Dominant häst

Rumbla

Trådstartare
Behöver handfasta råd (eller tips på videoklipp) hur man kan träna en femåring som står i en kuperad sjukhage och som inte får lämna den under en månad.

Hästen ska inte tränas fysiskt, utan mer i hantering och mindre övningar på marken för att bli en trevlig kille.

Mitt problem är att han helst skulle vilja sitta på min rygg. När jag rör mig i hagen så sitter han som ett frimärke på mig, nosen direkt i ryggen. Går han upp bredvid mig så går han gärna över mig. Jag försökte veva med Ikea-påsarna för att hålla undan honom, men han blir skitsur och sparkar åt mig då. Han kickar när han blir sur, i alla lägen. Mot mig, mot flugor och mygg.. Han har lite humör helt enkelt.

Vi jobbar lite med att backa, han är superduktig om det vankas lite knäckebröd. Annars tycker han det är ganska så menlöst. :). Jag vill helst inte lära in saker med hjälp av mat, utan kunna klara mig utan.....
 
Varför vill du inte lära in saker med hjälp av mat? Mat är belöning, belöning gör att vi fortare kan påverka och få se mer av beteenden vi vill se. Till skillnad från de vi inte vill se.
,
Jag är dåligt inläst gällande mat kopplat till beteende ska jag erkänna. Men på något sätt så vill man ju få hästen att göra det den ska göra utan belöning som mat. För när slutar man att ge mat i fall man börjar? Jag vill ju inte ge hästen en knäckemacka varje gång den backa, den ska göra det ändå... Sedan köper jag fullt ut att det är ett oerhört effektivt inlärningssätt. :)
 
När man använder belöning som i det här fallet då knäckebröd, så dra man ut på det.
Som exempel i början få hästen belöning för ett steg. När det är befäst får den gå två eller flera innan det blir knäckebröd. I takt med att den lär sig och utvecklas kräver man mer av den innan belöningen kommer. När den är helt "färdig" så kanske man bara ger lite knäcke i krubban efter avslutad träning. Tricket är att få hästen att förknippa träning med en kommande belöning av något slag.
 
,
Jag är dåligt inläst gällande mat kopplat till beteende ska jag erkänna. Men på något sätt så vill man ju få hästen att göra det den ska göra utan belöning som mat. För när slutar man att ge mat i fall man börjar? Jag vill ju inte ge hästen en knäckemacka varje gång den backa, den ska göra det ändå... Sedan köper jag fullt ut att det är ett oerhört effektivt inlärningssätt. :)


Belöning/godis är inte en muta. Det är en motivation. Hästen ska se dig som någon som har resurser som den är intresserad av.

För att få en resurs så ska den följa vissa regler som du sätter.

Det är mycket enklare än att arbeta med straff hela tiden.
 
Belöning/godis är inte en muta. Det är en motivation. Hästen ska se dig som någon som har resurser som den är intresserad av.

För att få en resurs så ska den följa vissa regler som du sätter.

Det är mycket enklare än att arbeta med straff hela tiden.

En häst som tränger mot folk och sparkar hade iaf inte jag valt att träna med godis allena.
De blir ofta väldigt oregerliga den dagen matte glömt godiset alt godiset inte är stark nog motivator.
 
Efter de blivit 5 år blir de mindre påverkbara och formbara. Så jag hade inte dribblat runt för länge med att få något resultat och befästa skitbeteende. Att tränga sig på folk är första steget till attack.
De flesta stannar vid att tränga sig och ev råka sparka eller springa över av misstag.
Men tränar du hästen till att den aldrig objuden går in på ditt personliga space får du inga skador. Det kan bli livsfarligt med hästar som inte förstår att man inte går på folk.

Att ge godis i såna lägen för att träna bort sånt beteende tror jag inte på.
Jag tror på att bestämma sig för hur stort ens personliga space är och sen se till att hästen inte går in på det utan att DU bjuder in den.
Sparkar den mot dig får du passa dig så du inte får en smäll då du motar bort hästen i början.
Jag hade tagit ett långt rep att vifta med vid behov, alt ett spö. Något bör man ha om den snabbt snurrar runt och kickar. Så du i värsta fall kan kasta dig bort utan att förlora mark sas genom att du ist kan låta repet eller pinnen hålla den marken.
 
Klicker!
Läs på hur man klickar in, det är en egen process innan du kan jobba med klicken. Jag älskar klicker träning och det är baserat på klick= godis.
Det går ut på att klick ljudet betyder ALLTID godis. När hästen är inklickad och fattar det hela börja med något hästen kan, tex backa. Varje steg han backar klick och godis, sen varje tredje steg klick och godis osov, min häst backde över hela ridbanan innan jag klickade.
Om hästen är påflugen och är för nära dig, vänta ut den och klicka när den tittar bort. Det är ju viktigt att du inte klickar om den vänder baken mot dig, utan klickar i exakt rätt stund då den bara tittar bort. När den har fattat det kan du vänta med att klicka tills hästen själv har backat undan och vänt bort huvudet, klicka då och kasta en morot på marken.
Alltså det lönar sig inte för hästen att hänga på dig eller vara bufflig, det lönar sig att hålla sig på avstånd för då får den klick och godis.
Ska tillägga att jag aldrig provat detta med hästar som faktiskt är farliga eller sparkas, bits. Men det har funkat utomordentligt med hästar som är lite för på.
Då har det funkat att belöna avstånd.
Lycka till och hoppas allt går bra!
 
En häst som tränger mot folk och sparkar hade iaf inte jag valt att träna med godis allena.
De blir ofta väldigt oregerliga den dagen matte glömt godiset alt godiset inte är stark nog motivator.

Säger inte emot om första meningen. Jag ger inte godis till tvåringen som rusar på folk här. Ytterligare två gånger har människor fått honom över sig och ramlat medan han rusar iväg. Vifta med en morot är en fis i vinden.


Ifrågasätter den sista meningen däremot. Att träna in ett beteende med godis, eller annan resurs som hästen finner likvärdig, betyder inte att hästen ständig ska vänta sig samma belöning som vid inlärningsskedet även senare. Det blir ju möjlig situation om vardagsbeteende ska ge samma utdelning av belöningar som ett helt nytt beteende som ska läras in.
 
Det är intressant, för här belyses de två perspektiven som jag brottas med. Det ena är att mat är en effektiv inlärning, men att om det inte är under kontrollerade former så kan det motverka syftet. I och med att jag inte använt godis tidigare så är jag lite försiktig..

Han är en bufflig kille och vid matning så vill han helst springa över mig. Det enda jag gör vid det tillfället är att hålla undan hans ansiktet med handen tills jag har hällt färdigt. Men som sagt. Videos på enkla effektiva övningar som kan göras i kuperad hage tas tacksamt emot...
 
Jag röstar också för klickerträning. Du kan lära in att vänta på varsågod innan han får ta maten, gå in/ut genom hage och stall. Är man rädd att hästen ska bli sån som nafsar händerna efter godis kan man lägga godiset på marken, eller hagstolpe eller nåt. Belöningen behöver inte komma från handen.

Sen är det ju inte meningen att man för alltid ska ha godiset. När hästen lärt sig varsågod vid krubban blir ju maten belöningen sen. När den lärt sig "vänta" i situationer så behöver man inte ge godis varje gång den stannar upp och väntar.

Sen ger du ju inte godis i hett läge. Du står inte och viftar med godis när den vänder arslet till och ska sparka. Godiset kommer vid träningstillfällen först. Sen har man med godiset så man kan belöna det man tränat på under sessioner när beteendet kommer i naturligt läge, som när man går in i stallet. Sen tar man bort godiset. Kanske ger någon gång som påminnelse eller så. '
 
Det är intressant, för här belyses de två perspektiven som jag brottas med. Det ena är att mat är en effektiv inlärning, men att om det inte är under kontrollerade former så kan det motverka syftet. I och med att jag inte använt godis tidigare så är jag lite försiktig..

Han är en bufflig kille och vid matning så vill han helst springa över mig. Det enda jag gör vid det tillfället är att hålla undan hans ansiktet med handen tills jag har hällt färdigt. Men som sagt. Videos på enkla effektiva övningar som kan göras i kuperad hage tas tacksamt emot...


Du är ju den som ser hästen i praktiken, och får välja en metod som du är bekväm med och kan hantera.

Man måste inte ge godis. Finns massa andra metoder med uteslutade negativ förstärkning som är helt justa och ok att välja.

Men om du är intresserad så googla exempelvis affirmativ träning. Jag ser godis/resurs som en (vanligen) effektiv och smidig metod för just nyinlärning av ett nytt beteende. Inte avinlärning av ett oönskat.

Men det finns ju enklare saker att böja med än att lära en buffel "vänta", särskilt om den är van att kasta sig fram. Då kan en symbolisk snyting i vissa fall faktiskt vara på sin plats.
 
Behöver handfasta råd (eller tips på videoklipp) hur man kan träna en femåring som står i en kuperad sjukhage och som inte får lämna den under en månad...

Vet att frågan inte har med din fråga specifikt kanske att göra men blir ändå nyfiken vad det är för skada som gör att hästen " inte får lämna hagen men ändå går i kuperad sjukhage" ?

Varför kan den inte tränas från backen utanför hagen gällande det du vill ha ut av träningen? Eller har jag helt missuppfattat ?

Det är ju betydligt lättare att påverka hästen om du kan välja plats och läge att markträna den tex.
 
Senast ändrad:
Det är intressant, för här belyses de två perspektiven som jag brottas med. Det ena är att mat är en effektiv inlärning, men att om det inte är under kontrollerade former så kan det motverka syftet. I och med att jag inte använt godis tidigare så är jag lite försiktig..

Han är en bufflig kille och vid matning så vill han helst springa över mig. Det enda jag gör vid det tillfället är att hålla undan hans ansiktet med handen tills jag har hällt färdigt. Men som sagt. Videos på enkla effektiva övningar som kan göras i kuperad hage tas tacksamt emot...

Jag hade lärt hästen stå och vänta någon m från mig. Måste jag hålla bort huvudet är den för nära.
Sen hade jag ev utökat till att titta bort för att få mat.

Hästar flyttar på varann i hagen. Men en ledarhäst blir inte flyttad av en i lägre rang.
Din häst försöker flytta dig genom att vara för på dig.
Om du bara ser till att hålla din mark, inte bli flyttad och inte låta hästen tränga mot dig kommer du vinna mycket i er relation.

Hästar vill vara med en trots att man flyttar på dem och inte ger dem godis.

Min får tex typ aldrig godis. Varken som gott eller belöning.
Jag håller honom kortare än de flesta andra gör. Flyttar på, tränar in diverse olika saker och tränar hårt. Men jag gör det på ett sätt han förstår och som lönar sig. Han kommer springandes i hagen då han ser mig.

Det behövs inte duttas och kompliceras så enormt i de allra mest basic sakerna.

Retning - respons - eftergift brukar räcka som tänk i träning för att ha en glad häst. Om man har rätt timeing.
Retning= ge hjälpen och irritera med den tills du får:
Respons: hästen gör fel så fortsätter man och gör den rätt:
Eftergift: upphör med hjälpen och låt hästen vara.

Börja i grimma och ledrep i hagen och inte lös. Då minskar du risk för skador IOM att du får större chans att påverka hästen om det blir problem.
Vill du backa den antingen använder du repet eller trycker/petar med spö på bogen. När hästen backar slutar du.
Gör du det lite auktoritärt några ggr brukar det sen vara löst.

Men om du inte är medveten om var du är på väg/står och låter hästen tränga dig från din mark är du rökt igen.
Det är oftast här det brister för folk som har hästar som går på dem. Och inte bara i ögonblicket hästen går på så de märker.
Ha hela tiden koll på din mark och flytta hästen. Inte tvärtom..
 

Retning= ge hjälpen och irritera med den tills du får:
Respons: hästen gör fel så fortsätter man och gör den rätt:
Eftergift: upphör med hjälpen och låt hästen vara.


Precis. Det är negativ förstärkning - så som i princip all hästträning (och ridning) fungerar idag.

Belöningen är tystnad från hjälper. Tror inte någon häst mår dåligt av det och hoppas ingen skrivit det någonstans?


TS:
Är du van vid det så gör som Tua skriver. Det är inte problematisk, och vill du träna på något annat sätt senare så gör det då.

Poängen är inte att göra ngt komplicerat. Bara att du vet att du kan välja metod utefter behov.
 
Tuaphua skriver väldigt bra, tänkte skriva liknande men behöver ju inte nu:D

Ta tillbaka ditt space! Och ha konsekvent hästen på avstånd tills du ger ok, även i snöre. Även när den verkar snäll och beskedlig.

Är den så nära att den fysiskt kan ta kontrollen på ditt space är den för nära. Då är den också betydligt svårare att flytta på.
 
Nu har du ju fått många kloka infallsvinklar Ang just godis. Men jag vill ändå ge min synpunkt ang "mutor".

Jag är väldigt intresserad av djurs och människors beteende. Det gör mig väldigt anti till att ge godis, för jag får känslan av man får ett "falskt" beteende. Typ. Dvs barn, hundar hästar osv gör som man vill/är snälla för att dom vet att dom blir belönade. Och hela relationen byggs på att man är en godismaskin. Men ibland måste man förstärka berömmet, behagskänslan med materiell belöning.

Så jag är en spelmaskin. Jag har lärt varelsen hur man spelar spelet. Den kan reglerna. Naturligtvis kommer den spela spelet så ofta som möjligt för att vinna så ofta som möjligt. Och på vägen lär den sig hur bekvämt det är att spela. Saker går smidigt och är roligare. Och jag kan fasa ut vinsterna. Sakta men säkert tills vinsterna glöms bort och till slut är spelet i sig belöningen.

Hoppas du missförstår min metafor rätt. Lycka till!
 
Nu har du ju fått många kloka infallsvinklar Ang just godis. Men jag vill ändå ge min synpunkt ang "mutor".

Jag är väldigt intresserad av djurs och människors beteende. Det gör mig väldigt anti till att ge godis, för jag får känslan av man får ett "falskt" beteende. Typ. Dvs barn, hundar hästar osv gör som man vill/är snälla för att dom vet att dom blir belönade. Och hela relationen byggs på att man är en godismaskin. Men ibland måste man förstärka berömmet, behagskänslan med materiell belöning.

Så jag är en spelmaskin. Jag har lärt varelsen hur man spelar spelet. Den kan reglerna. Naturligtvis kommer den spela spelet så ofta som möjligt för att vinna så ofta som möjligt. Och på vägen lär den sig hur bekvämt det är att spela. Saker går smidigt och är roligare. Och jag kan fasa ut vinsterna. Sakta men säkert tills vinsterna glöms bort och till slut är spelet i sig belöningen.

Hoppas du missförstår min metafor rätt. Lycka till!

Du kan använda mat för att betinga in känslor i en häst. Men det måste vara längre måltider och inte kortare tugg som godisar ger.

Jag ville tex skynda på tryggheten i läggningarna när jag började sånt med min förra häst. Han var på pappret urgammal. Så även om han var frisk viste man ju aldrig om han skulle dö om en vecka. Han hade mycket flykt i sig och var en envis sak(Islänning). Alltså gav jag mat när jag lagt honom för att få honom att vilja ligga kvar längre.
Han fick aldrig annat än hö annars. Så det han fick skulle bli speciellt.
Jag fick då se till att hålla hans uppmärksamhet långa stunder med godiset och inte bara ge bitarna.
Man fick dra ut på det och ge många. Sen träna in olika saker kring godiset tex att han skulle kolla bort för att få etc.
Nu levde hästen förvisso en massa år till. Men det kunde jag inte veta då. :P

Såna saker kan hjälpa till att betinga in "good feelings".
Men annars är jag med dig i att jag vill ha så "rena/ärliga" signaler som möjligt i all djurträning.
Godis kan också trigga uppspelhet. Så man kan få en rubbad energi av godis. Den energin är inte lämplig för inlärning/träning.
 
Jag är helt med dig! Speciellt det där med att godis ger uppspelhet! Där slog du huvudet på spiken när det gäller att ge godis som belöning. Jag upplever det tom att dom kan tappa fokus på uppgiften för dom är såå sugna på nästa godbit. Men jag försökte skriva så allmängiltigt som möjligt eftersom jag brukar samma metod på både barn och djur.
 
Nu har du ju fått många kloka infallsvinklar Ang just godis. Men jag vill ändå ge min synpunkt ang "mutor".

Jag är väldigt intresserad av djurs och människors beteende. Det gör mig väldigt anti till att ge godis, för jag får känslan av man får ett "falskt" beteende. Typ. Dvs barn, hundar hästar osv gör som man vill/är snälla för att dom vet att dom blir belönade. Och hela relationen byggs på att man är en godismaskin. Men ibland måste man förstärka berömmet, behagskänslan med materiell belöning.

Så jag är en spelmaskin. Jag har lärt varelsen hur man spelar spelet. Den kan reglerna. Naturligtvis kommer den spela spelet så ofta som möjligt för att vinna så ofta som möjligt. Och på vägen lär den sig hur bekvämt det är att spela. Saker går smidigt och är roligare. Och jag kan fasa ut vinsterna. Sakta men säkert tills vinsterna glöms bort och till slut är spelet i sig belöningen.

Hoppas du missförstår min metafor rätt. Lycka till!


Det beror ju på hur du vill träna.

Jag gör ingen skillnad på resurserna (nu i den teoretiska fasen) - på om hunden:
får bollen / får klapp / får kampa / får bada / får jaga efter ngt / får leka fritt / får godis / får påbörja spåret / får hoppa agilityhindret / får kram / får verbalt beröm / får annan resurs som den vill ha...

Vilken resurs som används som motivator för tillfället beror på vad vi gör och planen är. Resursen anpassas - poängen är att jag vill ha fram ett beteende och befästa det beteendet genom att erbjuda något som motiverar att visa beteendet. Dvs motiverar att testa.

Det tillskillnad emot det motsatta - att jag vill träna bort ett beteende. Jag irriterar och irriterar tills djuret gör om jag vill. Då blir jag tyst, slutar irritera. Det negativ förstärkning -dvs uppmuntra passivitet. Det är ju precis vad man vill med ex dressyr - att hästen ska vänta på kommando. Så det är ett system som funkar för sitt syfte.

För en brukshund däremot är det värdelöst. Jag kan inte ha en arbetande hund som inte tar initiativ. Då kan den inte utföra sitt jobb. Sedan vilken resurs som används för att träna in beteenden är irrelevant. Resursen försvinner eller minskas ned kraftigt sedan ändå.

Relationen utvecklas i samarbetet - i träningen/arbetet. Du förstör ingen relation genom godis. Då hade klickertränade djur inte haft någon relation alls med sina ägare och de hade inte kunnat kommunicera.

Jag är uppvuxen med brukshundar - har vana vid hundträning, och den har tack och lov utvecklats massor de senaste 20 åren - affirmativ träning och positiv träning är mycket vanligare nu än tidigare då man var väldigt rädd för att de skulle "ta över" etc etc.

Inom häst är affirmativ träning inte vanligt - vilket ju inte är så konstigt eftersom det är ett annat djurslag som används till andra saker. Det ställs andra krav på dem. Men det går att träna orcas, schimpanser, elefanter, katter, hundar, papegojor, människor (!), och mängder av andra djur enbart affirmativt. Så varför inte häst, om nån nu vill.

Hitta vilka resurser djuret vill ha, och använd dessa resurser som belöningar när djuret uppvisar önskat beteende. Är man intresserad av inlärningspsykologi så finns det massor att läsa om djurträning, och inlärning för människor. Jag är också mycket intresserad, både i mitt yrke och som hobby.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 554
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 882
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 879
Senast: Alexandra_W
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp