Bukefalos 28 år!

"dör av" i paddocken, blinkers mm

Tender

Trådstartare
Min ponny är jättepigg i skogen, men ska jag köra i paddocken så "dör" hon, det blir skritt, och man får smacka fram vartenda steg. jag kör i princip aldrig i paddocken (kanske 3ggr/året..) men eftersom att klubbtävlingen i precision går i paddock så måste jag få henne att trava, hon är välutbildad i grunden så jag som inte kört så mycket vet inte riktigt hur man får en gammal "ringräv" att börja gasa :D
petar man på henne med spö(altså bara "flugpet") så slår hon...:crazy:
har fått tipset att använda blinkers/skygglappar, men har inte hittat några "kupade", var och frågade på en travbutik och då skulle man vara tvungen att specialbeställa (snordyrt!) för att man inte brukar ha "kupade" till ponnys :confused:
hon har väldigt utåtstående ögon (ser ut som igor :D) men kanske funkar "raka" ändå?
eller kan man bygga egna?
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

Min nordsvensk var lika dan! Han var pigg och glad utanför ridbanan men på ridbanan gick det inte att driva han alls. :(

Det enda jag kan rekomendera är tempo övningar o mycket beröm! :idea:

Jag tror finntrack har kuppade skyddslappar för ponny!

Mvh
Emma
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

jag får henne knappt att skritta :crazy: tempoväxlingar blir svårt då *haha*

får åka och kolla på något annat ställe då :) men måste man inte köpa ett helt huvudlag då?
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

Min ponny är jättepigg i skogen, men ska jag köra i paddocken så "dör" hon, det blir skritt, och man får smacka fram vartenda steg. jag kör i princip aldrig i paddocken (kanske 3ggr/året..) men eftersom att klubbtävlingen i precision går i paddock så måste jag få henne att trava, hon är välutbildad i grunden så jag som inte kört så mycket vet inte riktigt hur man får en gammal "ringräv" att börja gasa :D
petar man på henne med spö(altså bara "flugpet") så slår hon...:crazy:
har fått tipset att använda blinkers/skygglappar, men har inte hittat några "kupade", var och frågade på en travbutik och då skulle man vara tvungen att specialbeställa (snordyrt!) för att man inte brukar ha "kupade" till ponnys :confused:
hon har väldigt utåtstående ögon (ser ut som igor :D) men kanske funkar "raka" ändå?
eller kan man bygga egna?

Hitta på lite kul lekar med henne. Sätt upp några koner och lek mellan dem så hon inte bara tycker det är tråkigt utan ni håller på med bus istället. Viktigt också är att du tycker att det är kul och att du berömmer henne mycket.
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

när vi är i paddocken kör vi alltid med "hinder" (koner, bommar etc) men hon är lika envis ändå :confused:
och det är ingen liten paddock heller (100*50 om jag minns rätt) så mkt yta att "gasa" på för en liten ponny.... men om man får henne att trava är det enbart mot stallet :o
jag tror hon mest är envis för att jag inte vågar säga till "på skarpen", men jag vet inte hur :crazy:
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

ok.
men fungerar ni bra ihop med kommunikationen annars eller finns det fler situationer där hon går emot dig så det kanske går att börja träna där. Annars hade jag nog helt sonikla sagt ifrån rejält med pisken på hennes rumpa en gång och hållt tummarna för att det gjort skillnad...
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

Du kanske ska prova att vara på banan oftare :idea: . Om du endast är där ca tre ggr/år hinner hon kanske glömma bort all den positiva respons hon fått där. Du kan longera, tömköra eller bara springa runt med henne och busa. Jag tror att hon behöver få in känslan av att banan är något som tillhör vardagen och faktiskt kan bli kul! :)
Sedan tycker jag att du borde träna henne vid piskens beröring, först från marken och sedan i vagn. Den är ju faktiskt något hon måste respektera! Sätt en slaggjord på henne i början om du inte litar på att hon inte slår.
Lycka till! :D
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

ok.
men fungerar ni bra ihop med kommunikationen annars eller finns det fler situationer där hon går emot dig så det kanske går att börja träna där. Annars hade jag nog helt sonikla sagt ifrån rejält med pisken på hennes rumpa en gång och hållt tummarna för att det gjort skillnad...

hon är super i alla andra lägen, tränat horsemanship med henne och innan jag växte ur så red jag och har aldrig haft det minsta svårt att komma överens.. :confused:

spänner jag slaggjorden riktigt "hårt" så går hon enbart sidleds, och lättade då ett hål och hon sparkar sönder stänkskydd + hoppar över skackeln och galloperar iväg på tre ben... hon har tidigare sparkat sönder någon/några vagnar... därav är jag lite feg att "gå på henne"...
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

Du kanske ska prova att vara på banan oftare :idea: . Om du endast är där ca tre ggr/år hinner hon kanske glömma bort all den positiva respons hon fått där. Du kan longera, tömköra eller bara springa runt med henne och busa. Jag tror att hon behöver få in känslan av att banan är något som tillhör vardagen och faktiskt kan bli kul! :)
Sedan tycker jag att du borde träna henne vid piskens beröring, först från marken och sedan i vagn. Den är ju faktiskt något hon måste respektera! Sätt en slaggjord på henne i början om du inte litar på att hon inte slår.
Lycka till! :D

hon blir oftare tömkörd/löshoppad/longerad/hoppad/riden/"skrämselträna" mm i paddocken, vilket hon tycker är jättekul (förutom "dressyr" då).
med pisken kan du klia henne mellan ögonen mm med, inte det minsta rädd. man kan tillomed ha en tröja över ögonen och leda henne runt i paddocken (då måste väl hon lita på mig? :confused: lite iallafall hoppas jag)
när jag köpte henne sa de att "kör aldrig utan slaggjord", hon har dock bara sparkat bakut på ca 10turer.
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

hon är super i alla andra lägen, tränat horsemanship med henne och innan jag växte ur så red jag och har aldrig haft det minsta svårt att komma överens.. :confused:

spänner jag slaggjorden riktigt "hårt" så går hon enbart sidleds, och lättade då ett hål och hon sparkar sönder stänkskydd + hoppar över skackeln och galloperar iväg på tre ben... hon har tidigare sparkat sönder någon/några vagnar... därav är jag lite feg att "gå på henne"...


ok ja det förstår jag, det hade jag också varit... Hmmm svårt.. kan inte komma på fler tips.. Går hon bra när du tömkör på banan???
 
Sv: "dör av" i paddocken, blinkers mm

ok ja det förstår jag, det hade jag också varit... Hmmm svårt.. kan inte komma på fler tips.. Går hon bra när du tömkör på banan???

ja, det är det som är så himla knepigt... :confused:
hon är ju riktigt rutinerad :o , gått ponnytrav, precision, marathon mm. så hon kan, det är bara att det inte går med mig.. hah...
någon som vill prova henne? skulle mer än gärna få lite "tips från coachen" :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp