Bukefalos 28 år!

Djurskyddsinspektören har varit här...

skuggi

Trådstartare
Jaha, nu skulle man vara laglig och duktig och skaffa tillstånd att ha ponnyridning/ridlekis i pytteminiskala (2-3 hästar).
Det blir bara en liten kul grej på helgerna, har man inga egna ungar får man leka med andras :crazy:

Hur som helst måste man ha ett tillstånd om man "upplåter" sina hästar mot betalning till andra.
Så jag fyllde i papper och skickade in... Och inspektören kommer ut för att kika...

Vi har en ligghall och pållarna går på lösdrift. Hallen har snedtak och är alltså längs med långsidan på lägsta stället (undersidan av balken närmast väggen) ca 180 cm högt. Sedan sluttar det ganska brant uppåt. Nu ska ju takhöjden vara minst 2.25 men eftersom det är bara närmast väggen på långsidan så tyckte jag att det borde funka...
Till tre hästar har vi nu 29 kvm, minimimåttet är 21 kvm (vilket JAG tycker är galet lite..)
Sedan har vi en stor öppning på kortsidan plus en lite mindre dörr på långsidan. Jag tycker att man bör ha två öppningar så att de inte kan tränga varann där inne...

Nå, inspektören kunde ju inte godkänna den låga takhöjden och den lilla dörren, så order blev att bygga en till vägg innanför långsidan så att hästarna inte kan gå där det är för lågt. :(

Innermåtten har nu varit 7 m * 4.2 m med två utgångar, nu blir det 7 m * 3 m med EN utgång! :mad: :(

Är inte det helt sjukt? Och det är ändå enligt reglerna! Men då blir ju ligghallen bara en lång korridor där en ranghög häst lätt kan tränga och skrämma en ranglåg så att den kanske gör sig illa när den försöker ta sig ut... :cry:

Vad tycker ni?
Kan man få dispens eller nått tro?
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

herregud, La Svecia i praktiken....
prova att skriva ihop en överklagan och beskrivscenariot som KAN uppstå, med blodvite som följd. Kanske kan du få dem att förstå.
Lycka till!
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Ja... men skickar jag överklagan till samma gubbe då tro?

Har tänkt på det hela natten... måste ringa honom och tjata och höra om man inte kan få dispens eller så...
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

om han ansvarar för den avdelningen på kommunen så bör det bli så, antar jag. Kanske du kan få en vet. att intyga risken med smalar ligghall, men det kanske är lite pretentiöst?
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Du bör nog göra en polisanmälan på gubben. Han är skyldig att ge dig info om vart du kan överklaga hans beslut. Han kan bara ge sin tolkning och är din tolkning annan så har du rätt att få den prövad. Hans åsikt är inte lag, bara en tolkning.
Har har om du inte fått info formodligen överskridit sina befogenheter.
Folk har för lätt att böja sig för myndigheter, dom ska vara anställda av oss. Inte att vi ska vara deras trälar.
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Har du fått något skriftligt beslut på det här?

Förde inspektören något slags protokoll där han skrev detta, och fick du i så fall kopia på protokollet? I det protokollet bör det väl stå om/hur man kan överklaga.

Har du inte fått något skriftligt alls, så kan det ju ännu inte betraktas som ett beslut utan bara ett muntligt besked.

I så fall tycker jag du ska avvakta tills du får ett ordentligt beslut.
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Han var här igår... så detta var ju bara muntligt. Men han sa att det inte var ok att börja med verksamheten förrän det var ombyggt... :(

Känns så DUMT att behöva bygga så det blir potentiellt farligt för hästarna... Och jag vet att den mest ranglåga kommer ALDRIG riskera att gå in där om hon en gång blivit trängd där inne! Och jag vill ju att de ska tycka att det åtminstone är ok att vara där inne, även om de aldrig är där i stort sett :devil:

Jag tror jag ringer och diskuterar detta innan han skriver beslut osv.. det blir väl krångligare när det väl är på papper...

Redhorsefarm:
Fast hans tolkning kan man väl inte kalla det? Jag menar det står ju i lagen vilka mått som ska gälla? Eller?
Enligt broschyren är det ok med en ligghall som har en kortsida på 220 cm :eek: där kan man väl inte begära att lösa hästar ska kunna passera varann?? Dessutom undrar jag lite över takhöjden, han mätte från undersidan av balkarna, men själva taket är ju minst 10 cm ovanför dessa... Dessutom är det ju bara en del av taket som är för lågt, borde inte det väga in? Såklart måste tex takhöjden i ett stall vara högre än 225 cm, det handlar ju om ventilation osv, men i en ligghall som i övrigt är jättehög i tak? :confused: För även om jag har 225 cm takhöjd så skulle ju någon pålle kunna slå i huvudet om den tex reser sig inne i ligghallen för att den blir trängd? Men om ligghallen är stor så slipper de ju bli trängda och behöver inte bråka... De slår ju inte i huvudet i vanliga fall.. då skulle man ju behöva såga av alla grenar på träden i hagen upp till minst 225 cm? Fast det kanske är så? :confused:
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Tycker att det låter konstigt! :confused: Alla som har hästar vet ju att det INTE går att ha bara en liten ingång...Endera får man ju ha två ingångar eller en jättestor öppning!!!
Menar du att det verkligen står så i lagen????
De ska väll göra eller på o gör en översyn av lösdrift eller hur??? N´ån annan som vet bättre???
Jag ska själv bygga lösdriftsstall i sommar, så det här är ju en viktig fråga för mig!!! :)
En kortsida på 220 är väl OK om man har öppningar på långsidan. Kan du inte öppna upp på långsidan istället då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

skuggi skrev:
Jag tror jag ringer och diskuterar detta innan han skriver beslut osv.. det blir väl krångligare när det väl är på papper...

Fast myndigheterna älskar ju papper .... :crazy:

Men visst borde det väl kunna gå och diskutera med dem?! Har du en godkänd ingång, så förstår jag inte varför du inte skulle kunna få ha den andra kvar, just med tanke på, som du skriver, att alla ska kunna ha möjligheter att gå in utan att bli trängda.
Ring och förklara dina synpunkter. Fråga samtidigt om de även vill ha något skriftligt från dig nu.

Men takhöjden mäts från taket, inte från undersidan av balkarna (åtminstone i ett stall).
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

skuggi skrev:
Dessutom undrar jag lite över takhöjden, han mätte från undersidan av balkarna, men själva taket är ju minst 10 cm ovanför dessa... Dessutom är det ju bara en del av taket som är för lågt, borde inte det väga in? Såklart måste tex takhöjden i ett stall vara högre än 225 cm, det handlar ju om ventilation osv, men i en ligghall som i övrigt är jättehög i tak? :confused: För även om jag har 225 cm takhöjd så skulle ju någon pålle kunna slå i huvudet om den tex reser sig inne i ligghallen för att den blir trängd? Men om ligghallen är stor så slipper de ju bli trängda och behöver inte bråka... De slår ju inte i huvudet i vanliga fall.. då skulle man ju behöva såga av alla grenar på träden i hagen upp till minst 225 cm? Fast det kanske är så? :confused:

Tyvärr så är det takets LÄGSTA punkt. Fick själv skippa två av mina boxar där det gick betongbalkar tio cm för långt ner för att det skulle vara godkänt. Även om jag propsade på att det skulle stå shettisar där inne. Det var när jag själv drev ridlekis.
Fö. verkar det vara mkt olika på hur griniga inspektörerna är i olika kommuner. Våran är hur trevlig och kompromissvillig som helst.
Ponnymorsan
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Targa skrev:
Men takhöjden mäts från taket, inte från undersidan av balkarna (åtminstone i ett stall).

F´låt, skrev fel, det ska naturligtvis vara tvärtom!
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Alyssa skrev:
Tycker att det låter konstigt! :confused: Alla som har hästar vet ju att det INTE går att ha bara en liten ingång...Endera får man ju ha två ingångar eller en jättestor öppning!!!
Menar du att det verkligen står så i lagen????
De ska väll göra eller på o gör en översyn av lösdrift eller hur??? N´ån annan som vet bättre???
Jag ska själv bygga lösdriftsstall i sommar, så det här är ju en viktig fråga för mig!!! :)
En kortsida på 220 är väl OK om man har öppningar på långsidan. Kan du inte öppna upp på långsidan istället då?

Ja, eller hur? Men det finns inget i lagen som säger att det måste finnas två ingångar... :( Ska det funka med en måste den ju vara jättestor och på långsidan, så ingen kan bli instängd...

Jag har ju nu öppning på långsidan och på kortsidan, men det är på långsidan som taket är för lågt vilket innebär att jag måste bygga en vägg innanför långsidan och därmed stängs den dörren :mad:
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Fasen också... ska se hur mycket jag kan sänka golvet också... men tröskeln är ju där den är... :(
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Kommunen ska i beslutet ha skrivit en besvärshänvisning så att du som djurägare/verksamhetsutövare vet hur du kan gå till väga för att överklaga beslutet. En överklagan av ett kommunalt beslut grundat på djurskyddslagen överklagas till länsstyrelsen. Överklagan ska ha inkommit till kommunen senast tre veckor efter delgivet beslut.
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

:bow:
Tack! Då vet jag vart jag vänder mig!
Fast som sagt har jag inte fått det på papper ännu...
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Faktum är att jag hittar ingenstans var det finns måttbestämmelser på ligghall...Här är dock en länk till Djurskyddsmyndigheten

Där står det att ligghallen ska bestå av tre väggar och tak helst med en stor öppning, ytan ska vara så att alla djur får plats inne samtidigt...

Be inspektören att noga skriva upp vilka paragrafer han stödjer sitt beslut på. Fick det rådet av en person som driver hästverksamhet. Som i ditt fall ska det stå att en ligghall har ett minimimått för takhöjd och det är X.XX meter enligt paragraf...det och det;)
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Aaaa... titta där... stalldörr BÖR vara 1,2 x 2.2 :idea:
Dörren borde jag alltså kunna tjata mig till...
Men takhöjden är ju tyvärr för låg, MEN i länken stod det att takhöjden ska vara minst 2,2 och inte 2.25 :idea: som han mätte! Gräver jag ur golvet lite så kan jag nog flytta ut väggen lite mer..

Saxat ur broschyren:
I ett befintligt stall kan mindre avvikelser från måttbestämmelserna
accepteras, om det är djurskyddsmässigt acceptabelt för det enskilda djuret. Detsamma
gäller vid ombyggnad, under förutsättning att planlösningen i stallet är god. Observera
att optimala mått många gånger är större än föreskrivna minimimått.
För djurkategorier som inte är upptagna i måttbestämmelserna nedan gäller att utrymmena
ska vara så rymliga att djuren ska kunna röra sig obehindrat och bete sig naturligt.
Inredning får inte otillbörligt inskränka på djurens rörelsefrihet eller verka störande
på dem.

"Mindre avvikelser" tänker jag hävda, och att inredningen inte får inskräka deras rörelsefrihet, för det gör ju väggen om jag minskar på ytan :idea:

Nu har jag lite mer på fötterna! Tack! :bow:
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Om han är en sån mupp... Hur mycket rör det sig om? Har du möjlighet att gräva bort en del jord/sand just där taket är för lågt och be honom komma på efterkoll. En del jobb men du får inte mindre hall och att det sluttar innåt (mot snedtaket kan du ju antingen fylla igen med grus senare igen eller bara halma extra mycket. Såga upp den lilla dörren så att den blir större och häng långa plastremsor eller liknande för där så drar det inte men de har möjlighet att gå ut och in där om/när det passar.
Kan det vara något? Eller är jag helt ute i det blå och velar?
 
Sv: Djurskyddsinspektören har varit här...

Det verkar tyvärr som om det är hårdare för de som driver hästnäring än för privathästägare. Häromkring är det, mig veterligt, ingen som fått dispens som driver företag. Men som sagt, det är olika från kommun till kommun tyvärr.
Lycka till med din ligghall!
Ponnymorsan
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 166
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Hejsan! Jag ska snart flytta till en gård och ska då äntligen få ta hem min fina pålle :D Jag ska då ha honom och en sällskapshäst...
Svar
15
· Visningar
4 510
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 605
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp