Döljande hårfärg

Enya

Trådstartare
Jag kan tänka mig att byta hårfärg helt för att jag ska slippa se så skallig ut. Nåja, det är jag ju inte men mitt hår är så tunt att man ser min skalle på flera ställen. Men så kom jag på, och tänkte att jag nog är smart, att man kanske kan ha nån viss färg på håret som gör att skallefärgen inte lyser igen så tyyyydligt! Finns det? Är det så? Var jag smart nu? Har jag rätt?
Syns det tydligt om man är blond? Rödhårig? Svarthårig? Eller finns det inget att göra mer än att se ut som om jag har blivit tvättad av en ko, varit ute två dygn i ösregn och fastnat i en gran?

(mitt hår är tunt, trassligt p.g.a. lockar och strävt p.g.a.... vet inte)

Pappas hår var som afrikaners; svart och alldeles krulligt och tjockt. Mammas hår är spikrakt och babytunt. Och mitt är en korsning. :meh:
 
Jag skulle tippa på den färg som är närmast jämförbar med din hy..?
Är du blek känns ju svart eller rött skarpt. Är du mörkare i hyn blir blont kanske skarpt. Alla hårfärger finns ju i tusen olika nyanser också, så det är omöjligt att säga utan bild. :)
Rådfråga en frisör? Då kan du ju säkert få råd om produkter som kan tämja ditt hår, och sätt att styla det dessutom.
 
Jag kan tänka mig att byta hårfärg helt för att jag ska slippa se så skallig ut. Nåja, det är jag ju inte men mitt hår är så tunt att man ser min skalle på flera ställen. Men så kom jag på, och tänkte att jag nog är smart, att man kanske kan ha nån viss färg på håret som gör att skallefärgen inte lyser igen så tyyyydligt! Finns det? Är det så? Var jag smart nu? Har jag rätt?
Syns det tydligt om man är blond? Rödhårig? Svarthårig? Eller finns det inget att göra mer än att se ut som om jag har blivit tvättad av en ko, varit ute två dygn i ösregn och fastnat i en gran?

(mitt hår är tunt, trassligt p.g.a. lockar och strävt p.g.a.... vet inte)

Pappas hår var som afrikaners; svart och alldeles krulligt och tjockt. Mammas hår är spikrakt och babytunt. Och mitt är en korsning. :meh:


Kan du tänka dig att byta frisyr? Fått för mig att du har långt, det ser troligen fylligare ut om du klipper upp det och stylar.
 
Får jag vara besvärlig? Jag stylar inte mitt hår. Jag tvättar det varannan dag, borstar det varje dag och efter dusch. Mer än så känns bara dötrist att göra ;) och jag kommer helt ärligt glömma bort det på tredje dagen. :o Hår ska liksom...ta hand om sig själv!

Det är inte långt. Lite halvlångt eller nåt, når mig till BHbandet och det säger nog inte er så mycket kanske :D Jag vill ha långt men det växer ju aldrig! :mad: Bara slits!:meh: Rövhår!

Jag har inte ljus hy, men inte mörk utan mer gulaktig... hm. Mörka ögonbryn så jag i blont skulle se roligt ut... Men man vet ju aldrig, min skallefärg kanske är blond?? För jag tror inte den matchar mitt eget hår.

Färgade det i kväll till strawberry blonde. Rätt lik färgen jag hade innan men med lite mer röd ton i. Den andra var solblekt guldbrun och mörkare vid skallen av min egen färg ( är ljusbrun/cendrebrunaktig råttfärgat).
 
Vill du ta det ännu längre finns det medel som "döljer" kala fläckar.

Det är fibrer som sätter sig på hårstråna och tillfälligt gör de tjockare. :-)
 
Jag tror på: En fluffig :D Lättskött frisyr, volymschampoo, färga vet jag inte om det är så 'bra' När rötterna kommer fram ser iaf jag inte klok ut så kanske bäst att inte färga? :)
 
Får jag vara besvärlig? Jag stylar inte mitt hår. Jag tvättar det varannan dag, borstar det varje dag och efter dusch. Mer än så känns bara dötrist att göra ;) och jag kommer helt ärligt glömma bort det på tredje dagen. :o Hår ska liksom...ta hand om sig själv!

Det är inte långt. Lite halvlångt eller nåt, når mig till BHbandet och det säger nog inte er så mycket kanske :D Jag vill ha långt men det växer ju aldrig! :mad: Bara slits!:meh: Rövhår!

Jag har inte ljus hy, men inte mörk utan mer gulaktig... hm. Mörka ögonbryn så jag i blont skulle se roligt ut... Men man vet ju aldrig, min skallefärg kanske är blond?? För jag tror inte den matchar mitt eget hår.

Färgade det i kväll till strawberry blonde. Rätt lik färgen jag hade innan men med lite mer röd ton i. Den andra var solblekt guldbrun och mörkare vid skallen av min egen färg ( är ljusbrun/cendrebrunaktig råttfärgat).
Jag har kort hår och kammar det ALDRIG. Det jag gör är att efter duschen och torkning med handuk drar jag händerna igenom det så det hamnar åt rätt håll och sedan har jag i lite jox av vaxtyp. Sen lever jag med det så ett par dagar, slätar ut det lite med händerna efter att jag sovit på det om det står rakt upp. Har det blivit allt för platt tar jag lite vax/jox på händerna och rufsar till det lite innan jag kliver ut.
 
Senast ändrad:
@Enya

Borsta inte håret när det är blött, det sliter av hårstråna.
Annars tror jag också att en rejäl klippning nog skulle göra att håret ser roligare ut. En kollega gjorde det häromveckan (från ca bh-band-långt till page) och det blev ett helt annat hår. Från långt och stripigt till tjockt och välskött :)
 
Jag har kort hår och kammar det ALDRIG. Det jag gör är att efter duschen och torkning med handuk drar jag händerna igenom det så det hamnar åt rätt och håll sedan har jag i lite jox av vaxtyp. Sen lever jag med det så ett par dagar, slätar ut det lite med händerna efter att jag sovit på det om det står rakt upp. Har det blivit allt för platt tar jag lite vax/jox på händerna och rufsar till det lite innan jag kliver ut.
låter precis som mig :D
 
@Enya

Borsta inte håret när det är blött, det sliter av hårstråna.
Annars tror jag också att en rejäl klippning nog skulle göra att håret ser roligare ut. En kollega gjorde det häromveckan (från ca bh-band-långt till page) och det blev ett helt annat hår. Från långt och stripigt till tjockt och välskött :)

Låter ju skumt för det borde ju slita mer om man borstar när det är torrt
 
Hårstråna är skörare när håret är blött.

Håret tar ingen som helst skada av det och överlag så skadas inte friskt hår av att redas ut när det är blött på det vis som många tror att det gör, vad det hänger på är just hårkvaliteten.

Om man har långt/halvlångt hår som är i risigt skick med nötta strån och kluvna toppar så ja, då sliter det mer på stråna att reda ut "efter duschen-rufs" med kam/borste än om man låter det torka med lite balsam/hårolja i, men på hår som är i längd med mitt/kortare/ lite längre, o-nött, inget ris eller kluvna toppar så spelar det noll och ingen roll om jag kammar/borstar håret när det är blött för stråna skadas inte av det.
 
Håret tar ingen som helst skada av det och överlag så skadas inte friskt hår av att redas ut när det är blött på det vis som många tror att det gör, vad det hänger på är just hårkvaliteten.

Om man har långt/halvlångt hår som är i risigt skick med nötta strån och kluvna toppar så ja, då sliter det mer på stråna att reda ut "efter duschen-rufs" med kam/borste än om man låter det torka med lite balsam/hårolja i, men på hår som är i längd med mitt/kortare/ lite längre, o-nött, inget ris eller kluvna toppar så spelar det noll och ingen roll om jag kammar/borstar håret när det är blött för stråna skadas inte av det.

TS skrev att hen har halvlångt hår och slitna toppar :) Tolkar det som lite halvtaskig hårkvalitet.
 
Fast är håret risigt och i allmänt dåligt skick så slits det av att bli borstat när det är torrt också, just för att det är i dåligt skick.

@Enya klipp av det som är slitet och risigt, satsa på en kortare frisyr som du kan rufsa till lite och be om färgtips av frisören utifrån vad du passar i och för att få det att "fylla ut" så mycket som möjligt :)
 
Tack för era svar!

Jag klippte mig för ett år sedan och kvaliteten blev inte bättre det mnsta. Från BHlångt till under öronen. För några månader tröttnade jag igen och klippte av 10 cm bara rakt av. Men i dag gjorde jag det igen, 10 cm rakt av, vilket ju innebär att topparna klipptes igen ju. Tidigare har inte håret blivit bättre så jag tror inte det blir det denna gången heller :( Mitt hår liksom bara är så trassligt och strävt och trist och det är nog bara att acceptera, men jag tänkte att det hade kanske varit trevligare om det inte varit så tunt att man ser man hårbotten så tydligt.

Blond vill jag inte vara och min egen hårfärg är inte det. Färgen sen i går är inte heller blond, så jag tror inte alls jag passar i det.
Vet inte om jag vågar visa bild... så ni får tänka er hur jag ser ut. Det är lite vågit från hjässan men efter nacken/huvudet är det trassligt i korkskruvarlockar. Det är rätt intressant, det är som två typer av hår- rakt och lockigt fast olika ställen nästan.

Jag brukar borsta det när det är blött just för att är det är torrt verkar det slita mer på mitt, men det känns inte bra när borsten fastnar dock ;)

Styla och ha i en del vill jag inte och vara riktigt kort vill jag inte. Visst är jag omöjlig, Såg Top Gear i dag och där var en tjej som frågade James May om vad han gjorde med sitt hår. Han svarade som jag "Tvättar det...?" :D :D
 
Inpackning, balsam, hårolja rekommenderar jag då för att vårda håret och få det mindre trassligt och såklart kan du visa bild :)
 
Så såg jag ut 1999 i alla fall, håret är inte bättre om man säger så, men mer lockigt nertill. Inte min egen hårfärg. Jag hittar ingen bra bild på mig som jag ser ut nu, vill helsti nte se ut som ett spöke mer än nödvändigt :D



10154176_10152070187293877_8585660220887916358_n.jpg


2007, min hårfärg efter sommaren då den blir sådär ljus

10169413_10152069078408877_5177279806288522218_n.jpg
 
Senast ändrad:
Inpackning, balsam, hårolja rekommenderar jag då för att vårda håret och få det mindre trassligt och såklart kan du visa bild :)
Trassligheten har jag ju nästan accepterat, men skulle det få min skalle att lysa igenom mindre?

På bilden, måste tillägga att mitt hår är BETYDLIGT tunnare, alltså mycket!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp