Bukefalos 28 år!

Djurskyddsinspektören har varit här...

Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

skuggi skrev:
Jaha, nu skulle man vara laglig och duktig och skaffa tillstånd att ha ponnyridning/ridlekis i pytteminiskala (2-3 hästar).
Det blir bara en liten kul grej på helgerna, har man inga egna ungar får man leka med andras :crazy:


Vad krävs för att man skall få driva liten miniridskola..? behöver man utbildning..? Kanske inte hör till saken men bara undrar. Alltså vad behöver man förutom tillstånd
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Ja, det är alltid 2,20 m eller 1,5 x den högsta hästens mankhöjd som gäller i takhöjd i ligghallen, man använder måttet som blir högst av dessa. Vet inte om det var därför han sa 2,25 m eller om det var det generella måttet han sa.
Lycka till med din ligghall.
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

När jag sökte tillstånd för mitt ridlekis så ringde jag till miljö o hälsa på kommunen. De skickade hem ett papper som jag fyllde i. Kommer inte riktigt ihåg vad det stod men jag skulle fylla i utb. o erfarenhet. Jag har ingen ridlärarutb. men en massa andra "meriter" som bedömdes räcka. Sen skulle stallet inspekteras, men då detta var gjort något halvår innan så slapp jag den kostnaden en gång till och det kom ett tillstånd per post efter några veckor.
Ponnymorsan
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Jag tror att inspektören bara gjorde sitt jobb. I rekommendationerna för lösdrft står det nämligen att en ligghall bör vara i proportion 2 till 1, så 7 gånger 3 meter är ganska prexis. Eller är det jag som räknar galet? 7 gånger 3.5 meter borde ju vara EXAKT 2 till 1...?

Men jag håller med om att det borde vara bättre att ha större hall...
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Tänk efter innan du argumenterar att det blir sååå dåligt för hästarna om du följer föreskrifterna in absurdum. Det kan lätt slå tillbaka.

Mitt argument vore troligen, att jag kan ha ett (mindre) utrymme med högre takhöjd men varför? Hästarna får själva avgöra om dom vill använda den delen.
Argument mot det resonemanget?
F ö har jag aldrig begripit vad hästarna ska upp med huvudet i taket att göra?
Ventilation? Den går att ordna med ventilation, om man säger så. ;)

Det går utmärkt att bara ha en dörr till en "ligghall". Vi har det (hade 2 men den andra användes inte) och hästarna har inget problem med det. Förutsätter att dom alls samsas i utrymmet.

Gisburne:
2x3=6 i förhållande till 7- 1 meter "fel".
2x4,2= 8,4 i förhållande till 7- 1,4 meter "fel".
Matematiskt (procentuellt) nästan samma sak och knappast något att underkänna hallen för.
Undrar förresten varför hästarna vill ha proportionerna 2:1? Jag tror nog att det går att övertala dom att acceptera en lite bredare hall. ;)

LIA
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Polly_Mulle skrev:
Om han är en sån mupp... Hur mycket rör det sig om? Har du möjlighet att gräva bort en del jord/sand just där taket är för lågt och be honom komma på efterkoll. En del jobb men du får inte mindre hall och att det sluttar innåt (mot snedtaket kan du ju antingen fylla igen med grus senare igen eller bara halma extra mycket. Såga upp den lilla dörren så att den blir större och häng långa plastremsor eller liknande för där så drar det inte men de har möjlighet att gå ut och in där om/när det passar.
Kan det vara något? Eller är jag helt ute i det blå och velar?

Jaa.. om man mäter på golvet från väggen tills där det blir 2.25 (för det var ju det han mätte på) så är det 1,2 m. Närmast väggen är det 1,8 högt.
Jo, jag ska gräva ur en del, men man kan ju inte ta hur mycket som helst... Dörren kan jag däremot inte göra högre eftersom den är på långsidan och blir alltså bara max 1,8 m... Köldridå har vi redan, funkar superbra :)
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

zillax89 skrev:
Vad krävs för att man skall få driva liten miniridskola..? behöver man utbildning..? Kanske inte hör till saken men bara undrar. Alltså vad behöver man förutom tillstånd

Det behövs inget, förutom att man "kan" hästar och att inspektören bedömer en som "lämplig" men det var "no big deal"... Hästar behöver man förståss... :p
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Smart tänkt... :bow:
Ska se hur pass mycket jag kan gräva ur... då blir det ju bara en liten remsa som måste bort... men dörren vill jag ha kvar... :(
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Detta är anledningen till att man INTE tar ut en inspektör så länge man vet att det är 100% säkert så va fan gör några cm??

Peka finger till dom som har hästarna inne 24 timmar om dygnet istället:mad:
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Hej!

När byggde ni stället?
Har ni gjort det själva, eller är det ett gammalt bygge som ni utnyttjat?

/Mike
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Det är en "gammal" byggnad som förra ägaren uppförde. Den har använts som hundgård-under-tak. Vi kommer max ha fyra hästar där, så förprövning skulle visst inte vara nödvändigt...
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Hej!

Med ett snedtak borde det vara rätt enkelt att höka taket ca 50 cm.

Lyft av det gamla, ta ner takreglarna, och lägg ett 0,5 m högt liv (av träreglar) runt om.

Sedan på med taket igen.
Rätt snabbt gjort, och inte speciellt dyrt :)

Hug your horses!
/Mike
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 166
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Hejsan! Jag ska snart flytta till en gård och ska då äntligen få ta hem min fina pålle :D Jag ska då ha honom och en sällskapshäst...
Svar
15
· Visningar
4 510
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 605
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp