Djurskyddsmyndigheten

Michis

Trådstartare
Sitter och läser igenom djurskyddsmyndighetens hemsida angående måttbestämmelser (än så länge .. ) och har fastnat lite på boxvägg/skiljeväggsdelen.

Avstånd mellan vägg och tak <150mm eller >450mm, det måste alltså vara mindre än 15cm eller större än 45cm. Är det måttet mellan t.ex. trävägg och tak eller mellan ev. galler och tak ? Alltså om man har galler ovanpå träet.

Avstånd mellan vägg och golv :heart5mm, är det alltså så att man får ha en glipa mellan vägg och golve på max 3.5cm ?

Känner att jag inte riktigt förstod den delen ....
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten

Sitter och läser igenom djurskyddsmyndighetens hemsida angående måttbestämmelser (än så länge .. ) och har fastnat lite på boxvägg/skiljeväggsdelen.

Avstånd mellan vägg och tak <150mm eller >450mm, det måste alltså vara mindre än 15cm eller större än 45cm. Är det måttet mellan t.ex. trävägg och tak eller mellan ev. galler och tak ? Alltså om man har galler ovanpå träet. Du mäter från trät upp till tak så får det inte vara mindre än 45 cm eller mer än 15 cm

Avstånd mellan vägg och golv :heart5mm, är det alltså så att man får ha en glipa mellan vägg och golve på max 3.5cm ? Japp

Känner att jag inte riktigt förstod den delen ....


Mia i turkos;)
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten

Nja inte riktigt utan det måttet ska vara från det översta på väggen inkl ev galler och upp till taket. Men lägg märke till att med de nya reglerna som kommer i år så kommer inte de måtten att gälla längre. Utan då ska måtten anpassas efter hästen som står där istället.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten

Nja inte riktigt utan det måttet ska vara från det översta på väggen inkl ev galler och upp till taket. Men lägg märke till att med de nya reglerna som kommer i år så kommer inte de måtten att gälla längre. Utan då ska måtten anpassas efter hästen som står där istället.

Enligt de regler som började gälla 2007 ska det vara;) Man har tagit bort måtten mellan galler och mellan tak och vägg (samt mellan golv och vägg) för att få bort detaljbestämmelser. Istället har man lagt till att skaderisker inte ska finnas. Det var helt enkelt lite svårt att få till vettiga mått eftersom riskerna att fastna skiljer sig mellan häststorlekarna. Man kan dock använda de gamla måtten (de som avser mellanrum mellan galler osv) som riktlinjer när man bygger.:)

Måtten gäller den öppning som blir mellan galler och tak (om man har galler upptill i boxen) eller vägg och tak (om man har hel vägg utan galler). Hästen ska alltså inte kunna komma emellan med huvudet och riskera att fastna när den ska dra tillbaka huvudet igen. Är ni med?
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddsmyndigheten

Det finns ingen djurskyddsmyndighet :angel:

Jag vet, jag vet. Det var onödigt nitiskt av mig, men fakta är fakta och djurskyddmyndigheten finns inte.
Djurskyddsfrågor faller under jordbruksverket.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten

Nja inte riktigt utan det måttet ska vara från det översta på väggen inkl ev galler och upp till taket. Men lägg märke till att med de nya reglerna som kommer i år så kommer inte de måtten att gälla längre. Utan då ska måtten anpassas efter hästen som står där istället.

Vet inte om vi missuppfattat varandra eller jag missuppfattar ;)

Överliggarens högsta punkt på gallret dvs regeln som ligger på gallret får inte mellanrummet vara bredare än 15 cm cc mått ? Och är det bredare så måste bredden var minst 45 cm cc mått ? Emellan högsta punkten på överliggaren och taket .

Sen har det tydligen kommit andra regler enligt Aliu??:) som ska kunna detta om jag inte missuppfattat hennes arbete ;)

Mia
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten

Det var ju djurskyddsmyndighetens hemsida som jag var inne på, därav rubriken :)
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten

Nej, det är en länk till den lagstiftning för hästhållning som gäller nu.

Det som finns nu gällande boxväggar, boxdörrar samt skiljeväggar är följande i den länkade föreskriften

3 kap.10 §6 Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara
utformade så att skaderisken minimeras.
Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar.

Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
3 kap. 10 § träder i kraft den 1 augusti 2010. Fram till dess gäller att
boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att skaderisken minimeras.

Det finns även ett föreskriftsmotiv till föreskriften som man kan läsa här http://www.jordbruksverket.se/downl...618000699/foreskriftsmotiv_4_2007_L101[1].pdf
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp