Don Charly 1052

miaia

Trådstartare
Är det någon som kan berätta om denna hingst... Har han några avkommor? Jag har ett sto som är Napoleon - Jaguar - Prince Fair xx, som jag förmodligen ska betäcka i vår. Är ute efter en dressyrhingst med bra temperament och psyke....

/Maria
 
Hej

Don Charly är idag den självklara hingsten att använda vid dressyravel, han har rätt "stuk". Han har dock inga avkommor än, men dom bör bli bra.
 
Självklara?! Det finns ju massa fina dressyrhingstar som nedärver bra och som verkar lovande. Jag säger inte att Don Charley är dålig på något sätt men ingen vet hur hans avkommor blir än. Men jag håller med om att han är lovande som hingst.
 
När man ser Don Charly så känns det ända ner i magen håller helt med Ernst, han kommer med all säkerhet vara en hingst som inte bara "dansar en sommar"
 
Håller med fullständigt! Såg Don Charly senast i Falsterbo, i somras och jag fick rysningar när jag såg han :o Han rör sig ootroligt alltså....Sedan är han ju en väldigt korrekt hingst, extriörmässigt sett.
En annan fin hingt är ju Rubinroth :)
 
Om du föredrar Rubinroth före Don Charly så är det nog tur att du föder upp Shetisar
 
Vågar man ta en så pass ung hingst? Tänk om det kommer fram att han nedärver ev. fel... då sitter man där med en "dålig" avkomma. Det kanske är bättre iaf att ta en mer erfaren hingt som man vet ger bra och sunda avkommor? Eller vad säger ni????
 
Visst är alla unga hingstar en viss chansning, men dom som är Kanon-individer så är jag definitift inte rädd att använda dem. Men hur många av de "beprövade" har inte en massa skit som är tämligen hemligt.
 
Hann kom ju trea på unghäst-VM och vann det öppna championatet för 6-åringar. På bruksprovet fick han 8910 i gångarter, jag kan inte se varför han skulle vara en sämre hingst än Don Charley!?
 
Om hästavel vore så enkelt att det bara vore att läsa tabeller och statistik och man inte behövde ha känsla för vad som är BRA hästar kunde nog alla bli framgångsrika uppfödare. Man måste kunna läsa individen.
 
Jo det vet jag också men att en hingst visar sig vara bra själv i tävlingssammanhang kan ju aldrig vara negativt. Rubinrot har ju bara föl efter sig än och de har ju gått bra på championat osv. alltså, de verkar lovande. Ingen kan ju veta hur varken Rubinrot eller Don Charley förärver sig förrän om några år när deras avkommor blir tillräckligt gamla.

Vad har du emot Rubinrot?
 
Tycker tvärtom. Jag är inte så intresserad av dressyr, men såg både Don Charly och Rubinroth i det öppna championatet i höstas. Don Charly såg fin ut, men det var inget som väckte mitt intresse. Rubinroth däremot, vilken häst, det var nästan så att jag blev sugen på att börja med dressyr. Han hade helt annan lätthet och utstrålning är Don Charly (därmed inte sagt att Don Charly var dålig).
 
Var det inte domaren på Breeder´s, Christoph Hess, som sade att Rubinrot var den enda häst han visste i den åldern som kunde ge Poetin en match..?
 
Håller med! Jag såg dem också i championatet, men var lite distraherad eftersom vår häst precis vunnit breedersklassen för 6-åringar (lite skryt..). Men jag har sett dem vid andra tillfällen också.
Det är skillnad på hingstkaraktär och utstrålning på dessa båda jättefina hingstar. Det var väl bara att lyssna på publiken vem som gjorde mest intryck i finalen.
Har själv betäckt ett sto med Rubinrot och känner mig mycket nöjd med det... :)
Fast är ändå väldigt intresserad av varför det skulle vara så rätt med den ena och så fel med den andra...

Björnvarps Gård
 
Håller med om att Rubinrot är läckrare i mina ögon. Gillar också R-blodet...
Såg dem båda på hingstvisning i våras och där glänste Rubinrot över Don Charly i mina ögon - trots att jag förstått att Rubinrot hade en svag dag.
Men det är väl tur att alla inte tycker likadant! :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
564
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: nexxa
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 272
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp