Bukefalos 28 år!

Dödsfall i distansritt

Sv: Dödsfall i distansritt

Riktigt tråkigt för familj och sporten.
Jag undrar vad som orsakade dödsfallet? någon som vet?
Tycker iallafall inte att hon ska bli av med sin första placering, då hästen faktiskt var ok vid slutbesiktning.....
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Så olika man kan se på saker. Jag ser det som att en häst som inte kan delta i prisutdelningen definitivt inte ska vara godkänd. Att det sedan gick såhär illa gör bara mig bara ännu mer övertygad om det.
Hur ser det ut internationellt angående sådana här saker? Nu pratar jag inte om dödsfall utan om hästar som blir akut sjuka precis efter slutbesiktning.
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Jag tycker inte heller att den ska få första priset. Men vi vet ju inget. Kan den ha blivit akut sjuk av något som absolut inte har med tävlingen att göra?

Nog för att jag har sett hästar vara halta på prisutdelning... Men detta är en häst som blev så sjuk att den fick avlivas..Jag hoppas att man kommer att få veta vad som hände med hästen, för sportens skull, och inte minst för de domare och veterinärer som arbetade på tävlingen.
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Jag hoppas inte det blev nån miss i veterinärgrinden. Om en riktigt erfaren distansveterinär besiktat, hade den isåfall anat ugglor i mossen på ett tidigare stadie?

Fick hästen A, eller låg den på gränsen, med B- på de viktiga metabolik-punkterna?
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Min gamla profil försvann. Tydligen måste nan vara inloggad mer än en gång per år. I alla fall:
I TR finns inga regler på fråntagande av pris om hästen måste behandlas inom två timmar efter målgång, så som det gör inom FEI. Därför har Marie och Adept juridiskt sett rätt till första platsen. Hoppas någon lagt in förslag på att lägga till detta i svenska TR
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Den regeln finns inte längre internationellt.

Jag tyckte som du först, tills jag fick förklarat för mig att risken då finns att ryttare vägrar behandla sin häst, om den blir av med placeringen.


Däremot är det ju så att det blir 60 dagar startförbud om man tex behöver droppa hästen inom 2 timmar.
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Så då skulle man alltså ändra reglerna till att om hästen ej kan delta på pris utdelningen så har den förlorat sin placering och mer då inte heller gkd ritt eller ?hur långt ska man dra det. Nu tänker jag inte bra på detta trakiska tillfälle utan ren generellt.

Och så himla fort gick det ju inte ja menar många ryttare har ridit bra mycket fortare. Det kan ju va så att det va helt överaskande, det vet ju inte vi och troligtvis får vi aldrig heller veta.
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Man kan inte jämföra hastigheter så!

Nu säger jag inte att det var hastigheten som dödade hästen, men det är FARLIGT att tro att det går att säga att man kan rida 20 km i timmen på en ritt, för det gick på en annan ritt.
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Är det inte så att FEI har en regel som säger att om hästen får invasiv behandling inom 2 timmar efter målgång så stryks den?
Oavsett, så finns det ju inte i TR...

Hästen gick igenom vet.grindarna. Efter ritten fick den akuta problem i magen.
Kan ju säga att om jag red så skulle jag också lita på vad veterinärerna säger, att det är okey att fortsätta rida när man fått klartecken!

Detta är tragiskt alltihop. R.I.P.
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Ja det är tragiskt.. Resultatet är iallafall klart nu och de behåller sin seger.
Skickar en tanke till ryttaren!
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Hästen gick igenom vet.grindarna. Efter ritten fick den akuta problem i magen.
Kan ju säga att om jag red så skulle jag också lita på vad veterinärerna säger, att det är okey att fortsätta rida när man fått klartecken!

Så olika det kan vara.
Jag hoppas de flesta utgår på egen begäran om de anar att hästen inte är ok. Även om den är godkänd i grind.

Det är ju du som ryttare som märker hur hästen är, du kan inte bara tro att allt är okey bara för inte veterinärerna upptäckt att hästen tex är slöare än normalt.

Hur många, handen på hjärtat, tempar tex hästarna innan start?
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Så olika det kan vara.
Jag hoppas de flesta utgår på egen begäran om de anar att hästen inte är ok. Även om den är godkänd i grind.

Det är ju du som ryttare som märker hur hästen är, du kan inte bara tro att allt är okey bara för inte veterinärerna upptäckt att hästen tex är slöare än normalt.

Hur många, handen på hjärtat, tempar tex hästarna innan start?

Jag tempar innan start. Och innan tuffare träningspass. Jag är alldeles för nojjig för att låta bli och det är så lätt gjort. Och jag håller med dig, förutom veterinärernas bedömning så har man har ett eget ansvar och måste reagera om något känns fel.

Hur som helst är det fruktansvärt tråkigt det som har hänt. Jag beklagar verkligen.
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Tempar alltid innan tävling, skulle aldrig vilja utsätta min bästis för ngt så ansträngande om han inte e hundra. Dom kan ju inte prata med oss....

Verkligen hemsk händelse! Man tappar lite sugen när man ställs inför hur tufft det egentligen är för hästen. Och då var det ju ingen duvunge heller.
:-((
Sophia
 
Sv: Dödsfall i distansritt

Är det inte så att FEI har en regel som säger att om hästen får invasiv behandling inom 2 timmar efter målgång så stryks den?
Oavsett, så finns det ju inte i TR...

Hästen gick igenom vet.grindarna. Efter ritten fick den akuta problem i magen.
Kan ju säga att om jag red så skulle jag också lita på vad veterinärerna säger, att det är okey att fortsätta rida när man fått klartecken!

Detta är tragiskt alltihop. R.I.P.

Shisha - ryttaren känner alltid sin häst bättre än veterinärerna som bara ser den under ett fåtal minuter. Många hästar, speciellt de som varit med ett tag kan se helt "döda" ut i grinden för att sedan piggna till när de är ute på banan igen. Endast ryttaren / teamet vet om hästen verkligen är trött på riktigt, och har man då omdömet med sig plockar man sin häst av banan även om den är OK veterinärt. Så tycker jag iallafall.
 
Senast ändrad:
Sv: Dödsfall i distansritt

Shisha - ryttaren känner alltid sin häst bättre än veterinärerna som bara ser den under ett fåtal minuter. Många hästar, speciellt de som varit med ett tag kan se helt "döda" ut i grinden för att sedan piggna till när de är ute på banan igen. Endast ryttaren / teamet vet om hästen verkligen är trött på riktigt, och har man då omdömet med sig plockar man sin häst av banan även om den är OK veterinärt. Så tycker jag iallafall.

Amen to that!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Idag fick vi ett meddelande från våran uppfödare att den valpen vi skulle vara fodervärdar åt, inte kommer bli våran. Den blir 8 veckor...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 558
Senast: BornAgain
·
Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 486
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp