Bukefalos 28 år!

Dom dära blodmaskarna......

Rea

Trådstartare
Har nu läst lite overallt att man kan väcka blodmaskarna som sussar om man maskar på "fel" sätt och därmed riskera ett koliktillstånd :crazy:. OM man nu råkar väcka blodmaskarna, hur vet man det? Kan man maska bort dom så att säga eller vad händer med hästen? Lever dom loppan inuti våra hästar eller vad är det som händer? Jag tycker dom verkar skitläskiga och eftersom jag inte kom tillskott med avmaskningen innan det blev vinter så känner jag mig som en sånhär ---> :crazy: :( och sämsta häst matten på jorden.
Har med andra ord inte vågat avmaska :o.
 
Märker att du råkat väcka en massinvasion av blodmaskar gör du när hästen får kolik =/ Det KAN hända även om hästen är avmaskad som den ska men man inte fått bort blodmask och för stor mängd blodmaskar finns, och så är det en mild vinter t ex.

Men de blir sjuka helt enkelt, får kolik av lindrigare eller svårare art (allt från upprepade lindriga kolikanfall till tokkolik som behöver buköppnas).

Jag vet via förstahandsinfo två personer som haft problem med blodmask. Den ena hade ett sto som i december en ovanligt mild vinter fick oförklarliga kolikanfall, hmnade på Helsingborg tillslut där de konstaterade att trots korrekt avmaskningsrutin var hästen full i blodmask som pga den obefintliga vintern var i allra högsta grad aktiva. Den avmaskades under veterinäröversyn på Hbg och fick komma hem en vecka senare.

Den andra hästägaren glömde höstavmaskningen med Ivomec och körde den vid jul istället. Hennes häst buköppnades akut på Ultuna efter att ha fått kolik som befarades vara tarmvred två dagar efter avmaskningen. Vid buköppning upptäcktes vad som var problemet.

Sen vet jag iofs de som envist varje år maskar i december utan problem med, men JAG skulle inte våga chansa eftersom man inte vet innan hur det går.

Nu är Magda bättre på det här, men om man är oroad att hästen har mask och glömt maska, så borde man väl kunna ta träckprov? (Magda hjääälp här *s*), det måste väl gå att se om man i samråd med vet bör maska mitt i vintern eller ej? (vet vanvårdade, omhndertagna hästar som under veterinäröversyn maskats mitt i vintern iaf)
 
:crazy: :crazy:Hua, vad jag skäms :o, fyfasen vad otäckt. Jag intalar mig själv att om man bara har missat EN gång och mockar sina hagar VARJE dag för att minska parasittrycket och har fiiiint i boxen så är nog risken liten. Väl? :crazy:
 
Jag frågade precis min superkontakt om det här med kolik om man avmaskar tokigt.

Det man gör när man avmaskar är att man "bereder plats" för nya maskar. Får hästen kolik (för mycket mask vaknar upp) så kommer det ganska omgående efter man avmaskat.

Blodmasken smittar ju på sommaren, hästen äter upp larver i gräset, så att avmaska på vintern är onödigt. I första hand avmaskar man faktiskt för att minska smittan. Hästarna har ALLTID mer eller mindre parasiter, oavsett hur mycket man avmaskar.

Träckprov är bra, men så här års är det inte säkert att man ser några blodmaskar alls, eftersom de gått i dvala pga kylan.
 
Min shiresto fick kolik dan innan julafton och vet var tvungen att komma ut, förutom att behandla koliksymptomen så rekommenderade han att vi skulle avmaska mot blodmask för säkerhets skull trots att hon är avmaskad med ivomec i höstas. Alltså måste det väl vara ok att avmaska vintertid??
 
Återigen, NEJ! Är det kallt är blodmaskarna i dvala och man orskar mer skada om man avmaskar och det INTE var masken som var problemet. Ska man avmaska på vintern ska man veta VILKEN mask man är ute efter och vara säker på att det stämmer, dvs tagit träckprov.

Tyvärr är det inte alla veterinärer som har riktig koll på parasitologi.
 
Men varför ska man avmaska unghästar vid den här tiden då? Väcker man inte blodmasken då oxå eller är jag helt dum?
 
Föl och åringar mot spolmask. Helst ska man ta träckprov först så man vet om det ens är nödvändigt. Använder man t.ex Axilur minimerar man risken för att blodmaskarna ska påverkas.

Vanligtvis utvecklar unghästarna immunitet 6 mån efter första spolmasksmittan, som de får första halvåret...
 
Om man ska ta träckprov avseende spolmask, när ska man ta det då? (Tänker på att man ju maskar i feb).

Jag har ju alltid rutinmässigt avmaskat föl & unghästar (och ehh..vuxna med om de gått med föl/unghästar, fast det har du ju lärt mig nu är onödigt). Men Kele är ju avmaskad sista gången i oktober (med ivomec). Iofs har det varit en förbannat mild vinter (gegga i hagen), men hon kanske inte har så mycket spolmask att jag behöver maska nu? (Nästa år är banminth-år) Men om jag gör träckprov nu och det säger att jag inte behöver maska mot spolmask nu i feb, när gör jag det då 8 i vår, eller inte alls)?
 
Spolmasken kan man kolla när som helst. Har hon inte spolmask nu (eller bara lite grann) behöver du troligtvis inte avmaska mot den alls, eftersom de själva utvecklar immunitet 6 mån ungefär efter första smittan.
 
Ah, ingen risk hon får mer elelr ny spolmask i vår då? De går ju i vinterhagen fram till betet (men det kommer upp gräs i vinterhagen) och vinterhagen är..en mardröm ur parasitsynpunkt är jag rädd? Gått hästar där sen 2001 (då den plöjdes och såddes, innan betad av får). Men har ju gått Nickis, Vision, Cactus, Becky och Kikis där innan. Och den mockas inte (den är för stor och kuperad)?

Det är bara Kele jag ska skicka in för nu va, ingen vits med samlingsprov från V med?

Så kommer den riktiga dumpuckofrågan... Kan man skicka fryst hästbajs, eller ska jag stå och spionera på henne och ta färska bollar? (Har ju kallstall så det är just nu fruset bajs i boxarna, lättmockat som bara den, men kanske inte så bra om man ska ta träckprov?)
 
Frysta bollar går bra om du inte hittar nån helfärsk. Fast kanske du kan "hugga" ett par bollar vid nån fodring om hon bajsar då?

Ingen mening med samlingsprov på hästar i så olika ålder i alla fall.

Alltså, hästarna utvecklar eget motstånd mot spolmasken, det är därför vuxna hästar inte behöver avmaskas mot den. Så även om det finns (och det lär det väl göra när det gått bäbis där) spolmask i både mark och stall så klarar sig pållarna ifrån den. Men tar du dit ett nytt föl får den ju i sig smittan.
 
Får jag fråga dig en sak till?
Vi avmaskar alla hästarna samtidigt och på rutin, hade det varit bättre att ta individuella träckprov och maska därefter, om man gör så hur ofta tar man prover? Vart och hur skickar man hästbajset :crazy:? Pris ca?
 
Ni gör ju rätt på det ni har tillgång till. Träckprov är ju läge att börja säsongen med, kanske ni har så lågt parasittryck att det räcker att avmaska före och efter betet t.ex.

Individuella prov visar ju mest, det kan finnas en eller ett par hästar som alltid har högre nivå av mask, och andra som bara har lite. Det kan vara bra att identifiera sådana smittspridare.

Man kan skicka proverna till SVA eller VidiLab. I en artikel har jag precis sammanställt priserna för deras prover, de är inte helt likadana. Kika här i artikeln om avmaskning och hojta om du har några frågor efter det.
 
Okej, så om jag tar träckprov nu på Kele, och om det visar ingen (föga troligt?) eller sparsam förekomst av spolmask så avmaskar jag inte alls nu i vinter?

Och sen tar jag träckprov på bägge (separat eller samlingsprov?) i april och bedömmer utan det hur jag ska maska i sommar? Eller ska jag pga att jag har Kele maska som vanligt sommaren igenom, i och med att betet är använt i två år, varav ett med fölis (innan dess har det betats av kos och slagits).

*försöker lägga upp en handlingsplan*

Jag har ju alltid när jag haft unghäst avmaskat "enligt boken" för säkerhets skull. Bara när jag haft vuxna hästar på i princip parasitfria marker jag tagit träckprov (och då har det inte behövts avmaska så jag har maskat innan betessläpp och efter hemtag från betet bara, för att skona betet).
 
Hur har Vision haft det förrut med blodmasken när du tagit prov (om du gjort det)? Vet du att han brukar ligga på ett visst värde så kan du ju ta ett samlingsprov. Eftersom du räknar med att behålla båda hästarna länge (antar jag) skulle jag ta individuella prov och ha för "framtida referens" så man vet ungefär hur hästarna ligger till. Och sen såklart lägga upp schemat efter vad provet visar.
 
Bör jag avmaska min shettis mot spolmask nu i Januari?
Hon är född 14/7- 2002.
 
Troligtvis inte. Som jag skrivit ovan så utvecklar de immunitet ca ett halvår efter de blivit smittade första gången, dvs när de är 2 år borde de ha utvecklat eget motstånd. För att vara säker kan du göra ett träckprov.
 
Under vissa omständigheter som t ex kyla eller torka, kan larver av lilla blodmasken gå in i ett vilostadie. Larverna vandrar in i tarmväggens slemhinna och går sas i ide. Det sker sedan en kontinuerlig frisättning av larver till tarmen allteftersom de vuxna små blodmaskarna i tarmlumen dör.

Problemet med lilla blodmasken är alltså att träckprovet inte visar hur många larver som ligger i sitt vilostadie utan bara på förekomsten av vuxna parasiter (eller eg ägg) i tarmlumen, man kan mao få falskt låga värden.

Pga sin låga ämnesomsättning är lilla blodmaskens vilostadie inte heller känsligt för avmaskningsmedel (möjligen har Cydectin en viss effekt).

Vilostadiet kan i vissa fall massaktiveras på vårkanten. Hästen drabbas då av ett massivt angrepp av lilla blodmasken, eng larval cyathostomiasis, med symptom som diarré och kolik. Jag har ett svagt minne att av att en Ivomecavmaskning skulle kunna samma effekt, dvs att de hundratusentals larver som kan ligga i vilostadiet aktiveras när det blir "tomt" på vuxna (små) blodmaskar i tarmen. Varför man inte i onödan bör avmaska med dylika preparat vintertid.

(Även mindre angrepp av lilla blodmasken tros ge symptom som blodbrist, kolik, diarré, försämrad tillväxt etc).
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
898
Senast: Habina
·
Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 426
Hästvård Nu börjar de bli krisigt i om bete i min vinterhage och skulle behöva släppa över hästarna i en av sommarhagarna inom några dagar...
Svar
7
· Visningar
2 327
Senast: wrangler
·
  • Låst
Hästvård Jag har tagit kolla masken prov på mina tre hästar, fick svar som visade att avmaskning var att rekomendera. jag har avmaskat dom alla...
Svar
18
· Visningar
5 033
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp