love:
 
De oändliga somrarna :love: Sommarstugan där det fanns släktingar och vänner i samma ålder, typ. Alla dessa äventyr, vi drog runt med ett stort fyrmanna tält och övernattade hos varandra, vi cyklade den långa vägen till affären för att köpa godis, det krävde att vi hade med fikakorg också. :p
När jag och bästa kompisen äntligen fick lov att åka ut med båten själva, som vi rodde! Idag undrar jag hur våra föräldrar vågade släppa iväg oss, och om vi hade tappat båten vid något av alla våra strandhugg, skulle de då ha hittat oss igen? :nailbiting:

Men kanske allra bäst var det när jag var hos mammas kusin. Syrran var bästa kompis med hennes dotter, så då kunde jag få låna dotterns ponny och följa med ut och rida. :love: Först var det en mycket busig shetlandsponny, Bonita, hon fick hänga med lös sen när vi hade växt ur henne. Sen var det welshponnier av olika storlekar som jag blev kär i och ibland grät av orättvisan att mina föräldrar inte hade hästar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 258
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 048
Senast: Killaloe
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 597
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp