Djurskyddsinspektör: Vi hade inget lagstöd att omhänderta hästarna

Systrarna Thérése och Emelie slog larm om en vanvårdad häst utanför Essunga. Det utmärglade stoet dog i deras armar. Att myndigheterna ändå låtit djurägarna, två män i 50-års åldern, behålla ytterligare åtta hästar samt tre föl har väckt starka reaktioner. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6047520
 
Det blir alltid ett ärende av en anmälan eller ett besök. Därmed betyder det inte att det händer dig något för att det blir ett ärende. Du begärde själv en bedömning av ditt stall ur djurskyddssynpunkt. Du blev inte förvånad över att dom hittade brister heller vad jag förstår. Nu är det så att en person som arbetar på en myndighet måste avrapportera och tidsredovisa sitt jobb. Det gör man genom att "bokföra" sina besök och resultatet av dem. I djurskyddsinspektörens fall så skrivs det in i ett ärende. Ett ärende som du själv startade genom att ringa dit. Om du begär ut ditt ärende, vilket du har rätt till så kommer du antagligen att se att det är datumet för ditt telefonsamtal som är starten på det. Om jag får gissa så kommer inget annat att hända än att de följer upp att du åtgärdar dom brister de hittade. Det var ju din avsikt hela tiden, så då har du ju inget problem.

Och det är klart att dom ska följa uppd et. Om de hittade massor av brister och du har dina hästar i det stallet så är det deras jobb att kolla att du åtgärdar det. Du blir inte kallad för vanvårdare eller djurplågare, du uppmanas att åtgärda brister som du känner till. Om man bara hade ryckt på axlarna åt brister man hittar vid ett besök, för att männsikan man besöker verkar vettig - då hade jag tappat förtroendet för djurskyddet. Alla SKA behandlas likadant.

Nej då! Det var snubben som hade hand om förprövning som var ute och vi diskuterade med honom om bristerna i stallet och vi kom fram till att vi inte skulle ha hästarna därinne då förra ägarna hade flyttat på bärande stolpar på ett felaktigt sätt.
Så det fanns verkligen ingen anledning att göra ett djurskyddsärende av det hela.
 
Inspektör kommer ut och det fanns många brister så vi beslutade om helrenovering då det är självklart att våra hästar ska bo bra. Under renoveringen skulle vi använda oss av några uteboxar som fanns så hästarna inte behövde vara i stallet.
En vecka efter inspektören varit här blir jag uppringd av Länstyrelsen ....

Eftersom du skriver inspektör så antar man ju att det är en djurskyddsinspektör. Dessutom är det ofta så att den som har hand om förprövningarna även är djurskyddsinspektör, annars ligger förprövningarna på annan enhet på Lst. Oavsett personen jobbar med förprövningar så måste de även ha djurskyddsögonen på sig om de kommer från djurskyddsenheten. Då blir det så.
 
Eftersom du skriver inspektör så antar man ju att det är en djurskyddsinspektör. Dessutom är det ofta så att den som har hand om förprövningarna även är djurskyddsinspektör, annars ligger förprövningarna på annan enhet på Lst. Oavsett personen jobbar med förprövningar så måste de även ha djurskyddsögonen på sig om de kommer från djurskyddsenheten. Då blir det så.


Men tycker du inte själv att det är lite övernitiskt av djurskyddet?
Jag hade själv tagit kontakt. Jag träffade förprövningssnubben, vi var överens om att hästarna inte skulle vara i stallet utan bo i uteboxar, ombyggnad skulle påbörjas pronto efter att förprövningen var godkänd och de själva ska ju komma ut och besiktiga stallet innan hästarna fick vara där igen. Tycker du då att det är relevant att ytterligare två inspektörer ska komma ut en gång till för att påpeka bristerna som en annan av dem redan konstaterat? Är det inte resursslöseri av hög grad?! Framför allt när det finns djur som behöver deras hjälp.
 
Tycker du då att det är relevant att ytterligare två inspektörer ska komma ut en gång till för att påpeka bristerna som en annan av dem redan konstaterat? Är det inte resursslöseri av hög grad?! Framför allt när det finns djur som behöver deras hjälp.

Den där informationen kom du inte med i något av de tidigare inläggen. Då var du bara upprörd över att de gjort ett ärende av det. Och jag försökte förklara varför det blir ett ärende. Varför de anser att de ska ut igen kan jag inte svara på. Begär ut ditt ärende så står det säkert där. Det du i alla fall kan vara säker på är att inga akuta anmälningar får stå tillbaka pga ett besök hos dig där någon redan varit. Så dumt är inte konstruerat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu har en man från Essunga kommun dömts för djurplågeri, detta efter att en häst låg utmärglad och självdog i leran i en hage under...
Svar
1
· Visningar
954
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Många har berörts av fallet med det utmärglade stoet som dog utanför Essunga i fredags. Två privatpersoner slog larm och satt också och...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera privatpersoner har engagerat sig i fallet med stoet som vanvårdades till döds utanför Essunga. Efter påtryckningar har nu...
Svar
5
· Visningar
1 547
Senast: Snowball
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Skaraborg har under flera års tid inte låtit veterinär undersöka en häst med kraftig hälta. ... Källa / Läs mer...
Svar
5
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp