Bukefalos 28 år!

Döva "galoppmonster"...

I

Ina79

Döva \"galoppmonster\"...

Eftersom jag inte har någon egen travshop och inte har lust att köpa mig en halv heller så tänkte jag fråga er vad som verkar döva bäst. Nu har jag bara vanliga proppar och enligt en kusk så behöver han dövas rejält. Vad är bäst, huva med proppar eller huva med "gummiöron"?? Eller finns det så man kan kombinera de båda men ändå rycka av den??
Är det stor skillnad på olika proppar? Jag har vanliga vita skumgummiaktiga saker, kommer inte riktigt ihåg vad de kostade men de var helt klart billigare än de gula(tysto?). Är de gula bättre eller är de bara dyrare?

//Anna :confused:
 
Re: Döva \"galoppmonster\"...

dom gula dövar bättre än dom i bara skumgummi...dom är tätare och "fyller ut" örat bättre
 
Re: Döva \"galoppmonster\"...

Min ponnydam går med helstängt på tävling och då MÅSTE hon ha både tussar och mössa, dvs skumgummitussar (i det här fallet är det skumgummiproppar till mjölkledningar, de tussar sin finns att köpa til stora travisar är ju lite för stora för hennes små ädla öron...) och huva. Med bara det ena fungerar hon inte alls... :crazy:
Ett tag var även DET i minsta laget och då rekommenderade en A-tränare på min bana att man kunde ha gummitutor också... Jag testade det dock aldrig.
Men det borde fungera att ha lager på lager, så mkt som det behövs, och att man kan rycka huvan vid behov och då ändå ha kvar en hel del dövning...
 
Re: Döva \"galoppmonster\"...

Tysto är mycket bättre än vanligare skumgummi. Fast endel hästar verkar inte gilla dem?! Min ena blev som galen då jag stoppade i dem och när jag släppte lös honom så for han iväg och då kusken tog i honom reste han sig och började backa och var allmänt tokig :o . Det slutade med att han på något underligt sätt tröck skallen i backen och lyckades mosa huvudbrickan till molekyler samtidigt som kusken hojtade att jag skulle dra ur propparna för hon hade fullt sjå med att hålla i sig i vagnen :crazy: .

Då blev han för het istället då han var odövad och drog ett bakvarv på innerplan istället för att defilera som de andra. Hur loppet gick? Det blev skit pannkaka av allt och då loppet gick iväg var han alldeles för spak av allt konstrande och slutade bland de sista :o .

Efter det har jag lärt mig att aldrig prova något nytt i samband med start utan att ha prövat det hemma först. Nu har han en vanlig huva med proppar i men som så småning om, då han kommer i form, måste bytas ut till en huva utan proppar med gummiöron istället. För då han är i form är han heltokig med skallen och man får inte stoppa något i öronen :confused: . Tss, dessa hästar blir man aldrig riktigt klok på, den ena värre än den andra :crazy: .
mvh jesse
 
Re: Döva \"galoppmonster\"...

Jaha, då blir det till att köpa en huva med Tystoproppar...Om inte det funkar, kan man kräva ersättning av kusken då?? :devil: :D
Det märkliga i kråksången är att jag kört honom helt "ren" i mina provlopp och samtliga av dessa lopp har han gått felfritt. Kusken däremot propsar på att det skall vara både helstängt, mycket dövning, skydd bak samt gärna knäkappor.. :confused:(Han har tydligen inte drabbats av Baron Indika-effekten iaf.) Denna kusk (som är en närstående och som jag anser mycket kunnig och betydligt mer erfaren än mig) har i de flesta fall kört galopp med hästen, dock ifrån framspår, tilläggas bör dock att detsamma gjorde en välkänd catchdriver.

Det är svårt att ta ställning när man själv upplever en sak och när någon man anser duktigare säger något annat....
Hur skulle ni ha gjort i min situation? Jag vet snart varken in eller ut, men hästen är bra och det finns pengar att tjäna bara han inte bli diskad innan första svängen. :(
Skall ner till banan för provlopp imorgon och jag tänkte testa att döva honom och linda bakbenen samt ha helstängt såsom kusken önskar och ta ett bakspår, funkar det så kommer jag att anmäla ut honom till den 31:a med spårförbehåll.

HJÄLP!
//Anna
 
Re: Döva \"galoppmonster\"...

Det är såå coolt med ponnytravare, träffade faktiskt på min gammla shettis sist jag var på trav!! :D Han skulle starta och det gick ganska så bra, han är väl ingen riktig talang(rek. 0.01, det är väl inte så bra??) men gud så skoj de hade, hästen och barnet framför allt men hela familjen var engagerad och det var så kul att se.
Så nu är jag riktigt sugen på att köpa en liten "plyshfåtölj", fast det är väl kanske lite väl tidigt, Lucas är ju bara 2½ men han tycker att det är jättekul att åka häst och han riktigt skiner av lycka om vi travar! :rofl:
Jag får väl börja samla på mig lite shettisgrejor så länge, när jag väl fått tag i allt(läs: haft råd att köpa :crazy:) så är han nog mer än tillräckligt gammal....
 
Re: Döva \"galoppmonster\"...

byt kusk.......
jag brukar med omsorg välja kusk beroende på vad jag har för en häst...olika passar olika, och en del styrningar går det troll i....jag hade en häst som (jag köpte)var känd för att försöka forcera t om starbilsvingen...jag tog en kusk som jag ansåg var bäst för min häst och efter ett par starter gick det att köra fram honom till vingen med två fingrar...det är jätteviktigt
 
Re: Döva \"galoppmonster\"...

Håller med martha här. Byt kusk! Ibland passar hästen och kusken helt enkelt inte ihop och det blir skit pannkaka av allting. Jag hade en kusk på hästen ovan nämnda som alltid fick honom att göra sitt absolut sämsta. Han bromsade, rullade och galopperade och på kuskens inrådan kastrerade vi, tyngde honom etc.

Jag tyckte aldrig att hästen var rullig, bromsade eller felade då jag körde så till slut lättade jag honom från breda järnskor med filtsula och tåvikter till att lägga på en vanlig smal järnsko, satt upp en annan kusk, tog av det helstängda huvudlaget och hästen gick som tåget :confused: . Hästen som tidigare haft en tendens att bromsa sig i galopp på sista varvet låg nu istället i dödens och bara ökade på slutrundan :confused: . Den första kusken kör inte mer åt mig, behöver jag säga mer? Han hade en negativ inverkan på hästen.
mvh jesse
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 767
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
C
Hästvård Hur löser jag denna situation på bästa sätt? Som vissa kanske läst har jag fått veta att jag väntar tvillingar, detta är jag jätteglad...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
7 899
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp